Project: pedagogisch werken in de wijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg
Een kijkje in de schatkist…
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
WELKOM !! Inhoud VMBO Wat is het leerwerktraject (LWT)?
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Vmbo Helicon Eindhoven
Logical Framework Approach
Maatschappelijke stage
Het Nederlandse onderwijs:
Taalkunde Grammatica A
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
dat hebben wij, wij op vakantie naar kreta in september en wat hebben we, we zitten hier in de regen.
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Hoe gaat dat? Wat moeten wij doen? Tips om aan een project te komen
Pass’t Montessorionderwijs ?
Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Burgerinitiatieven.
De dag van het solliciteren - introductie
Deltion College Engels A1 Spreken/Presentaties[Edu/002] thema: Welcome… can-do : kan een korte, vooraf geoefende mededeling doen aan een groep © Anne Beeker.
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Havo Vecon Business School:
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Oriëntatie op “later” In de derde klas: profiel kiezen. In de vierde klas: orienteren op later; Belangrijke beslissing: geld verdienen, Maar vooral: LEUK.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Ouderavond toekomst basisscholen Sluis/Schoondijke Welkom.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pedagogisch werken in de wijk
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Artis.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Ben jij je eigen databaas? Aangeboden door
Welkom Voorstellingen: TEC Coördinator, TEC leerlingen leerjaar 1 Verschil tussen brugklas-TEC en reguliere brugklas? Inhoud lesprogramma TEC klas Wat.
Project 3 Week 6 Plan van aanpak af! * Wegens ziekte van Irene zijn workshops verplaatst naar week 7.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Introductie Ik ben….. – Marguerite Klinkers – Social Media enthousiasteling – Vind het interessant en belangrijk om ouders voor te lichten op het gebied.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Zaterdag 21 november 2015 Niet-leden als vrijwilligers, Een uitdaging NTB congres zaterdag 21 november 2015.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Welkom op onze thema-avond
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
What is the meaning of? Student centered learning
Nee Zeggen!.
Les 4: Observeren Les 4:
gesprekstechnieken Les 2
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Project gamemarket Les 1.
Transcript van de presentatie:

Project: pedagogisch werken in de wijk. Verkennen van de opdracht.

Wat gaan we doen? Voorbereiden van het gesprek met helma Verslag maken van het gesprek met Helma

Algemene voorbereidingen Individueel verslag Voortaan studieboeken meenemen. Filmpje tomkids: http://www.youtube.com/watch?v=VZUTKpQ 3Z50&feature=youtu.be

Probleem verkenning Wat is het probleem? Wie heeft te kampen met het probleem? Wanneer treedt het probleem op? Waarom is het een probleem? Waar doet het probleem zich voor? Hoe is het probleem ontstaan?

Voorbereiden op gesprek met Helma. Lees: van Donk en van Maanen – hfst 3: Kies een techniek (zie paragraag 3.3 e.v.) en werk deze techniek uit om zicht te krijgen op het probleem. Wat is het probleem achter het probleem?

Opdracht voor na het gesprek met Helma. Schrijf zoveel mogelijk steekwoorden op die te maken hebben met de inkleuring van het probleem.

Data gesprek met Helma. Verzamelen 14.00 uur bij de Klinker. Openbare Daltonbasisschool de Klinker Bernardus IJzerdraatsingel 1 3123 CC Schiedam (Woudhoek) 010 4709501 Ruimte op de Klinker (groep 8 lokal, directeur Hans Loendersloot) Metro naar richting Schiedam – Marconiplein Tram 24 richting Holy Tramhalte Schubertplein uitstappen. Lopen naar IJzerdraatsingel

contactadressen Klinker:             Fransien Dröge, tsoklinker@komkids.info, 06-49752630. Kleurrijk            Margerie Streefland: tsokleurrijk@komkids.info. Telefoonnummer is prive dus lastig om te geven. Regenboog       Sylvia Noordijk, tsoregenboog@komkids.info. 06-34657286

Opdracht volgende week. Bezoek aan de school – Regenboog: 2 okt 11.30 uur gesprek met Sylvia, 12.00 ontmoeting kinderen. Bezoek de kinderen. De wijk verkennen – foto’s maken. Denk aan je ‘plan van aanpak’ maken. Volgende week gaan jullie eerst naar je school en je bent om 14.00 uur op de hogeschool.

2. Zijn de vrijwilligers voor de tussentijdse opvang betrokken geweest om deze projecten bij hun mogelijk te maken. Nee niet echt. M.a.w. weet je de belangen van de vrijwilligers om medewerking te verlenen. Enorm verschil in wat mw vinden. Vandaar ook aansluiting bij wat ze kunnen en uitleg wat nut is van activiteiten.    3. Ik heb van Irene begrepen dat je de participatie van de vrijwilligers erg belangrijk vindt bij de totstandkoming van het project. Heb je daar ook een spciale reden voor? Zij moeten het plan straks uitvoeren. Dus gemotiveerd zijn en het aan kunnen. Werkt het even niet -om wat voor reden dan ook- dan laten ze het liggen. 4. Ik ben erg nieuwsgierig naar je eigen belang om mee te doen met dit project. Kan je hier iets korts over zeggen. stap verder in de ontwikkeling van de TSO, leuk om te zien wat het oplevert, goed om je eigen ideeen aan te scherpen en te toetsen, studenten kennis laten maken en kans geven. dus verscheidenheid aan redenen. 5. Begreep ik het goed van Irene dat de leraren van de school niet direct belanghebbenden zijn voor de opzet van het project? Wisselend per school hoe de betrokkenheid is met de TSO. wel indirect belang: goed TSO=ontspannen kind en tevreden ouders. Is mn gericht op de TSO en de TSO mw.