Creatief denken en presenteren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Autisme en Mindmap Thuis en op School
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Divigeren Convergeren
Workshop creatief brainstormen
GPS-SLIDES
Oplossingsgericht coachen
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 4 Identiteit
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
Docent medmec = Wil Adolfs
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 4.
Medmec 1 herfst Les 3.
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit les 1. Onderwerpen in de lesHuiswerk voor komende les 1 o Toelichting op de module en de werkwijze. o Toelichting.
Media en creativiteit Identiteit les 1
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
MedMec01-2 Les schema per week Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap (of anders) ik en startformulering.
Dromen Durven Doen 8 maart 2012 – Linda Corstjens
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Ho 7: Creatief denken.
workshop Veranderen: een noodzaak!? Verandering en vernieuwing leveren winst op.
Efficiënter en effectiever 8 maart Aanleiding V >€
Edward de Bono’s Zes denkende hoeden
Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces.
MedMec01-2 Les schema per week
Convergeren en selecteren
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Filmpje 1: Lisa Ramkema, winnares NK Evelator pitch 2011
ABV les 3 Zomer 2009.
The Six Thinking Hats WORKSHOP. DIVERGEREN Dit is het genereren van zoveel mogelijk ideeën, feiten, problemen, kenmerken, gevolgen, oorzaken, oplossingen.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Presentatietechniek (elevator pitch)
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Opdrachten en eindopdracht
Verschillende rollen en stijlen
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Workshop Sociaal netwerk in beeld Door Conny Hekker, RIBW Nijmegen en Rivierenland (GGz) Saskia van Grinsven en Gery Lammersen, Movisie.
Mondzorg - persoonsgericht
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
What is the meaning of? Student centered learning
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Convergeren: keuzes maken
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Beter denken om beter te vergaderen
Loopbaan en burgerschap les 3
Workshop creativiteit
ONDERNEMEND LEREN LES: DE WERELDBOL.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Transcript van de presentatie:

Creatief denken en presenteren Skills kwartaal 3 week 1 Creatief denken en presenteren

Programma skills kwartaal 3 Week 1 Theorie creatief denken en theorie van de elevator pitch Week 2 Theorie Presentatietechniek Week 3 Indeling groepen van 3 pers., uitleg casus en start voorbereiden presentatie Week 4 Definition of Done/ Burn Down Chart en voorbereiden presentaties Week 5 Presentaties en keuze leukste en meest creatieve idee per klas Week 6 Contest beste en meest creatieve idee van alle klassen

Wat is creativiteit?

Creativiteit is het creëren van iets nieuws dat nuttig èn verrassend is.

Wat wordt bedoeld met Nieuw? Wereld-> internet in 1969 (Arpanet, voorloper huidige internet) Markt-> voorloper smartphone IBM Simon in 1992 (bestaande techniek op ander platform) Organisatie-> Cool Blue : alles voor een glimlach

Oefening Wat als we als mens geen slaap meer nodig zouden hebben...................

Waarom creativiteit? Belangrijk voor bedrijfsleven: i.p.v. keiharde concurrentie op prijs, markt, kennis-> nu innovatie van belang (‘blue ocean strategy’) Verbeteren versus Vernieuwen Stapsgewijs Schoksgewijs Voortdurend Tijdelijk Beter Anders Routine Uniek Iedereen Enkelen Onderhoud Innovatie Eerste orde verandering Tweede orde verandering

oefening Hoeveel maal zie je de letter F in deze tekst ?     Na deze fantastische fietstocht lust     ik wel een glaasje Fanta of Fristi of     andere frisdrank.

Wat zie je in deze vlekken?

't Raethuys is een toprestaurant met een uitstekende reputatie 't Raethuys is een toprestaurant met een uitstekende reputatie. Maar op een dag werden alle mensen na de lunch ziek. Er was niets mis met het eten. Wat was er gebeurd ?

