Workshop hele getallen 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Advertisements

Gecijferdheid Negatieve getallen.
Dalton op de van heemstraschool.
WACHT MENEER VAN DALEN NOG STEEDS OP ANTWOORD ?
Positieve en Negatieve getallen
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Presentatie vergelijkingen oplossen Deel 2
De afdeling VOERTUIGENTECHNIEK
Negatieve getallen door Kees Vleeming
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
VREEMD ! Ziehier een kleine wiskundige oefening die u meer dan eens zal verbazen !!!
VREEMD ! Ziehier een kleine wiskundige oefening die u meer dan eens zal verbazen !!!
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Werk met je schoudermaatje. Leg 12 kleurpotloden op tafel.
Samen succesvol rekenen op de Zilverberg
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Workshop Meten – 2 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel2: samengestelde grootheden en varia.
Workshop Meten – 1 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel1: oppervlakte en inhoud.
Welkom in groep 3. Programma van vanavond  Leerkrachten van groep 3.  Nieuw in groep 3.  Praktische zaken.  Afspraken in groep 3.  De methoden. 
rekenen Basisvaardigheden toegepast rekenen
Dyscalculie uit:
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.
/ \ S t a a r t d e l i n g e n * Level 1
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Reken je (niet) rijk.
Wat is algebra? Rekenen is het werken met getallen. Er zijn vier hoofdbewerkingen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Verder ken je de bewerkingen.
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine Les 2: Oriëntatie
Les 1: Rekenen Zonder rekenmachine
Les 3Regels voor de volgorde van bewerkingen
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
Les 2 Grote Getallen Rekenen Judith Iedema.
Rekenen Les 7: Rekenen met de rekenmachine Les 8: Rekenen in toepassingssituaties.
Les 4 Optellen en aftrekken in dagelijkse situaties
Les 6 Combineren van bewerkingen in berekeningen
Hoofdrekenen 1.
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Vermenigvuldigen & delen
Vermenigvuldigen & delen
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
OPTELLEN & AFTREKKEN de basis
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 6
Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Wetenschappelijk en significantie
Rekenen Les 7: Rekenen met de rekenmachine Les 8: Rekenen in toepassingssituaties.
Wiskunde Blok 5 les 17.
Gehele getallen optellen en aftrekken
Machten en vierkantswortels van gehele getallen
De volgorde van de bewerkingen
Rekenen met letters Rekenen met letters Rekenen met letters
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine Les 2: Oriëntatie
Voorkennis Wiskunde Les 3 Appendix §A.5 en A.6.
Welkom!.
Voorkennis Wiskunde Les 1 Appendix §A.1 en A.2.
Bewerkingen met natuurlijke getallen
Soms handig om priemgetallen te gebruiken.
Hoofdrekenen 1.
Eigenschappen van het optellen en het vermenigvuldigen van rationale getallen © André Snijers.
Vermenigvuldigen & delen
Transcript van de presentatie:

Workshop hele getallen 1 Hoog tempo houden in de eerste dia’s, zodat er tijd over is voor zelfstandig werken en verlengde instructie. Geen oefeningen tussendoor laten maken, pas aan de slag met het werkblad als de verlengde instructie begint. Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel hele getallen, deel1

Waaruit bestaat het onderdeel hele getallen? Op de 10voordeleraar site kun je lezen dat dit o.a. de onderwerpen zijn: Betekenis van hele getallen Eigenschappen van bewerkingen Schattend rekenen Cijferend rekenen Gebruik van de rekenmachine Wiskundetaal bij (hele) getallen

Op de site van 10voordeleraar staan ‘Wegwijzers’ Op de site van 10voordeleraar staan ‘Wegwijzers’. Dit zijn heel veel oefenopgaven, met veel uitleg en voorbeelden. Op deze dia zie je de eerste oefenopgave. De doelen staan daar ook genoemd. Een aantal van deze doelen wordt gebruikt als uitgangspunt voor deze workshop.

Rekenen met negatieve getallen Afspraken: Als de ketel leeg is, is de toverdrank 0°C. De heks heeft warme (positieve) blokjes en koude (negatieve) blokjes. 0 + 5 = 0 – 5 = 3 – 5 = -3 + 7 = -4 – 6 = 5 - - 7 = -3 - - 4 = Basale uitleg over plus en min bij negatieve getallen. Een warm blokje erbij is een graad omhoog, een warm blokje eruit een graad naar beneden. Omgekeerd bij koude blokjes.

