Werkgroep Literatuur & Film Dr. Allard den Dulk. 2 Introductie  Allard den Dulk  Lecturer (Filosofie, Literatuur en Film), Amsterdam University College.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Quentin Tarantino Quentin Tarantino (Knoxville, Tennessee), 27 maart, 1963) is een Amerikaanse filmregisseur. Zijn bekendste films zijn Reservoir Dogs.
Advertisements

Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
Workshop Over machteloosheid J.H.Wijers
Relationship Macbeth and Lady Macbeth
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
Wijs of eigen-wijs.
Vermelding onderdeel organisatie 1 16 december 2004 Open source software Een hype met een toekomst? Najaarsvergadering NVvIR, Roei- en zeilvereniging “De.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Tuesday, 19 August 2014 dinsdag 19 augustus 2014.
Tonny.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/002] thema: how stuff works can-do : kan de werking van een produkt uitleggen.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: My favourite recipe… Can-do : kan veel zaken binnen het eigen interessegebied duidelijk.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Gebroken dimensies in het graan Geknipt uit een presentatie door Aad Goddijn op 3 december 2008 bij het vak Concrete meetkunde.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B1 Luisteren [Edu/002] thema: A cyber listening lab can-do : kan eenvoudige, duidelijke informatie begrijpen © Anne Beeker / Randall.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Deltion College Engels A1 Lezen/ Schrijven [Edu/001] thema: you’ve got mail can-do : kan korte, eenvoudige berichten begrijpen/ kan een korte mededeling.
Financial Intelligence Unit of Aruba MOT Subjectief melden, een sprookje?
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Wisselen?
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
Vrijwilliger voor de S.I.R.O Woonzorgcentrum Sinnehiem in Haulerwijk Sinnehiem Radio omroep is met spoed op zoek naar een vrijwilliger. Een vrijwilliger.
29 / 30 March /20 Business English Werkboek B1 Sector Administratie N3-4 Unit 8.
Scriptie workshop GW Renske de Kleijn Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU) Onderwijsadvies en Training 17 maart 2014.
Literary Devices. Alliteration; herhalen van eerste medeklinker-klanken om bepaalde nadruk aan deze woorden te geven. The passionate shepherd to his love.
20_05_2009 When the sun goes down on my side of town that lonesome feeling comes to my door the whole world turns Wanneer de zon ondergaat.
Grammar – period 2.
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Salt & Light Zout & Licht
Toekomende tijd: met “going to”
Simple en continuous tenses
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Muziek - Ricky King - Medley
Verlangen naar God Longing for God
Het combo bestaat uit: Eric: piano, keyboard Suzanne: dwarsfluit, zang
Video and Radio NU Engels unit 5.1.
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
California Blue San Diego
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Gerund or Infinitive 6.4.
Transcript van de presentatie:

Werkgroep Literatuur & Film Dr. Allard den Dulk

2 Introductie  Allard den Dulk  Lecturer (Filosofie, Literatuur en Film), Amsterdam University College  Research Fellow, Faculteit Geestesweten- schappen VU – onderzoek: filosofische dimensie hedendaagse Amerikaanse lite- ratuur en film  Existentialist Engagement in Wallace, Eggers and Foer. A Philosophical Analysis of Contemporary American Literature (Bloomsbury, februari 2015)

3

4

5 Lipsky: ‘If they’re responding to your work and your work is really personal, then reading you is another way of meeting you, isn’t that right?’ Wallace: ‘That’s so good’

6 Wallace: ‘a piece of fiction is a conversation. There’s a relationship set up between the reader and the writer that’s very strange and very complicated and hard to talk about. […] There’s a kind of Ah-ha! Somebody at least for a moment feels about something or sees something the way I do. […] I feel unalone – intellectually, emotionally, spiritually. I feel human and unalone and that I’m in a deep, significant conversation with another consciousness.’ (Laura Miller, ‘Interview with David Foster Wallace’)

7 Spanningsveld Zelfbewustzijn - oprechtheid

8 Wallace: ‘I don’t mind appearing in Rolling Stone. I don’t want to appear in Rolling Stone as somebody who wants to be in Rolling Stone.’ ‘I would love to do a profile on one of you guys who’s doing a profile on me’; ‘Is that too pomo and cute?’ ‘It’s just, you’re gonna go back to New York and sit at your desk and shape this thing however you want. That… I mean, to me, it’s just extremely disturbing’; ‘Cause I think I would like to shape the impression of me that’s coming across’

