Ouderavond pesten Welkom

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Pesten is geen spelletje.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
VEILIG ONLINE Filmpje.
Welkom op de Informatieavond over Cyberpesten
Uitslag enquête over online pesten
Presentatie over Cyberpesten
Samen werken aan een veilige samenleving
Verborgen vormen van pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
19. Pesten en de centrale plaats van bewegingsonderwijs
digitale platformen waar gebruikers elkaar direct kunnen ontmoeten.
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Themabijeenkomst Pesten
Welkom Coachavond: pesten op de sportclub
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Welkom op onze thema-avond
Koffieochtend Woensdag 19 december Doel van koffieochtend Praten met ouders over pesten, zodat we met elkaar ervoor kunnen zorgen dat PCBS De Kring.
Kinderen en hun sociale talenten
© Wilma de Hond 2015.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
VEILIG INTERNETTEN.
Door: Elise, Laura en Anna
Liefde en relaties.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Ouderavond WEERBAARHEID IN DE DIGITALE WERELD Personal Support Jongeren- en gezinscoaching Voorlichting.
Zeg nee tegen pesten! 1BSAW- Sofie De Clerck.
 Vives Alison Goudeseune 1 BaSWb r Hoofdstuk 2: Pesterijen op jonge leeftijd: pesten op school en in het jeugdwerk.
Pesten is kindermishandeling
Presentatie startbijeenkomst
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
2 Wat is (digitaal) pesten? Groep 7 3 Leuke school De tweede dag lag mijn lunch Als beleg tussen blz 13 en 14 Van mijn nieuwe wiskundeboek Toen kreeg.
Ouderavond over pesten (op school) Hoe herken je of je eigen kind slachtoffer van pestgedrag is? Hoe herken je of je kind zelf pest en wat kun je er als.
Kinderen en de sociale media. Hoe ga je daarmee om? Toon interesse in waar je kind mee bezig is. Laat kinderen online met een nickname.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Welkom op onze thema-avond
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
“een nieuwe lln in de klas”
Mediawijsheid competentie:
Pesten op school Marjan Hoving 10 maart 2007.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Informatieavond september 2016
Hartelijk Welkom!.
Ik stop het pesten.
Mediawijsheid competentie:
Social media Door: Eloise Post Docent: E. Louisse
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
LEERKRACHTEN EN PESTEN
Onze school is een KiVa-school!.
Liefde en relaties.
Boek: maatschappelijke zorg 2.
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

Ouderavond pesten Welkom

Janine Dassen 15 jaar begeleider bij Kindertelefoon geweest nu begeleider bij Sensoor sinds september 2014 trainer bij Stichting omgaan met pesten

Pesten voorkomen of oplossen 21-11-2006 Doel stichting OMP Pesten voorkomen of oplossen stop Pesten Doel: Problemen die (in)direct ontstaan door pesten te voorkomen, te verminderen of op te lossen. De stichting richt zich met haar activiteiten in de eerste plaats op de slachtoffers; deze worden ondersteund en getraind in het toepassen van de methode waardoor pesten afneemt en/of stopt. Ook de mensen in de directe omgeving worden betrokken bij de aanpak; ouders, klasgenoten, docenten, familieleden en collega’s. Ook zij kunnen door trainingen te volgen, lezingen en workshops bij te wonen leren hoe zij pesten in hun omgeving tegen kunnen gaan. http://www.omgaanmetpesten.nl/ © St. Omgaan met Pesten Alina Harris, Margo Henderson

Producten Omgaan met Pesten STA STERK training voor kinderen en jongeren Workshops voor Ouders leerkrachten bedrijven en instellingen Projecten (bijvoorbeeld op een school) Studiedagen voor leerkrachten Lessen om pesten in een klas op te lossen Lessen ter preventie Ondersteuning bij ontwikkelen antipestbeleid

Definitie van pesten Pesten is het langdurig uitoefenen van geestelijk en/of lichamelijk geweld door een persoon of groep tegen een eenling, die niet in staat is zich te verdedigen. Definitie zondebokmechanisme: Er is sprake van een onveilige groep Er zijn spanningen binnen de groep De groep projecteert deze spanningen op een zondebok, meestal de zwakkere binnen de groep Is de zondebok weg, zal iemand anders de zondebok worden

Vraag Hoeveel kinderen worden gepest in het voortgezet onderwijs? 21-11-2006 Vraag Hoeveel kinderen worden gepest in het voortgezet onderwijs? 2,5% 11% 7% 7% in het voortgezet onderwijs 11,4% in het basisonderwijs © St. Omgaan met Pesten Alina Harris, Margo Henderson

Stelling Meer dan 50% van de gepeste leerlingen vertelt aan de ouders dat hij wordt gepest. JA NEE 53% vertelt zijn leerkracht gepest te worden 67% vertelt zijn ouders gepest te worden 49% vd kinderen vindt het ingrijpen van de school effectief

Stelling Meisjes pesten meer dan jongens. JA NEE Face to face: NEE Digitaal: JA In klassen waar meer jongens zitten wordt meer gepest (Mooij 1992-2006)

