Skills week 2 INFSKL01-1 week 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Aandacht voor het steunend netwerk
SCRUM workshop.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Door goede gesprekken groeien
Communicatie met de klant
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Oplossingsgericht coachen
Negen soorten vragen.
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Competentieontwikkeling voor OR-leden
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Het sollicitatiegesprek
Ken je kracht…Deel je kracht…
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Samenwerking die vleugels geeft Ellen Reehorst eduScrumnederland.nl
Onderzoek doen een methodische aanpak
Vergaderen.
HS 3 Het verkoopgesprek.
Aanvaarding en tolerantie
SCRUM Agile ontwikkelen
Effectief communiceren
Week 3 Skills DoD (Definition of done) en Burn down chart Kwartaal 3: 2014/2015.
Solliciteren: wat wil ik?
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Onderzoeksvaardigheden
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie

COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Welkom ik maak me sterk.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Evaluatie Cursus.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Talent in Ontwikkeling
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Het brancheboek.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
LOB zeven stappen naar succes
Een vergadering organiseren
Interview voorbereiden
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Smart World Workshop Scrum en Design Thinking
Vergadering Personeelsdienst
Vaardigheden Interviewen
SCRUM.
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
De PRA is dood! Leve de PRA!
Gesprekstechnieken Les 1.
Gesprekstechnieken Les 2.
Besturen en Communiceren
Sprint retrospective & Sprint planning
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Skills week 2 INFSKL01-1 week 2

Herhaling scrumtheorie INFSKL01-1 week 2

Wat is scrum? INFSKL01-1 week 2

Rollen bij scrum Product owner Scrum master Is klant/ vertegenwoordiger van de klant Moet beslissingsbevoegdheid hebben Moet voldoende kennis hebben om product backlog te bepalen Bepaalt wát er gebeurt Kost veel tijd om te overleggen met het team Scrum master Is procesverantwoordelijke (proces moet effectief en efficient verlopen) Het team (zelf verantwoordelijk) Team maakt planning voor elke sprint Team verdeelt zelf werk Bepaalt hóe het gebeurt Managet zichzelf INFSKL01-1 week 2

Product backlog Is een geprioriteerde featureslijst (feature = functionaliteit/ eis) Opgesteld naar aanleiding van wensen product owner INFSKL01-1 week 2

\Voorbeeld product backlog Prioriteit aan de hand van MoSCoW

Sprint Sprint= vaste cyclus= vaste doorlooptijd van 2-4 weken Eind van elke sprint een werkende release In volgende sprint weer een volgende release gerealiseerd INFSKL01-1 week 2

Sprint backlog Is een groepering van user stories tijdens één sprint Een sprint leidt uiteindelijk tot een release je kiest voor elke sprint het meest essentiële van het product je kiest datgene wat meeste toegevoegde waarde heeft aansluitend zet je belangrijkste taken bovenaan lijst INFSKL01-1 week 2

User stories Vanuit product backlog worden user stories opgesteld voor de komende sprint User story= ‘wie / wat/ waarom’ Team schat hoeveel tijd de realisatie van user stories zal kosten in tijd met behulp van planning poker (Diversiteit in schattingen discussie consensus) INFSKL01-1 week 2

Work items Elke user story wordt opgesplitst in kleinere taken (= work items) Een work item heeft een aantoonbaar resultaat (ongeveer 2-4 uur werk) INFSKL01-1 week 2

Voorbeeld user stories en omzetting in working items INFSKL01-1 week 2

Scrum board tijdens Sprint Work items ( inclusief hoeveelheid geschatte tijd die het kost) hangen van hoge naar lage prioriteit Neemt centrale plaats in, zorgt voor gewenste discussie zie www.trello.com/ voor digitale versie INFSKL01-1 week 2

Proces scrum INFSKL01-1 week 2

Wat is de waarde van het product Wat wil je van de product owner weten over het product? Welke aspecten zijn van waarde voor de product owner? Kijk naar de volgende pecha kucha van Ellen Gottesdiener opgenomen tijdens de ‘software meets business 2013’ Neem dit mee voor de vragen over het product aan de product owner. pecha kucha Ellen Gottesdiener INFSKL01-1 week 2

Inleveren interviewverslag Bij de tutor Per projectgroep Vragen en antwoorden letterlijk weergegeven (vragen en antwoorden apart geformuleerd, dus niet geïntegreerd). Inleveren week 3: 24 uur voor projectles. INFSKL01-1 week 2

Interviewtechniek Waarom stel je vragen? Hoe bereid je je voor op het gesprek? Welk soort vragen heb je? Actief luisteren, wat is dat? Welke lastige situaties kun je bedenken bij een interview? INFSKL01-1 week 2

Waarom stel je vragen? Informatie verkrijgen Ter verduidelijking Iemand aanzetten tot nadenken-> stimuleren Iemand ter verantwoording roepen Bij reflectie (jezelf vragen stellen) INFSKL01-1 week 2

Voorbereiden op een gesprek Wat wil je weten? (doel) Welke vragen moet je daarvoor stellen? Welke antwoorden verwacht je? (ga er niet blanco heen) Welke vragen kun je zelf opzoeken? Weet je waar je moet zoeken? Wie moet je de vragen stellen? (de juiste persoon) Hoe verifieer je dat je begrepen hebt wat er gezegd wordt? Hoe onthoud je wat er gezegd is? Wie maakt aantekeningen? Hoe zorg je dat jij en je groep beschikken over deze info? Wie van de groep stelt de vragen? INFSKL01-1 week 2

Soorten vragen Open vragen Gesloten vragen Directe en indirecte vragen Wanneer gebruik je welke soort? Directe en indirecte vragen Hoofdvragen en vervolgvragen Waardevrije vragen Suggestieve vragen Controlevragen Retorische vragen INFSKL01-1 week 2

Ongeschikte vragen Meervoudige vragen Te ruim gestelde vraag Voorbarige conclusie Antwoord niet verifiëren bij geïnterviewde Fuikprocedure* niet hanteren (van groot naar klein) *open vraagvervolgvraag (steeds verder doorgaan op detail) INFSKL01-1 week 2

Verhaal Caesar en Cleopatra Ze zijn dood!!! INFSKL01-1 week 2

Wat wil je horen? Selectief luisteren oefening Caesar en Cleopatra Hoe kun je selectief luisteren voorkomen? INFSKL01-1 week 2

Actief luisteren Actieve houding samenvatten en concluderen herhalen lichaamstaal zithouding rechtop: objectiviteit, neutraliteit voorover: concentratie, betrokkenheid achterover: ontspanning, op zijn gemak, afstand tegenstrijdigheid verbaal/ non- verbaal interpreteren van non- verbale signalen samenvatten en concluderen herhalen stimulerende functie controlerende functie richtinggevende functie verduidelijking vragen gevoelsreflectie INFSKL01-1 week 2

Lastige situaties Breedsprakige geïnterviewde Zwijgzame geïnterviewde Angst voor stiltes in gesprek Tegelijkertijd moeten luisteren, interpreteren en vervolgvragen formuleren Slechte voorbereiding Bang om te laten merken antwoord is onduidelijk Dominante geïnterviewde (overruled worden) INFSKL01-1 week 2

Klassenvertegenwoordiger INFSKL01-1 week 2