Verkeersveiligheid voor kinderen voorop! Fusie, verhuizing, nieuwe school?
Verkeersveiligheid voor kinderen voorop! Fusie, verhuizing, nieuwe school?
KRIMP
Sluiting, fusie, verhuizing Proces in volgorde van aandacht voor: Inrichting Verkeersveiligheid op schoolhuisroutes Voorzieningen Plein Gebouw Interieur Locatie Fietsenstalling Wegen rondom de school Veilige oversteek Verkeersveilige schoolomgeving
Sluiting, fusie, verhuizing Verkeerssituatie verandert door Nieuwe locatie, nieuw gebouw Nieuwe schoolhuisroutes Meer leerlingen onderweg met of zonder ouders Grotere afstanden voor deel leerlingen Meer parkeercapaciteit nodig voor auto’s Meer parkeercapaciteit nodig voor fietsen Grotere wachtruimte nodig voor ouders Meer kinderen en ouders – meer inzet op afspraken
Proces Verkeersveiligheid: Wie Wanneer ? Hoe
Sluiting, fusie, verhuizing Aandacht voor verkeersveiligheid: Infrastructuur en inrichting schoolomgeving en schoolhuisroutes: doorgaand of bestemmingsverkeer maximum snelheid intensiteiten soorten verkeer parkeren
Verkeersveilige Schoolomgeving Checklist: 10 vragen 10 antwoorden?
Vraag 1: WIE Directeur? Leerkracht? Schoolbestuurslid? MR lid? Verkeersouder? Vanaf wanneer? In welk gremium? Positie? Mandaat? Verkeerscommissie als ruggensteun met ouders, teamlid, MR, OR, wijkagent, gemeente
Vraag 2: Hoe betrek je betrokkenen? Sense of urgency! Netwerkanalyse Communiceer! Vragen, luisteren, consensus bereiken, informatie verwerken, gebruiken, terugkoppelen! Draagvlak voor maatregelen en afspraken Houd het uiteindelijke doel voor ogen: Verkeersveiligheid voor de kinderen.
Vraag 3: Welke locatie? Nieuwe locatie? Bestaande schoollocatie? Bestaand ander gebouw? Effecten van: -Beleving afstand -Beleving verkeersveiligheid op vervoerswijze!
Vraag 4: Welke gegevens zijn belangrijk? 1.Hoeveel leerlingen? 2.Afstand schoolhuisroute? 3.Verwachte vervoerswijze en met/door wie? 4.Hoe gaan routes lopen? 5.Conflicten? 6.Wat leeft onder ouders, verzorgers, gebruikers, buren, …? 7.Tips en adviezen 8.Ervaringen
Vraag 5: Hoe lopen straks de schoolhuisroutes? Waar wonen de leerlingen? Kortste of veiligste route? Conflicten? Knelpuntenkaart Lopen/fietsen met leerlingen Alternatieve routes? Maatregelen voor veiliger routes?
Vraag 6: Hoe wordt de schoolomgeving ingericht? Inrichting als gedragsbeïnvloeding Vanuit lopen en fietsen Perspectief van kind eren Schoolzone Uitgangen Straat voor de school Parkeren of Tút en Derút Route en snelheid Fietsenstalling Routes over het plein
Vraag 7: Welke gedragsafspraken? Parkeren Snelheid Niet keren / manoeuvreren Niet achteruitrijden Niet blokkeren Niet het zicht belemmeren Minder met de auto, meer fietsen en lopen
Vraag 8: Hoe bereik je gewenst gedrag? Verkeersveilige inrichting en het juiste gedrag Doe het gelijk goed: Aanpassingen in inrichting achteraf zijn duur Aanpassen gewoontegedrag is moeilijk
Afspraken VOOBEELDGEDRAG! verkeersgedrag rondom school (keren, manoeuvreren, wachten) gebruik auto of op de fiets/lopend snelheid autoverkeer ouders parkeergedrag VERKEERSPLAN
Vraag 9: Hoe organiseer je een veilige start? Infra is op orde Inrichting stuurt op verkeersveilig gedrag Afspraken zijn gemaakt en iedereen is op de hoogte: ouders, halers en brengers, burenleerlingen Feestelijke start!
Vraag 10: Hoe houden we het verkeersveilig? Vier successen! Houd iedereen geïnformeerd Houd aandacht voor de afspraken Beloon het goede gedrag
Dank voor uw aandacht! VVN district Fryslân Margot Blaauw