Decentrale selectie bij geneeskunde: de loting voorbij?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SAMENVATTING WORKSHOP: ”DE KANSEN VAN FOCUS OP VAKMANSCHAP” Workshop op Themadag FD ROC van Twente Almelo, 15 november 2013.
Advertisements

|Datum Matching op de RUG 1. |Datum Inhoud 2 ›Waarom matching? ›Wat is matching? ›Matching 2014 ›Voorlichting en matching.
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
FUTURE LUNCH WAT HOUDT STUDEREN IN?
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Presentatie Procedure naar het VO
Maatschappijleer 24 november 2011.
JordanExact Waarom, wat en hoe.
Informatie avond groep 8
Procedure 100% decentraal
Welkom.
Louise C. Urlings-Strop
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Toelating tot Geneeskunde in Nijmegen
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Bachelorrendement Scheikunde
Voortgangstoets. Doelstellingen Kennismaken met de voortgangstoets De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets bij.
5 Werving en selectie.
Vwo- eindexamencijfers en rendement Drs. Jan Nedermeijer, 12 februari 2009.
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Good practice Didactiek voor talentontwikkeling
VOORLICHTING HAVO-5 VWO
Nieuwe auditcriteria Audit van à terme kinderen die aan het begin van de baring nog in leven zijn, maar tijdens de baring of in de eerste vier.
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
VWO-6 en HAVO-5 informatie decanaat VWO-6 en HAVO-5 informatie decanaat maandag 13 september 2010.
UvA Matching Bèta-gamma & Future Planet Studies Rick Vermin
Algemene ouderavond 5 ATHENEUM Decanaat
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Informatiebehoefte na invoering van 1mei-deadline (recht op Studiekeuzeadvies) Wat het onderwijs(management) allemaal wil weten over het effect van deze.
Havo5 afgerond en dan? Mogelijkheden na de havo Nieuwe ontwikkelingen
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
VOORLICHTING VWO De onderwerpen STUDIE KEUZE AANMELDING STUDIE VOORSCHOT.
Assessment bij minderheidsgroepen de situationele beoordelingstest
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
NFU-project Dedicated Schakeljaar Jan Borleffs (Voorzitter project) Leen Blok (Project manager) Liesbeth Dirksen (Onderwijskundige)
Niets is wat het lijkt.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Werk maken van Diversiteit in Rotterdam Woonstad Rotterdam.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
University centre for learning & teaching teacher education Training ICALT observatie-instrument Carlien Vermue & Bert Slof November 2010.
Afschaffing centrale loting Frank Peters studentendecaan UU-scholennetwerk 12 november Via Invo egen | Kopt ekst en Voett ekst invoe gen Suba fdelin.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Prognosemodel Instroom Bachelors DAIR Seminar 4 november 2010.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Welkom BUYS BALLOT - DE WAARD Cambium College – openbare school voor vmbo, havo en vwo Locatie Buys Ballot: Courtine 2, 5301 DH Zaltbommel, tel
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Lesverslagen Rik Santegoets groep 3
Psychologie Les 1: Introductie.
Ouderavond V5 Informatie over OSB
Implementatieplan Telemonitoring Hartfalen
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Correspondentie: Petra Habets,
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Reflector Big Five Personality
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Infosessie 2019 Hoofdinspecteur met bijzondere specialisatie
Onderzoeksmaster Rechten
Oriëntatie op “later” voor 6 vwo
Transcript van de presentatie:

Decentrale selectie bij geneeskunde: de loting voorbij? Amsterdam 11 november 2015 Janke Cohen-Schotanus

Theoretisch doel selectie: voorspelling over toekomstig gedrag student geschikt ongeschikt toelaten XXXXX selectie afwijzen XXXXX

Doel selectie: voorspelling over toekomstig gedrag Problemen: Wat is geschikt? beste dokters? beste studenten? student geschikt ongeschikt toelaten XXXXX selectie afwijzen XXXXX

Groningen 360 40 540 60 1000 kandidaten 90% geschikt 400 plaatsen student geschikt ongeschikt 360 40 400 toelaten loting afwijzen 540 60 600 900 100

1000 kandidaten 90% geschikt 400 plaatsen Groningen geschikt ongeschikt winst: 40 400 400 doorlaten 20 selectie afwijzen 500 100 600 900 100

Doel selectie: student geschikt ongeschikt selectie toelaten afwijzen Problemen: Wat is geschikt? beste dokters? beste studenten? 2. Waar gaat het om? - hoger rendement? - faculteiten hadden geen probleem student geschikt ongeschikt toelaten XXXXX selectie afwijzen XXXXX

Finale propedeuse rendementen (%) 8 medische faculteiten Actief leren en veel geprogrammeerde zelfstudietijd veel hoorcolleges 17 jaar Schmidt et al, 2009

Nominale propedeuse rendementen Wel een doorstroomprobleem: verschil in planning en organisatie van toetsing 8 medische faculteiten 19 jaar

Doel selectie: voorspelling over toekomstig gedrag Problemen: Wat is geschikt? beste dokters? beste studenten? 2. Waar gaat het om? - hoger rendement? - faculteiten hadden geen probleem 3. Wat levert het op? En wat leveren we in? student geschikt ongeschikt toelaten XXXXX selectie afwijzen XXXXX

