ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gebruik van enquête voor teamleiders binnen Scouting Academy
Advertisements

Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan?
Van uitleggen leer je het meest
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Gepersonaliseerd leren
Het geven van een workshop
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Les 7: het voorbereiden van een les
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Interpreteren van data
Voor praktijkonderwijs
Opstel schrijven.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
VOORBEREIDING BEROEPS PRAKTIJKVORMING SCHOOLJAAR
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Onderzoeksvaardigheden 3
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Lezen: doe het goed voor
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Praktijkervaring en reflectie
Onderzoeksvaardigheden 3
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 1 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Studieloopbaancoaching
HOORCOLLEGE 5 ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Kleding wassen, drogen en strijken Ranjana de Vries Dinsdag 5 januari 2016.
Anders kijken, anders doen
Docentvaardigheden ICT
Instructie geven en uitvoeren
Onderhouden met Werktuigen en machines
KEUZE OPDRACHT Kies een van de afbeeldingen uit en teken ze volgens de opdrachten op het werkblad die je van de docent hebt gekregen.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
1. Kan je alleen aan wetenschap doen of heb je anderen nodig?
Beste havo 4..
Plannen en optimaliseren
Didactiek Lesformulier.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
BOM-model PV 25/03/2014.
Leeruitkomsten van een LOL-dag
nibi conferentie 2019 Annnemieke Gemmink, CLV
Kunst, Wetenschap & Technologie Irritant! groep 6 t/m 8
Transcript van de presentatie:

ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen

AGENDA VANDAAG ▸ Overzicht ▸ Opfrissen voorkennis ▸ Dilemma

DOEL ▸ Voorbereiden op afstuderen ▸ Alles één keer doorlopen ▸ Aansluiten op onderzoeksvaardigheden 1 en 2.

OPBOUW Elke week is er hoorcollege van 50 min ( behalve met pasen ). Parallel werk je in de COP aan het onderzoeksverslag wat eindigt met een oplossing / aanbeveling. Kwartaal 3 De hoorcolleges stoppen nu, je hebt wel elke week responsietijd ingeroosterd. Je gebruikt dit kwartaal om je oplossing uit te voeren / te testen. Je schrijft een evaluatie van je oplossing en onderzoek. Kwartaal 4

GEVOLGEN ▸ Voorwaardelijk voor afstuderen net als stage

INHOUD HOORCOLLEGES DIT KWARTAAL ▸ Introductie, opfrissen van onderzoek, aandacht voor keuze dilemma ▸ Uitleg stappen onderzoek doen volgens de creatieve actie methodologie ▸ Onderzoekstechnieken ▸ Vooronderstellingen ▸ Reflecteren op kennis ▸ Tot een oplossing komen ▸ Uitvoering oplossing en evaluatie

OPFRISSEN VOORKENNIS Werkvormendoeleffect/activeringrol docenttijd Mindmap maken: samen op flap de concepten in beeld brengen in hun onderlinge relatie. De gezamenlijke kennis op hoofdpunten in beeld brengen. Studenten benoemen wat ze al weten en zien ook nieuwe dingen die anderen inbrengen; ze ontdekken de structuur van het onderwerp. Voorkennis geordend en correct in beeld brengen; onderwerp structureren aan de hand daarvan (verbindingslijnen, hiërarchie); eventuele misvattingen van leerlingen aan het licht brengen, vragen laten stellen. 10 min. Een situatie geven uit het dagelijks leven waar je de kennis/vaardigheid van onderzoek aantoonbaar bij nodig hebt. Wat moet je weten/kunnen om deze situatie op te lossen? Duidelijk maken dat kennis/kunde nodig is. Samen bedenken: wat is de oplossing? Hoe kom je daar, in welke stappen, wat moet je doen? De studenten situaties laten bedenken; zelf enkele situaties als voorbeeld geven. De studenten uitlokken te benoemen wat ze al wel weten/kunnen en waar ze nog vragen over hebben. 10 min. De “elevator pitch” stel je moet in 1 minuut in de lift aan iemand uitleggen wat onderzoek doen is, en wat belangrijk is om te weten / doen. Leerlingen krijgen 3 minuten de tijd om te bedenken wat ze over het onderwerp weten om dit te kunnen vertellen in 1 minuut. Verheldert wat leerlingen wel en niet weten; docent noteert kern van wat ze weten op een flap of bord. Volgende ronde: wat zou je willen weten. Docent maakt koppeling: wat moet je weten, wat weet je al, wat zou je willen weten. Docent relateert dit aan de leerdoelen. 15 min.

KIES JE DILEMMA ▸ Twee kanten van het dilemma ▸ Allebei voor en nadelen ▸ Wat spreekt je aan? Waar loop je zelf tegen aan? ▸ Wil je er ook op afstuderen?