Rekensom Als laatste een lastig vraagstuk Rekensom Als laatste een lastig vraagstuk. Maak deze rekensom correct door maar één cijfer te verschuiven.     26 - 63 = 1

Antwoord Veel mensen proberen dit vraagstuk op te lossen met de vooronderstelling dat het cijfer alleen horizontaal mag worden verschoven. Als je start met deze vooronderstelling dan is het probleem niet op te lossen. Vooronderstellingen kraken is een belangrijke creatieve techniek. De oplossing is het cijfer omhoog te verschuiven. Ah... exponenten. Het antwoord is: 26 - 63 = 1 (26 = 2x2x2x2x2x2 = 64) Een alternatieve oplossing: 62 = 63 - 1 Er is niet gezegd dat de rekentekens niet verschoven mochten worden.

Do’s bij creativiteit Creatief waarnemen Flexibel associëren Kansdenken Doorzettingsvermogen Afstand nemen Risicobereidheid Verbeeldingskracht Sociale vaardigheden

bARRIÈRES VOOR CREATIEF DENKEN Gebrek aan tijd Vastgeroest Gebrek aan lef Korte termijn denken Ego-effect Angst voor het onbekende

cREATIEF PROCES via analytisch proces

Probleemanalyse Resultaten goede probleemstelling - Geeft een afbakening - Bevat een indicatie van de benodigde kennis - Geeft de relatie aan tussen wat er al is en wat er wordt gezocht - Geeft richting en focus

Hulpvragen bij probleemanalyse - Uit welke onderdelen bestaat het probleem ? - Wat is de geschiedenis van het probleem ? - Welke verschillende categorieën zijn er in het probleem aan te brengen ? - Wat is het belang van het probleem ? So what ? - Onderwerp : Wat wil je onderzoeken ? - Vraag : Wat wil ik weten ? - Doel : Teneinde ..

Hulpvragen bij probleemanalyse 5W: wie, wat waar, wanneer en waarom zijn hulpvragen om inzicht in het onderwerp te krijgen 4x waarom: door 4x waarom te vragen kom je tot de kern van het probleem

Divergeren Brainstormen: zoek veel alternatieven oordeel uitstellen zoek veel alternatieven alles is mogelijk: niets is gek combineer ideeën/ ga door op ideeën neem de tijd zorg voor gezellige sfeer

Hoe doe je dat? Purge Techniek: schrijf alle ideeen op die je te binnen schieten Imitatie: schrijf woorden uit probleemanalyse op, zoek synoniemen, zoek op internet en maak combinaties Mind map Speedboatmethode 

Andere manieren om te convergeren Verschillende denkhoeden Wit: de kale feiten en cijfers; de objectieve informatie Rood: het gevoel en de intuïtie; een emotionele benadering Geel: positieve inslag; op zoek naar de voordelen Blauw: beschouwend; het controleren van het proces (meta-rol) Zwart: negatief; de advocaat van de duivel Groen: creatieve benadering; alternatieven en associaties bedenken

PERFect idee ? Potentie: Wat zijn de kansen en mogelijkheden ? Effort: Welke inspanning kost het om het concept te realiseren ? Risico: Wat kan er misgaan en wat is dan de impact ? Feeling: Voor welk concept loop je echt warm ?

Vorm van convergeren

Onderwijs maakt veel van onze kinderlijke creativiteit kapot........ kinderen en creativiteit

Opdracht 1 Skills Ga in je projectgroep aan de slag met het creatief proces voor jullie opdrachtgever. Maak voor skills een verslag hoe jullie proces verlopen is en hoe jullie een idee gekozen en uitgewerkt hebben.

Elevator Pitch Wie ben je? Wat heb je te bieden? Enthousiasme Verplaats je in de klant Bekende situatie, wat is een herkenbaar probleem? Wat is een behoefte? Wat is je oplossing? Hoe ziet het eruit? Hoe werkt het? Wat kost het? Geld/ tijd?

oefening Bereid een elevator pitch voor waarin je kort vertelt: Wie je bent Wat jouw favoriete app is Waarom je je app zo geweldig vindt Wat je graag zou zien dat er nog beter aan zou kunnen Sluit positief af Slechts 2 minuten tijd.