21-11-2006 Stelling Mobieltje? Computer? Digitaal gepest worden is minder erg dan gepest worden als je kinderen tegenkomt. ja nee Onderzoek van Planet Internet: veel tieners blijkt wel eens gedrag te tonen dat je als cyberpesten kan omschrijven: een anonieme mail sturen (32%); schelden via mail, chatboxen (29%); iemand schrikken (23%); iemands foto op internet zetten (19%); hacken (11%). De meesten vinden het een grapje. Het slachtoffer lijdt in stilte! Nee, dader is vaak niet bekend, het komt je veilige omgeving binnen, het is worldwide © St. Omgaan met Pesten Alina Harris, Margo Henderson

Stelling Jongeren zeggen niets over cyberpesten tegen hun ouders omdat ze zich ervoor schamen. JA NEE Ja, en omdat ze bang zijn dat het online zijn door de ouders verboden wordt

Machts- uitoefening Pesters Frustratie Verveling Zelf gepest zijn Kick 21-11-2006 Pesters Frustratie (Zondebok ) Verveling Machts- uitoefening Zelf gepest zijn Kick © St. Omgaan met Pesten Alina Harris, Margo Henderson

Rollen Soorten slachtoffers driftkop clown zwakke smeker 4 21-11-2006 © St. Omgaan met Pesten Alina Harris, Margo Henderson

Signaleren rollen/pestgedrag

Meidenvenijn Queen bee (leider)+Sidekick (rechterhand)= ėėn blok Banker (informatiemacht) Pleaser (gedrag imiteren)+Wannabe (voert vuile werk uit) Target (slachtoffer) Torn bystander (middengroep) Floater (fladderaar) Defender (neemt het op voor target)

Vormen van pesten Lichamelijk pesten Pesten met spullen 21-11-2006 Vormen van pesten Lichamelijk pesten Pesten met spullen Pesten met woorden Pesten met lichaamstaal Pesten door buitensluiten of negeren Pesten als het gepeste kind er niet bij is Cyberpesten: bv. dreig- of haatmail; account hacken of aanmaken onder naam slachtoffer; sexting; foto’s bewerken en verspreiden; iemand zwart maken op WhatsApp Duwen, slaan, dreigen met geweld, bang maken, tik geven, schoppen, iets gooien Dwingen spullen te geven, rechten opeisen zoals bij spelen hier altijd, spullen kapot of kwijt maken Beledigen, schelden, iets naars zeggen hoe iemand eruit ziet, belachelijk maken, met opzet in verlegenheid brengen, via social media. Uitlachen, nare gebaren maken bv neus dicht houden, geluiden maken als iemand voorbij komt bv zuchten, iemand aanstaren of nastaren. Weglopen van iemand die wil spelen, zeggen dat hij weg moet, niet luisteren, net doen alsof je het kind niet ziet, mogen alleen meedoen als ze iets voor hun doen, niet reageren op sms, blocken op social media. Tegen andere zeggen dat ze niet met hem mogen spelen, roddelen, op social media onaardig doen. © St. Omgaan met Pesten Alina Harris, Margo Henderson

Ondersteunen Voorkómen ‘Kinderen die lekker in hun vel zitten, hebben het minder nodig om te pesten, en zijn minder vatbaar voor pesterijen van een ander en helpen elkaar vaker’

Voorkómen zelfvertrouwen Weten: taak tot Weten een goed einde brengen waar je goed in bent Weten dat je gewaardeerd wordt

Ondersteunen Handelen bij pesten VALKUILEN Te snel naar oplossingen Eigen emoties overheersen

Ondersteunen Handelen bij pesten - Iedereen heeft met pesten te maken (zie rollen). Ga eens een gesprek hierover aan: wat kan/wil uw kind hierin betekenen en hoe kan u hierin ondersteunen? Neem het gevoel van uw kind altijd serieus; voer een gelijkwaardig gesprek (wat wil/kan uw kind en wat verwacht hij/zij van u?) Nodig kinderen uit en begeleidt dit, misschien ontstaan er nieuwe vriendschappen Creëer situaties waar uw kind wel zelfvertrouwen krijgt, bv. hobby Is uw kind een pester? Keur het gedrag af, nooit de persoon. Cyberpesten? Niet terug reageren; bewijs opslaan; pesters blokkeren; moderator inlichten; politie (kan IP-adres achterhalen); meldknop.nl Betrek altijd school erbij -> Pestcoördinator

21-11-2006 Enkele sites pestweb.nl meldknop.nl (meld cyberpesten) mijnkameraadje.nl (nieuwe vrienden?) http://www.oudersonline.nl/ http://www1.k9webprotection.com/ (parental control) http://kinderen.moed.nl/pesten/tips_voor_ouders/ http://www.omgaanmetpesten.nl/ © St. Omgaan met Pesten Alina Harris, Margo Henderson

Inspirerend filmpje https://www.youtube.com/watch?v=QzPbY9ufnQY