9

10

11 Wie van u maakt reeds gebruik van film in uw (literatuur)onderwijs? Ervaringen?

12 Overzicht: -Inleiding -Literatuur vs. film: verbeelding vs. directe weergave? Een korte schets -‘Mag je ook gewoon de film kijken?’ Een aantal films en hun literaire originelen vergeleken -Intertekstualiteit: ‘literaire’ notie geïllustreerd aan de hand van de films van Quentin Tarantino

13 Inleiding

14 Inleiding (1) -Film bestaat zo’n 120 jaar -Pas afgelopen ±50 jaar gaandeweg geaccepteerd als kunstvorm -Ook nu nog vaak gezien als vooral ‘entertainment’ (dat label deels overgedragen aan tv – hoewel: kwaliteitsseries als The Wire, etc.) -Film uitgegroeid tot belangrijkste (meest geconsumeerde, invloed- rijke) hedendaagse kunstvorm

15 Inleiding (2) -Toekomst van film in het ‘taal en cultuur’-onderwijs? -Bv.: Waarom over aantal jaar geen cinematische meesterwerken op de ‘leeslijst’? -Ook: filmanalyse heeft zich ontwik- keld naar voorbeeld van literatuur- analyse (vergelijkbare concepten en technieken)

16 Talige verbeeldingsrijkdom versus armzalige directe weergave? Een zeer beknopte schets van een belangrijk verschil & overeenkomst tussen film en literatuur

17 Literatuur vs. Film (1) Literatuur: -‘Uitdaging’ in relatie betekenaar en betekende; afstand tussen woorden en wat deze oproepen Film: -Betekenaar en betekende vrijwel identiek? Betekenaar lijkt ‘directe’ afbeelding van betekende… [Meer? James Monaco, How To Read A Film, pp ]

18 Literatuur vs. Film (2) Film ‘armzaliger’? M.i. niet het geval Wel: direct-heid filmbeeld maakt het moeilijker om structuren en betekenissen grondig te analyseren Film-semioticus Christian Metz: “Een film is moeilijk uit te leggen omdat hij zo makkelijk te begrijpen is.” [Meer? James Monaco, How To Read A Film, pp ]

19 Literatuur vs. Film (3) Lezer én kijker moeten tekens duiden om betekenisproces te volbrengen Ook de filmkijker ‘leest’ het beeld, en schept zo betekenis, samenhang en verwachting Filmbeeld: door directe denotatie ontstaat veel ruimte voor connotatie [Meer? James Monaco, How To Read A Film, pp ]

20 Twee voorbeelden van directe denotatie en de ruimte voor connotatie, uit films van Ingmar Bergman - Wat zien jullie?

James Monaco, How To Read A Film, pp Beeld uit Face to Face (1976)

22 ‘Direct’ (denotatie): angst, verdriet, waanzin Connotatie: opgeslotenheid, restrictie, in het nauw gedreven (rug tegen muur), psychiatrische instelling

Beeld uit Shame (1968) James Monaco, How To Read A Film, pp

24 ‘Direct’ (denotatie): ? Connotatie: geld op bed roept associatie met prostitutie op

25 Dit zijn slechts 2 stills… Het is mogelijk om in film eenzelfde betekenisrijkdom te ontsluiten als in literatuur, door specifieke scènes nader te analyseren

26 ‘Mag je ook gewoon de film kijken?’ Een aantal verfilmingen vergeleken met de literaire originelen

27 Everything Is Illuminated -Roman: 2002, geschreven door Jonathan Safran Foer -Film: 2005, script en regie door Liev Schreiber Wie heeft de roman gelezen? Wie heeft de film gezien? Opvallende verschillen? Oordeel over beide werken?

28 Everything Is Illuminated Een aantal belangrijke verschillen tussen roman en verfilming: -Magische vertelling Trachimbrod (±helft roman) in film weggelaten -In film is personage Jonathan een ‘verzamelaar’ i.p.v. een schrijver -Verraad joodse vriend door groot- vader in WOII in film weggelaten (film: eigen joods-zijn geheim gehouden)

29 Everything Is Illuminated: vergelijking opening roman en film (1) -Uitdelen: tekst roman Wat valt op? Wat zijn belangrijkste aspecten van dit stuk tekst?

30 Everything Is Illuminated: vergelijking opening roman en film (2) -Fragment film tijd: 10:05-13:40

31 Everything Is Illuminated: vergelijking opening roman en film (3) -Fragment film Hoe verhoudt het fragment zich tot de tekst?