Voorspellers succes GNK1 Persoonkenmerken: geslacht, leeftijd, afkomst, persoonlijkheid (conscientiousness en persistence), aanleg (aptitude) Cognitieve prestaties: lagere studiejaren in NL: eindexamencijfer Non-cognitieve prestaties: hogere studiejaren multiple mini-interviews (MMI) en situational judgement tests (SJT) 1. Siu & Reiter, 2009

Wat voorspelt niet1 individuele gesprekken referenties emotionele intelligentie test persoonlijkheidstest ‘personal statements’ motivatie/attitude/commitment metingen Faking good behavior2 1. Siu & Reiter, 2009, 2 Griffin ea 2012

Decentrale selectie in Nederland vanaf 1999 2000 AMC 2000 UMCU en LUMC (beide weer gestopt) 2001 ErasmusMC 2006 VuMC 2008 UMCG 2009 Radboud MC, LUMC 2010 MUMC 2015 allemaal

Decentrale selectie GNK 1e ronde: CV: schoolcijfers affiniteit met hulpverlening extra curriculaire activiteiten bijzondere prestaties (reflectie) opdrachten, SJT’s kennistoetsen (met of zonder voorbereiding) pre-university college

Decentrale selectie GNK 2e ronde: college plus toetsing rekentoets, begrijpend lezen, PubMED en anatomie interviews (gestructureerd) MMI’s Casper Situational Judgement Test schrijfopdrachten Nb. Bij nieuwe regels is 2e ronde niet meer goed organiseerbaar

Onderzoek effecten van selectie Algemeen probleem: je weet nooit hoe niet-geselecteerden het zouden hebben gedaan Unieke situatie Nederland: niet-geselecteerden werden door loting (voor een deel) toch toegelaten

Instroomgroepen 8+ geselecteerd na afwijzing ingeloot niet meegedaan aan selectie

Effecten van selectie GNK NL Lagere kans op uitval (ErasmusMC1) (Iets) hogere resultaten coschappen (ErasmusMC2) Verschillen verklaard door zelf-selectie en academische prestaties (Erasmus3) Meer extra-curriculaire activiteiten (AMC4) Non-cognitief betere prestaties jaar 1 (UMCG5) Studenten die niet meededen aan selectie scoren slechter (UMCG5) Motivatie statements niet voorspellend (VuMC6) Non-cognitieve selectie levert niets op (Erasmus7) Bias in SJT (UMCG8) In context geselecteerden doen het beter (Radboud9) 1/2/3. Urlings-Strop ea 2009, 2011, 2013, 4 Hulsman ea 2007, 5 Schripsema ea 2014, 6 Wouters ea 2014, 7 Lucieer ea 2015, 8 Schripsema ea in preparation, 9 De Visser ea, submitted

Selectie studies GNK NL Beperkingen: Veel verwachte effecten worden niet gevonden Effect sizes klein: hoe (klinisch) relevant zijn verschillen? Replicatie lukt niet goed Verschillende outputmaten Multi-site studies ingewikkeld en last van curriculum effecten (UMCG,VuMC,Erasmus)1 De cynicus: “we hebben de ene loting door de andere vervangen” (Iets) hogere resultaten coschappen (ErasmusMC1) Lagere kans op uitval (ErasmusMC2) Verklaard door zelf selectie en academische prestaties (Erasmus3) Meer extra-curriculaire activiteiten (AMC4) Non-cognitief betere prestaties jaar 1 (UMCG5) Studenten die niet meededen aan selectie scoren slechter (UMCG5) Motivatie statements niet voorspellend (VuMC6) Noncognitieve selectie levert niets op (Erasmus7) Bias in SJT (UMCG8) In context geselecteerden doen het iets beter (Radboud9) 1 Schripsema ea submitted

Waar hebben we het over? Selectie bij geneeskunde: veel geschikte kandidaten afwijzen “Winst” zeer mager Selectie geschikt om ongemotiveerden buiten de deur te houden?

Conclusie Selectie GNK - - ++ 20

Selectie & loten loten - - ++ Meest fair? 21

Nog meer problemen Bias in onze selectiemethode? - gender effecten (voordeel meisjes) - diversiteit (“role of cultural capital”, “medisch milieu”) - trainingsbureaus De student als eenheidsworst Wat voor dokters hebben we eigenlijk nodig? (macrodoelmatigheid)

De metafoor (selectie in topsport) Scouting in context (langs de velden, niet alleen aanvallers) De formule: talent x inzetbereidheid Geschikt = ego

De metafoor (bij geneeskunde) talent x inzetbereidheid Geschikt = ego Talent: prestaties VWO non-cognitieve prestaties affiniteit met gebieden van gnk waar meeste artsen nodig zijn Tonen van inzet door bijvoorbeeld ‘huiswerk’ voorafgaand aan selectie Ego: - mooie motivatie brieven leuke gesprekken met docenten fantastische referenties

Uitdagingen voor komende jaren Selecteer studenten die goed bij je programma passen, wijs studenten die niet-inzetbereid zijn af Staar je niet blind op (die paar) instrumenten met (een beetje) voorspellende waarde Fairness: deel plekken toewijzen door loting? Richt selectie vooral op de artsen die we nodig hebben (bijv. dokters die van oude mensen houden) Dus, geen eenheidsworst maar diversiteit

Welke dokters hebben we nodig?

Dank u