Literature in the classroom

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
I love you.
Advertisements

In het Nederlands antwoord je vaak heel kort:
Everything you need to know for your test in the test week!
RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
Interrogative sentences
Tuesday, 19 August 2014 dinsdag 19 augustus 2014.
Tonny.
Monday, 23 March 2015 maandag 23 maart Como Yo Te Amo 4’42’’ Adios Nonino 1’08’’ Autumn Rose 3’11’’ Indian Touch 5’40’’ La.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
English Class 2G 1st of December 2010 It’s nice to be important, but it’s more important to be nice.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Easter Music By Margriet Middel and Lina Valentinčič.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: My favourite recipe… Can-do : kan veel zaken binnen het eigen interessegebied duidelijk.
Gatenteksten: tactiek Skimmen Line of thought vinden Om het gat heen lezen mbv 3-zinnentruc 1 zin vooraf, 1 erna + zin waarin het gat zit Gat invullen.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
Nieuwjaarssonnet 2011 Geven en Nemen New year‘s sonnet 2011 Give and Take © paul verstraete 2011.
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
Allesvoorengels.nl. 1. Wat betekenen aangeplakte vragen? 2. Aangeplakte vragen na am, is, are, can, could, will, have 3. Aangeplakte vragen na andere.
20_05_2009 When the sun goes down on my side of town that lonesome feeling comes to my door the whole world turns Wanneer de zon ondergaat.
Allesvoorengels.nl. 1. Wat betekenen de werkwoorden (to) be en can? 2. Hoe maak je korte antwoorden met (to) be en can? 3. Oefeningen allesvoorengels.nl.
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Salt & Light Zout & Licht
ABILITY = IN STAAT ZIJN.
Simple en continuous tenses
Woordvolgorde in Engelse bevestigende en vragende zinnen.
Dictionary Skills!?.
De taaltaak
Vragen in de Present Simple (t.t.)
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
Verlangen naar God Longing for God
Grammar in a Nutshell Skills 1.
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Chapter 1 Looking back Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Candle in the wind (England's rose)
Het combo bestaat uit: Eric: piano, keyboard Suzanne: dwarsfluit, zang
Toekomende tijd: met “will”
opgevaren naar de hemel he ascended into heaven
English 23 April 2018.
Vreugde Joy.
Chapter 3 Who dares? Grammar Stepping Stones 3 havo
2 Corinthians 4:5-7 “For what we proclaim is not ourselves, but Jesus Christ as Lord, with ourselves as your servants for Jesus' sake. For God, who said,
Chapter 2 What’s up? Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Chapter 2 How stuff works Grammar Stepping Stones 3gt
Candle in the wind (England's rose)
Who/which voornaamwoorden
Chapter 5 Hit the road Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Empty handed here I come,
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Past simple vs present perfect
Transcript van de presentatie:

Literature in the classroom Talencongres Noordhoff Uitgevers ENGELS 18 november 2015 Syb Hartog Docent Engels vmbo, mavo, havo, vwo (1971-2000) Vakconsulent CPS (1991-2000) Lerarenopleider Engels (RuG) (2000-2012) Auteur Stepping Stones (1994-2015) Bedenker website www.novellist.nl

Literature in the classroom PROGRAMMA • Literatuur in Stepping Stones 5e editie • Ideeën voor de invulling van een literatuurles • Website novels

Literature in the classroom Aantal klokuren bestemd voor literatuur (adviestabel): • VMBO: 0 • MAVO: 0 • HAVO: onderbouw: 0 – bovenbouw: 40 uren • VWO: onderbouw: 0 – bovenbouw: 80 uren Contacturen … huiswerk … hoe meer uren te krijgen?

Literature in the classroom Aandacht voor: • literaire ontwikkeling • literaire begrippen • literatuurgeschiedenis

Voorbeeldmateriaal Stepping Stones 5e editie (klas 3) READING MATTERS • NOVEL (fragment): Final Takedown – Brent R. Sherrard • POEM: Jimmy Jet and his TV set – Shel Silverstein • SHORT STORY: Chain Reaction - Louise Cooper Literaire ontwikkeling? Literaire begrippen?