32 Everything Is Illuminated: vergelijking opening roman en film (4) -Fragment film Hoe verhoudt het fragment zich tot de tekst? via voice-over veel overname uit Alex’s eerste-persoons-vertelling ‘kracht’ vooral in taal, Alex’s Engels Opvallend: relatief veel meer tijd nodig om zelfde te zeggen als in roman

33 Brokeback Mountain -Verhaal: 1997, geschreven door Annie Proulx -Film: 2005, regie door Ang Lee Wie heeft het verhaal gelezen? Wie heeft de film gezien? Opvallende verschillen? Oordeel over beide werken?

34 Brokeback Mountain Schrijfster Proulx over de verfilming: “I may be the first writer in America to have a piece of writing make its way to the screen whole and entire” (Bron: totalfilm.com)

35 Brokeback Mountain: vergelijking opening verhaal en film (1) -Fragment film tijd: 2:10-6:50

36 Brokeback Mountain: vergelijking opening verhaal en film (2) -Uitdelen: tekst verhaal

37 Brokeback Mountain: vergelijking opening verhaal en film (3) -Wat valt op? -Hoe introduceert de film de relatie tussen Jack en Ennis, en hoe doet het verhaal dat?

38 American Psycho -Roman: 1991, geschreven door Bret Easton Ellis -Film: 2000, regie door Mary Harron Wie heeft de roman gelezen? Wie heeft de film gezien? Opvallende verschillen? Oordeel over beide werken?

39 American Psycho Om meerdere redenen interessant: -Roman werd onverfilmbaar geacht -Omstreden werk, maar lijkt door andere medium ook andere morele dimensie te krijgen wat kan verklaring hiervoor zijn? -Film door sommige critici bestem- peld als beter dan de film

40 American Psycho: vergelijking scène roman en film (1) -Uitdelen: tekst roman Wat valt op? Wat zijn belangrijkste aspecten van dit stuk tekst?

41 American Psycho: vergelijking scène roman en film (2) -Fragment film tijd: 26:55-28:17

42 American Psycho: vergelijking scène roman en film (3) -Fragment film Hoe verhoudt het fragment zich tot de tekst?

43 American Psycho: vergelijking scène roman en film (4) -Fragment film Hoe verhoudt het fragment zich tot de tekst? tekst getuigt van relatieve kalmte in vertelling, ultieme voorbeeld van wens tot (nietszeggende) conformi- teit; in film juist vermengd met verliezen van beheersing

44 Intertekstualiteit Een ‘literaire’ notie geïllustreerd aan de hand van de films van Quentin Tarantino

45 Intertekstualiteit (1) -Quentin Tarantino (1963-): Amerik- aanse filmmaker;o.a. Reservoir Dogs (1992), Pulp Fiction (1994), Kill Bill (2003, 2004), Django Unchained (2012), en The Hateful Eight (2015) -Tarantino verwijst in zijn films veel naar andere (cult-)films, tv-series, etc., maar ook naar zijn eigen werk -Tarantino: “When people ask me if I went to film school I tell them, 'no, I went to films’.” (bron: imdb.com)

Rechts: Tarantino is fan van Taxi Driver. Pulp Fiction (1994) speelt zich af in jaren ´90, waar deze taxi duidelijk niet op zijn plaats is Links: De taxi van Travis Bickle (Robert De Niro) in Martin Scorseses Taxi Driver (1976)

47 De ‘Mexican Stand-Off’

The Good, the Bad and the Ugly (1966)

Reservoir Dogs (1992)

Pulp Fiction (1994)

51 De ‘Female Avenger with a Samurai Sword’

Lady Snowblood (1973)

Kill Bill 1 (2003)

54 Verwijzingen naar zichzelf: Tarantinos signature shot – “from below” (dead man shot)

Reservoir Dogs (1992)

Pulp Fiction (1994)

Kill Bill 2 (2004)

Inglourious Basterds (2009)

59 Tarantino ‘From Below’ clip:

60 The Hateful Eight (2015) Tarantinos nieuwste film draait vanaf begin januari in Nederland -Voornaamste invloeden: western tv-series als Bonanza en The Virginian – ‘tweemaal per seizoen’ personages gekidnapt (gastrollen bekende acteurs), back stories -‘Wat als alleen maar die kidnappers en hun (verzonnen) back stories?’

61 THE END