Oic even weken.. schpa@hr.nl
http://m.ad.nl/ad/m/nl/1013/Buitenland/article/detail/3550408/201 3/11/24/Veel-racisme-in-Duitse- kinderdagverblijven.dhtml?originatingNavigationItemId=5585 http://www.youtube.com/watch?v=P1ferw30pUo
Welke gezichtsuitdrukking past het best bij de uitdrukking: "De schaduwkanten van het leven."? Welk woord in de reeks hoort niet bij 'verjaardag'? Waarom? Cadeaus, werken, gebak, bloemen
Welk woord hoort niet thuis in deze reeks. Waarom Welk woord hoort niet thuis in deze reeks? Waarom? Snor, baard, konijnenvlees, schapenbout Beschrijf de ontwikkeling die je hier ziet in een korte zin, waarin de woorden bomen en onweer voorkomen.
Welk cijfer moet er op de plaats van het vraagteken komen
In Egypte is het juiste antwoord: bloemen In Egypte is het juiste antwoord: bloemen. Op een Egyptische verjaardag eet je veel gebak, krijg je cadeaus en ga je gewoon naar je werk, maar bloemen krijg je nooit. Jij hebt waarschijnlijk het verdrietige gezicht uitgekozen. In Indonesië is dat fout. In Indonesië betekent de uitdrukking 'de schaduwkanten van het leven' namelijk: de aangename dingen in het leven. Daar is het lachende gezicht het juiste antwoord. Voor Sjiieten is het antwoord op deze vraag gemakkelijk: konijnenvlees. Een snor en een baard mag je hebben, een schapenbout mag je eten, maar konijnenvlees niet.. Wij zouden antwoorden "Het onweer nadert de bomen" of "Het gaat regenen". Voor mensen uit culturen waarin men van rechts naar links leest en schrijft, zal het antwoord echter veel vaker luiden: "Het onweer is voorbij" of "Het heeft geregend". Voor ons is dit een moeilijke kennisvraag, maar voor Turkse kinderen uit de tweede of derde klas van de middelbare school is het een makkie. Ze zijn getraind in dergelijke kennisvragen. Het juiste antwoord is 39. Waarom? Om dat te achterhalen moet je een piramide van drie rijen getallen maken. De getallen 3, 5, 8, 13, 22 uit de cirkel vormen de onderste rij van de piramide. De tweede rij bevat de verschillen tussen de getallen van de onderste rij (5-3=2, 8-5=3, 13-8=5, 22-13=9). De derde en bovenste rij komt op dezelfde manier tot stand als de tweede rij (3-2=1, 5-3=2, 9-5=4) Op die derde rij zie je een verdubbeling optreden: 1, 2, 4. Het volgende getal op de derde rij is dus 8. Met dat getal kan je de volgende getallen uit de tweede rij berekenen, namelijk: 17 (8+9=17). Vervolgens kan je ook het getal in de onderste rij berekenen die op de plaats van het vraagteken komt: 39 (17+22=39)
http://www.youtube.com/watch?v=jz-p- tEpQ3I&list=PLC0179F0A897E7587
http://www. hansonexperience http://www.hansonexperience.com/blog/files/de_culturele_dimensi es_volgens_hofstede.pdf opdrachten
Procesopdracht 2. Observeren en herkennen opvoedstijlen Procesopdracht 2. Observeren en herkennen opvoedstijlen. Beschrijf het volgende; Observeer 2 collega’s en 2 ouders. Welke opvoedstijl herken je? Welke stijl wordt er gehanteerd binnen je organisatie? Vul de test in: http://www.cultuurthermometer.nl/ Komt die overeen met je eigenstijl? Beschrijf de overeenkomsten en verschillen (ook bij een zelfde opvoedstijl zijn er nuance verschillen te herkennen). En beschrijf één concreet voorbeeld waarin je zelf anders zou handelen en waarom. Procesopdracht 3. ‘Eigen cultuur’ Beschrijf het volgende; Maak een beschrijving van je eigen cultuur. Noem de belangrijke symbolen, helden, rituelen en de waarden van jou cultuur. Beschrijf op deze wijze nog 2 andere culturen waar je mee in aanraking komt. Procesopdracht 4. ‘Culturen’. Beschrijf het volgende: Vul de beschrijving van je eigen cultuur (procesopdracht 3) aan de hand van de cultuurdimensies van Hofstede. En geef aan waarin de 2 andere culturen die je eerder beschreven hebt, van die van jou verschillen en op welke punten ze overeenkomen volgens de dimensies van Hofstede.