Literature in the classroom SHORT STORY: The little girl and the wolf – James Thurber POEMS: The purist – Ogden Nash maggie and milly and molly and may – e.e. cummings A limerick How do I love thee? – Elizabeth Barrett Browning NOVEL (fragments): website www.novellist.nl

The little girl and the wolf – James Thurber One afternoon a big wolf waited in a dark forest for a little girl to come along carrying a basket of food to her grandmother. Finally a little girl did come along and she was carrying a basket of food. ‘Are you carrying that basket to your grandmother?’ asked the wolf. The little girl said, yes, she was. So the wolf asked her where her grandmother lived and the little girl told him and he disappeared into the wood. When the little girl opened the door of her grandmother’s house she saw that there was somebody in bed with a nightcap and a nightgown on. She had approached no nearer than twenty-five feet from the bed when she saw that it was not her grandmother but the wolf, for even in a night cap a wolf does not look any more like your grandmother than the Metro-Goldwyn lion looks like the President of the United States. So _________

Literature in the classroom SHORT STORY: Other suggestions: Alan Paton Jay McInerney Ambrose Bierce John Cheever Arthur C. Clarke John Wain Bernard Maclaverty John Wyndham Bruce Holland Rogers Nadine Gordimer Charlie Fish O’Henry Carson Mccullers Ray Bradbury Flannery O’Connor Roald Dahl James Ross Shirley Jackson Stephen King Ursula Le Guin William Boyd.

The purist - Ogden Nash I give you now Professor Twist, A conscientious scientist. Trustees exclaimed, ‘He never bungles!’ And sent him off to different _______. Camped on a tropic riverside, One day he missed his loving bride. She had, the guide informed him _______, Been eaten by an alligator. Professor Twist could not but smile. ‘You mean,’ he said, ‘a _______.’

maggie and milly and molly and may – e.e. cummings went down to the beach(to play one day)   and maggie discovered a shell that sang so sweetly she couldn’t remember her troubles,and milly befriended a stranded star whose rays languid fingers were; and molly was chased by a horrible thing which raced sideways while blowing bubbles:and may came home with a smooth round stone as small as a world and as large as alone. For whatever we lose(like a you or a me) it’s always ourselves we find in the sea.

Van inductief naar deductief: two LIMERICKS Make 2 limericks: Who ate forty apples and died. Or the rest will be wanting one, too.’ And made cider inside her insides. Found a rather large mouse in his stew. There was an old lady from Clyde Said the waiter, ‘Don't shout The apples fermented And wave it about, Inside the lamented; A diner while dining at Crewe

Van inductief naar deductief: SONNET How do I love thee? Let me count the ways. I love thee to the depth and breadth and height my soul can reach, when feeling out of sight for the ends of Being and ideal Grace. I love thee to the level of everyday's most quiet need, by sun and candlelight. I love thee freely, as men might strive for Right; I love thee purely, as they turn from Praise. I love thee with the passion put to use in my old griefs, and with my childhood's faith. I love thee with a love I seemed to lose with my lost saints, – I love thee with the breath, smiles, tears, of all my life! – and, if God choose, I shall but love thee better after death.

Literature in the classroom POEMS: Other suggestions: Adrian Mitchell Michael Rosen Benjamin Zephaniah Robert Frost, Carl Sandburg Roger McGough Dorothy Parker Stephen Crane Emily Dickinson Stevie Smith Gareth Owen Jenny Joseph John Agard Langston Hughes Maya Angelou

NOVEL website Literaire leesniveaus (Theo Witte) Belevend lezen Herkennend lezen Reflecterend lezen Interpreterend lezen Letterkundig lezen Academisch lezen

Novellist Gebaseerd op Wittes 6 literaire niveaus (Witte, 2009) ERK-niveaus (taalniveaus A1 – C2) Informatie per boek en per niveau Aandacht voor: kinderboeken, YAL, actuele boeken, de ‘canon’ Een systeem om leerlingen te helpen hun eigen niveau te bepalen Vier vragen per boek Zie: http://novellist.nl

THANK YOU! Syb Hartog s.j.p.hartog@upcmail.nl http://novellist.nl