Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L03.346
Algemene aandachtspunten Rol van de docent. Op tijd komen Bij irritaties en het ‘even niet meer weten’ naar de docent gaan. Voor deze module heb je 10 uur p.w. gekregen. 6 uur is les. SHL: altijd 1 exemplaar per groep bij de hand, Bevat alle informatie over leerdoelen, globale planning, opdrachten, toetsing. Wordt bekend verondersteld
Wat gaan we doen? Doel: We gaan activiteiten ontwikkelen voor een kinderopvang. Onderzoek naar: Visie van de school Welke activiteiten zijn er al? Kinderen betrekken bij opzet en uitvoering van activiteit De buurt/omgeving van de kinderen (voorzieningen) Talenten van medewerkers
In deze module leer je.. Werken vanuit Rotterdams beleid Werken in de praktijk met een organisatie Inzetten onderzoeksvaardigheden Samenwerken met een doelgroep Samenwerken binnen een projectgroep Nieuw product te ontwikkelen.
Inleiding 1. Waarom projectmatig werken? 2. Welke visie hanteert de gemeente Rotterdam Rotterdams jeugdbeleid Speerpunten: Voorkomen schooluitval Verbeteren prestaties Integrale aanpak Uitgaan van (jeugd)participatie
Programma voor vandaag (1) 1. Wat is een project? Wat is projectmatig werken? 2. 3 of 6 groepen formeren – Hoe gaan we dat doen? 3. Samenwerkingscontract opstellen Individuele leerdoelen opstellen 6. Wat weten we nog van het project taal in jaar 1? 7. (Ruwe) Tijdsfasering + planning maken
Programma voor vandaag (2) 7. Vragen voor de opdrachtgever maken (directeur Helma van de Staaij bezoeken we vrijdag 18 september om uur in Schiedam). Hoe gaan we het gesprek met Helma onthouden? 8. Iedere projectgroep laat afspraken lezen aan docent en ontvangt feedback. Feedback direct verwerken 9. Eerste bespreking van de opdracht: opdracht lezen, organisatie opzoeken, welke wijk….. Etc 10. Welke vragen ga je volgende week stellen aan de opdrachtgever.
Groepen formeren? Groepen formeren op basis van rollen. Welke kwaliteiten hebben je medestudenten? (opschrijven – uitwisselen) Welke rol heb je in een groep? =test_opstarten&testdefinitieid=samenwerking
Projectmatig werken Schrijf kernwoorden op het whiteboard.
Samenwerkingsdocument Maak van al deze informatie 1 document Gebruik hiervoor het format SHL of uit Grit of internet Wat weten we nog van het project taal in jaar 1? Voeg hier aan toe: Van ieder lid van de groep een specifieke verwachting Van ieder lid van de groep een leerdoelen EN in groep bespreekbaar maken. (Van welk onderwerp wil jij meer van af komen te weten?) Hoe jullie individueel uren gaan verantwoorden Namen en contactgegevens Wie contactpersoon is voor de opdrachtgever (Ruwe) Tijdsfasering + planning maken En …. hebben jullie al groepsnaam?
Eerste analyse van de opdracht. Lees de opdracht kritisch en maak zoveel mogelijk vragen.
Vragen voor de opdrachtgever: Eerste bespreking van de opdracht: opdracht lezen, organisatie opzoeken, welke wijk….. Etc Verdeling van de scholen: Regenboog, Kleurrijk, Klinker. Welke vragen ga je volgende week stellen? Zoek hier literatuur over op!
Opdracht voor volgende week Vragen opdrachtgever gemaakt Samenwerkingscontract definitief. Wat heb je nog nodig, waar wil je nog meer over weten? Hoe ga je starten? Lezen literatuur: Grit hfdst 1: het project Grit hfdst 3: het project van begin tot eind Van der Donk & van Lanen hfdst 3: oriënteren (3.3) een praktijkprobleem verkennen Welke vragen heb je? bespreken