Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Samen bouwen aan zelfvertrouwen
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Communicatief gedrag + / -
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Fotoverslag bijeenkomst 6 juli 2009 Opzet kennisnetwerk landbouwprojecten KRW Hoe doen we dit? Wie doet wat? Opgesteld door: Annet Noordik Facilitators.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Zakelijk lezen Nederlands.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Interpreteren van data
de eerste groepsbijeenkomst
VERANDEREN? BLIJF VOORAL JEZELF!.
de derde groepsbijeenkomst
Ethiek.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Zingeving en wederkerigheid
Welkom bij de dialoogbijeenkomst
College 2 7 stappenplan.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Het familieteam Gastvrij in de zorg.
CHINESE HOROSCOOP ONGELOOFLIJK PRECIES!.
HOE VOELT HET OM ZELF EEN MANTELZORGER TE ZIJN?. Oefening:  Aan iedere deelnemer wordt een bepaalde rol toegekend, waarvan 1 persoon de mantelzorger.
Leerstijlen KOLB SJM.
Het perspectief van de verzorgende
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Het perspectief van de oudere
Coaching week Rotterdam Academy.
Ethiek, Normatieve professionalisering Week 3: de context van het beroep.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Gespreksvaardigheden
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Project oriëntatie op het beroep Lesweek 1 VSR1F.
Ethiek Normatieve professionalisering Introductie van de module
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
gespreksvaardigheden
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 2
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
(Ped)agogiek werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Ethiek 1: inleiding Corstin Dieterich med.hro.nl/diecw L
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
1 Handleiding voor een workshop rond ethische dilemma’s Johan Vanmarcke – RC Diksmuide-Westkust.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Koffieochtenden met professional. Betekenis * Ouders hebben soms te weinig zelfvertrouwen. * Ouders kunnen veel steun hebben aan elkaar; deze mogelijkheid.
Ethiek ,zorg en technologie
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Reflecteren even pas op de plaats
Loopbaan en burgerschap les 2
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Schoolgroepbijeenkomst
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Thema: Wat is maatschappijleer?
Loopbaan en burgerschap les 3
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit Week 2: Het moreel beraad

Maar eerst …….. Terugblik op vorige week Vragen naar aanleiding van de literatuur (verplicht onderdeel) De toets

Vorige week: Toelichting op de module en toets Werkwijze: verplichte aanwezigheid en voorbereiding vragen naar aanleiding van de opgegeven literatuur (zie handleiding) Elke week: moreel beraad aan de hand van casuïstiek Discussie naar aanleiding van kernwaarden van ons beroep en persoonlijke ervaringen

Vragen? Tekst pag. 75 – 93 uit ‘Praktijken van normatieve professionalisering (uit: het moresprudentieproject) Moeilijke tekst? Wat is de kern? Wat houdt dat in ‘moreel beraad’?

De toets Klein foutje in de handleiding: Geen mondelinge toets. Essay is de toets Aanwezigheid is verplicht. Bij onvermijdelijke afwezigheid is een vervangende opdracht onderdeel van de toets

Moreel beraad Overleg over moreel dilemma van professionals vanuit verschillende disciplines of invalshoeken. Verschillende stappen Vandaag oefenen met het moreel beraad

Moreel beraad Inbrenger heeft een moreel dilemma Formuleren van het dilemma – waarbij de morele dimensie onder woorden gebracht moet worden. Welke emoties spelen daarbij een rol en hoe verhouden die zich tot morele overtuigingen? Inbrenger vertelt e.e.a. zo specifiek mogelijk, inclusief emoties

Casus in de tekst Tienermeisje (verstandelijke beperking) is ongewenst zwanger. Ze vraagt aan haar gezinsvoogd of zij voor het kind kan zorgen. Gezinsvoogd, zelf net moeder, denkt dat abortus de beste oplossing is. Collega vindt abortus vanuit haar geloofsovertuiging niet goed Ouders vinden dat de voogdij het moet oplossen

Stap 1 Wat raakt je? Wat is het dilemma precies? Dilemma: keuzes tussen vaak onverenigbare mogelijkheden – tussen zelfbeschikking en toekomst van het kind, tussen zorg en zelfstandigheid, tussen geloof of overtuiging en praktische oplossingen, tussen hoop en ellende

Stap 2 Onderzoeken van eerdere ervaringen met dit thema en het onderzoeken van de perspectieven van alle betrokkenen in deze casus. Wat heeft iedereen aan ervaringen in dit verband? (het moreel geheugen) Wat wil de cliënt, de voogd, de ouders, de …………… Wat zijn ieders opvattingen? Wat zijn waarden en normen in ons beroep?

En nu aan het werk! Groepjes van 5 – 7 studenten: 10 – 15 minuten brainstorm over inbreng: met elkaar nadenken over moreel dilemma, uit je persoonlijke leven, uit je stage, uit de literatuur. Daarna vijf minuten voorbereiding voor de inbrenger Verschillende rollen

De inbrenger: Is de sociale professional die antwoorden zoekt op zijn of haar moreel dilemma

Iemand in het beraad Is belangenbehartiger van de cliënt: je speelt de rol van cliënt of treedt op namens je cliënt. Je leeft je in in de gevoelens, belangen en posities van de cliënt.

Iemand in het beraad Neemt de rol op zich van verwante of betrokkene bij de cliënt. Jij vertegenwoordigt wat jij denkt dat het beste is voor de cliënt, vanuit je eigen waarden en normen, vanuit je eigen overtuigingen. Je bent ouder, voogd, familielid, partner of vriend

Iemand in het beraad Is de bureaucraat: wat zijn de regels, hoe hoort het, wat zegt de wet, wat is het protocol, hoe voorkomen we gedoe, hoe gaan we hier mee om, hoe trekken we één lijn ?????????????

Iemand in het beraad Is gespreksleider: bewaakt de tijd, laat iedereen aan het woord, geeft ruimte en kapt af als dat nodig is.

De overblijvers: Blijven gewoon zichzelf en nemen standpunten in die bij hen passen. Ze spelen geen rol, maar reageren vanuit hun eigen opvattingen, normen en waarden

Daarna: Plenaire nabespreking van de verschillende beraden

Volgende week: Bestuderen: Achterhuis en Milikowski Vragen naar aanleiding van de literatuur meenemen naar het college

Tip: Als je iets niet snapt in de tekst, probeer dan te formuleren wat jij denkt dat er bedoeld wordt. Formuleer dat als vraag voor het volgende college. Voorbeeld: Is wat Milikowski onaangepast gedrag noemt, hetzelfde als asociaal gedrag?

Einde