Arbeidsomstandigheden van gedetacheerde medewerkers vanuit de Sociale Werkvoorziening (door Inspectie SZW) Ledendag DetaNet 19 november 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Op koers met het Zelfmanagementkompas
Model RI&E Sociale Werkvoorziening
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Van uitleggen leer je het meest
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Praktijk inzet gevaarlijke stoffen
Presentatie introductie BGL
Infra Services halveert aantal incidenten met kabelselectie
Appreciative Inquiry Waarderen van conflict & spanning
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Modaliteiten binnen bewegen
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Prisoner’s Dilemma een experiment.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
onze roeping als gemeente
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Hoe brei een team?.
Presentatie Bijeenkomst 4
Klanttevredenheidsonderzoek 2012
Workshop “Beoordelen”
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Over Ladders en Trappen
TOOLBOXMEETING WERKEN LANGS DE OPENBARE WEG
ROC dag Alfa College Taco Groenhuis.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
SAMENWERKING CORPORATIE EN BEWONERS INVLOED EN ZEGGENSCHAP Resultaten van onderzoek onder 6 klantenpanels (3302 deelnemers)
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Leerstijlen KOLB SJM.
Presentatie ontruimingsplan
Veilig werken met schiethamers
Arbeid & maatschappij Inhoud: Actualiteit Wat is arbeid?
Onderzoeksvaardigheden 3
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Lezen: doe het goed voor

Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Veiligheid in uw BiNaSk-omgeving, vanzelfsprekend?!
MEEDOEN WERKT! PRESENTATIE participatiewet in opdracht van Min. SZW.
Methodiek: Plancyclus
Opdrachten en eindopdracht
Verschillende rollen en stijlen
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Evaluatie Cursus.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
Gevolgen wijzigingen Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) 22 juni 2017
E-learning, E-health & Domotica
Evaluatie, Actualistie en Oefening Incidentenplan riolering
Arbocatalogus 13 januari 2019.
WVO 1A November 2016 Standaard WVO HSE pakket maart 2016
Transcript van de presentatie:

Arbeidsomstandigheden van gedetacheerde medewerkers vanuit de Sociale Werkvoorziening (door Inspectie SZW) Ledendag DetaNet 19 november 2015

Inhoud presentatie/ workshop door Inspectie SZW 1. Opdracht, achtergrond en uitvoering van het onderzoek 2. Uitkomsten van het onderzoek 3. De praktijk nader bekeken aan de hand van een casus 2

Opdracht In hoeverre dragen gemeenten, SW-bedrijven en inleners zorg voor veilige arbeidsomstandigheden voor gedetacheerden 3

Achtergrond (kerngegevens) 90 SW-Bedrijven gedetacheerd inleners individueel groepsverband beschut, WOL, begeleid Nederland werkenden 4

Uitvoering onderzoek 21 SW-Bedrijven gedetacheerd 184 inleners (2%) individueel2.100 groepsverband 90 SW-Bedrijven I. Enquête II. Bezoek III. Bezoek Nederland werkenden Nationale enquête Onderdelen onderzoek (12%) 5

Toetsingskader onderzoek Wet Sociale Werkvoorziening Arbeidsomstandighedenwet Arbocatalogus sector Sociale Werkvoorziening deelcatalogus detachering 6

2.Uitkomst van het onderzoek Zowel SW-bedrijven als inleners pakken in voldoende mate hun verantwoordelijkheid op  Maar: -Leidt bij inleners niet altijd tot situaties waar alle risico’s beheerst zijn -Bij SW-bedrijven staat arbo-deskundige op enige afstand -Arbo-kennis detacheringsconsulenten voornamelijk via praktijk verkregen -Er zijn verschillen tussen SW-bedrijven 7

Wat voor werk doen gedetacheerden? 8

Hoe is het gesteld met de beheersing van de risico’s? 9

10

Hoe is het gesteld met de beheersing van de risico’s? 11

Hoe is het gesteld met de beheersing van de risico’s 12

Hoe is het gesteld met de beheersing van de risico’s? 13

Verschillen tussen SW-bedrijven (1) 14

SW-bedrijven ingedeeld op basis van wat we gezien hebben bij inleners 15

SW-bedrijven (2x) ingedeeld 16

Terug naar de conclusies Positief: -SW-bedrijf en inlener zetten zich in om arbo-veiligheid te borgen -geen misstanden aangetroffen bij inleners -meeste gedetacheerden met wie gesproken is waren tevreden Echter: 1. Verschillen tussen SW-bedrijven:meer van elkaar leren 2. Arbodeskundigheid: zorgen dat deze aanwezig is en/ of ingeschakeld wordt 3. Beter (over)zicht krijgen op wat speelt in de detacheringen 17

3. Praktijk nader bekeken aan de hand van een casus casus ontleend aan een werkelijke gebeurtenis om te illustreren hoe belangrijk het is om arbo-veiligheid goed te borgen en alert te zijn/ blijven. Vragen bij casus: -Kan volgens jou zo’n incident zich voordoen bij een detachering? M.a.w. is zo’n situatie voor jou herkenbaar? Waarom wel/ niet? -Wat ging er in deze (detacherings)situatie volgens jou niet goed? -Wat zou jij als detacheringsconsulent kunnen doen om zo’n situatie/ incident te voorkomen? 18

Casus 1: werkzaamheden zijn niet geschikt voor werknemer A. Situatieschets: A.werkt in een tuincentrum. Een deel van zijn werk bestaat uit glazen voorwerpen in een doos stoppen en deze vervolgens in een container doen. Tegen zijn instructies in heeft A. het glas diverse malen op de rand van de ijzeren container kapotgeslagen om het passend te maken voor de doos.  A. is hier herhaaldelijk op aangesproken  A. is kort van geheugen, snel afgeleid en doet graag dingen die niet mogen Wat zich voordeed: Bij kapotslaan schoot A. door met zijn handen en verwondde zich daarbij. 19

Casus 2: arbeidsmiddel (houtkloofmachine) werd niet gebruikt op een manier waarop deze was ingericht en bestemd Situatieschets: Werknemers A. en B. werken op een kwekerij. Beiden hebben een verstandelijk handicap. Zij werken daar samen aan een kloofmachine. A. bedient de 2-hand- veiligheids-schakeling van de kloofmachine. B. legt het houtblok in de kuip van de kloofmachine en ruimt het gekloofde hout op. De machine wordt bediend volgens de door de begeleiders gegeven instructies. De afgesproken werkwijze waarbij beide werknemers tegelijk er aan werken is door hen als veilig ingeschat. Volgens de gebruiksaanwijzing moet de machine door één persoon bediend worden of anders aangepast worden voor gebruik door meerdere personen. Wat zich voordeed: A. kwam met zijn vinger in de kloofmachine terecht, wat uiteindelijk leidde tot het moeten missen van het bovenste deel van de betreffende vinger 20

Afsluitend Bedankt voor de aandacht en de inbreng 21