Rekenen met negatieve getallen Nakijken: 0 + 5 = 5 0 – 5 = -5 3 – 5 = -2 -3 + 7 = 4 -4 – 6 = - 10 5 - - 7 = 12 -3 - - 4 = 1 + – is hetzelfde als – – – is het zelfde als + Onthouden!

Rekenen met negatieve getallen Met een speciale lepel kan de heks groepjes blokjes in en uit de soep halen. 4×5 = 5+5+5+5 = 20 betekent: tel 4 keer het getal 5 op 4×-5 = -5+-5+-5+-5 = -20 betekent: tel 4 keer het getal -5 op -4×5 = -(5+5+5+5) = -20 betekent: trek 4 keer het getal 5 af -4×-5 = -(-5+-5+-5+-5) = 20 betekent: trek 4 keer het getal -5 af

Rekenen met negatieve getallen Delen is de inverse van vermenigvuldigen. positief × positief = positief  positief ÷ positief = positief positief × negatief = negatief  positief ÷ negatief = negatief negatief × positief = negatief  negatief ÷ positief = negatief negatief × negatief = positief  negatief ÷ negatief = positief Onthouden!

Volgorde van bewerkingen Eerst machtsverheffen en worteltrekken. Dan vermenigvuldigen en delen. Dan optellen en aftrekken. Alles in de volgorde waarin je het tegenkomt in de som. 12 - 7 x 4 + 8 : 2 – 3 = 12 – 28 + 4 – 3 = 40 + 4 – 3 = 36 – 3 = - 39 werkblad oefening 1

We kijken

Analyseer de gemaakte fouten. Leerlingwerk Benoem de rekenmanier van de leerlingen. Is de opgave goed of fout gemaakt? Analyseer de gemaakte fouten. Werkblad oefening 2 1324 – 678 = correct, cijferend aftrekken 446 + 87,1 = correct, rijgend optellen 4240 : 8 = cijferend, niet correct, laatste 0 vergeten 4240 : 8 = cijferend, niet correct, 24 – 24 = 24. Lijkt dan over te stappen op kolomsgewijs. Belangrijk om te benoemen dat al deze oplossingsmanieren herkend en geanalyseerd moeten kunnen worden. Cijferen, kolomsgewijs, rijgen, splitsen, en verschillende variamethodes.

Cijferen Het is van belang om zelf vlot te kunnen rekenen. Tijdens de toets krijg je kladpapier. De vakgroep rekenen adviseert het volgende: Tafels van vermenigvuldigen t/m de tafel van 12. Tafels van 13 t/m 19 tot 5x. Deeltafels (welke keersommen horen bij 72?) Vlot cijferend kunnen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen.

Tempotoets Op de volgende dia’s komen keer en deelsommen voorbij. Ook staan er getallen waarbij een goede keersom moet komen. Voorbeeld 45…..Jij schrijft 5 x 9. 1 x mag niet! (Behalve bij een priemgetal) 3 seconden!

7 x 13 =

56 : 8 =

9 x 9 =

12 x 12 =

72 : 3 =

121 : 11 =

6 x 12 =

96 : 6 =

4 x 18 =

51 : 3 =

54 =….x….

99

87

52

85

Nakijken 7 x 13 = 91 54 = 9 x 6 56 : 8 = 7 99 = 9 x 11 9 x 9 = 81 87 = 3 x 29 12 x 12 = 144 52 = 4 x 13 72 : 3 = 24 85 = 5 x 17 121 : 11 = 11 6 x 12 = 72 96 : 6 = 16 4 x 18 = 72 51 : 3 = 17

Werkblad oefening 3

Verwerking en verlengde instructie Ga aan de slag met de oefeningen op het werkblad. Werk in eerste instantie zelfstandig (de toets moet je ook alleen maken). Als je nog moeite hebt met vlot cijferend vermenigvuldigen en delen, kom dan naar de verlengde instructie.

Cijferend vermenigvuldigen Voordoen: 67,8 x 3,94 = Werkblad oefening 4

Cijferend delen Voordoen: 195,624 : 3 = Werkblad oefening 5

Tot volgende week!