Strategische Businesspartner

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

Hoe word je de beste verssupermarkt van Nederland?
Marketingplanning en -strategie
STRATEGISCHE PLANNING
Bedrijfspresentatie Promavise
Aanzet tot strategisch denken
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Martijn van den Berg Speciality Dairy
Opdracht Strategieontwikkeling
Een startersgids voor innovatie
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Doelen Soorten vormgeving.
Afstudeerproject Yannick Stoffelen.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
College 2 Marketingomgeving
Midden in de wereld:.
Het nut van Business Planning
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Marketing H4 Macro-omgeving Junior Accountmanager.
4. Online strategie Internet scorecard
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Wat is marketing? Hier was eerst een video van Easyjet.com.
Presentatie PSO Nederland
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Informatie management HC2
Het proces ► Analyse ► SWOT totaal ► Selectie SWOT
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 2 Werken in een Organisatie II Hafida El-Gharbaoui Kamer
Casebespreking startups Groep 7; Jehan van Iersel Dennis de Bruyn Erwin van Helden.
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
Titel van uw ondernemingsplan Qui volore imagnihillit que la nimolora vellorendemporaecab imperit harum que dolor mint faccabori inveles et fugitibus dioris.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Indeling van hoofdstuk 2
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Presentatie van ondernemingsplan
Sterkten versus kansen Zwakten bedreigingen Kansen Bedreigingen.
International Business Practice
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Strategische Businesspartner Introductie IBK4BNS10

Onderwerpen Huidige strategie Trends en ontwikkelingen Concurrentie en klanten SWOT / Confrontatie

Eerst een vraag Lees/scan de informatie over de Rabobank. (5 min) Probeer samen met buurman/vrouw een kernachtige samenvatting van de strategie te maken in 5 zinnen. (10 minuten) Daarna bespreken we deze plenair.

Huidige koers............ Perils of bad strategy (Richard Rumelt, 2011) Failure to face the problem Mistaking goals for strategy Bad strategic objectives Fluff Strategie is ingewikkeld, en wordt (te) vaak verpakt in turbo-taal en management-speak.

Strategie in drie Hiermee geeft de onderneming aan met welke producten zij actief is, op welke (geografische) markten, en in welke mate zij verticale integratie  nastreeft. Met de spreidingsstrategie geeft de onderneming aan  waar zij wil concurreren. Hiermee geeft de onderneming aan hoe zij zich in de ogen van de afnemer van de andere aanbieders wil onderscheiden. Met andere woorden:  hoe zij wil concurreren en een concurrentievoordeel wil behalen. Daarmee geeft de onderneming aan of zij de strategie alléén wil uitvoeren of dat zij daarvoor enigerlei vorm van samenwerking beoogt. Hier gaat het dus om de vraag in hoeverre de onderneming tot samenwerking bereid is. (...)

Trends en ontwikkelingen Actualiseren impactanalyse Grote firms leveren regelmatig trend-rapporten af: Forrester Rabobank Citygroup Accenture Cap Gemini etc

Voorbeeld Boskalis

Handvaten voor macro-analyse Tijdslijn Hoever wil/moet je vooruit kijken??? En…. welke ontwikkelingen neem je in de beschouwingen mee??? Geografie Welke landen, regio’s of continenten neem je in beschouwing??? Je gaat het pas zien als je het door hebt. Johan Cruijf

Competitive Strategy The Structural Analysis of Industries

Concurrentie-analyse Criterium Bedrijf X Conc 1 Conc 2 Conc 3 Marktaandeel Prijs ROI Omzet Kwaliteit Innovatie Marketing Pers. beleid Strategie Sterke punten Zwakke punten Toe te voegen eigen criteria die je relevant acht !!!! Deze criteria zijn voorbeelden. Gebruik de criteria die relevant kunnen zijn voor de sector van je onderzoek. Doe veel aan “Factfinding”

Klantanalyse

Value Proposition Canvas

Confrontatie Gebruik het Artikel: The TOWS-matrix; A tool for Situational Analysis (Weihrich)

De confrontatiematrix (fictief voorbeeld)   Sterkten Zwakten Fin kracht Schaalgrootte R&D Bureaucratisch Niet duurzaam Onvold internat Kansen Export naar Duitsland ++ + Behoefte aan duurzame prod Distributie via supermarkten Bedreigingen Goedkope Chinese altern Substituut in opkomst Duurzame concurrent Benutten Verbeteren Aanvallen Vermijden

Kies uit alle mogelijke strategische opties: 2, max 3 opties Hulp bij keuze : Passend (Suitable) Biedt de strategische optie een oplossing voor het kernprobleem? Kan het bedrijf hiermee haar doelen realiseren, waarde creëren en blijven invulling geven aan haar missie? Haalbaar (Feasible) Kan de organisatie het uitvoeren en over genoeg middelen beschikken? Aanvaardbaar (Acceptable) Mag het, kan het in de ogen van stakeholders? F Financieel genoeg middelen beschikbaar om het plan uit te voeren? O Organisatorisch is het plan organisatorisch uitvoerbaar? E Economisch past het plan binnen de doelstellingen van de organisatie? T Technologisch is het plan technisch uitvoerbaar? S Sociaal past het plan binnen de sociale doelstellingen van de organisatie? J Juridisch is het plan juridisch uitvoerbaar? Ethisch; is het plan te verantwoorden?

Het proces