Eline Bouwman a.bouwman@hro.nl http//:med.hro.nl/ginka/

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Advertisements

Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Lesgeven en begeleiden
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Studie Loopbaan Coaching
Week 1: professioneel pedagogisch handelen Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning B.
Coaching week Rotterdam Academy.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Gespreksvaardig-heden
Luisteren naar ouders Pascal van Schajik
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Pedagogische theorieën
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Praktijkervaring en reflectie
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
gespreksvaardigheden
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Wjk.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
SMART- leerdoelen Competentieprofiel
Week 5.  Plenair oefenen  Laatste uur zelfstandig werken.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Verbindend communiceren met ouders
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Wat is DRAMA??.
Wat is DRAMA??.
Voorlichting, advies en instructie
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Gesprekstechnieken Les 6.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Eline Bouwman a.bouwman@hro.nl http//:med.hro.nl/ginka/

Luisteren naar ouders kwartaal 3 2010/2011 Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, 14 mei 2008

Vandaag Inleiding module Oefenen met vaardigheden “kennismaken met ouders” Balansmodel Casus eigen opvoedsituatie maken Leerdoelen en verdiepende leerwens Bijlage doornemen Voorbereiding week 2

Inleiding module “luisteren naar ouders”

Doelen - inschatten van risico’s in de opvoeding/thuissituatie Het bewust worden van eigen communicatievaardigheden Het aanleren van diverse communicatieve vaardigheden: - actief luisteren - probleemverkennend gesprek - ordenen van verhaal - stimuleren van een gesprek Het verwerven van juiste informatie - inschatten van risico’s in de opvoeding/thuissituatie - stimuleren van empowerment van ouders

Organisatie van module (blz.6) Week 1: kennismakingsgesprek Week 2: actief luisteren Week 3: communicatieve vaardigheden Week 4: het reflecteren van gevoel Week 5: leiden van een gesprek Week 6: proeftoets Week 7: voorbereiding voor toetsgesprek Week 8 & 9: Toetsgesprekken in tweetallen Week 10: inleveren van reflectieverslag van communicatieve vaardigheden en toetsgesprek

Heb je leerdoelen? Denk hierbij ook aan leerdoelen vanuit SLC en Kijken naar Kinderen.

http://www.youtube.com/user/IKONnachtzoenen#p/u/28/XTMPR-HaxL0 Annemiek Schrijver is de interviewster

Wat valt je op aan Annemiek? Wat zijn sterke punten van haar vragen/houding? Welke aspecten laat ze zien waardoor de geinterviewde doorpraat?

Opvoedingsondersteuning Ouders antwoord helpen vinden op hun opvoedingsvragen, vertrouwen hebben in zichzelf als opvoeder en lastige situaties in de opvoeding (weer) zelf kunnen hanteren. De pedagogische draagkracht (competentie) van ouders doen toenemen. Inzicht krijgen in specifieke opvoedingssituaties van ouders Hoe is de verhouding tussen draagkracht en draaglast van ouders t.a.v. de opvoeding van hun kind/kinderen?

Aandachtspunten bij Opvoedingsondersteuning gesprekstechnieken; actief luisteren, doorvragen samenvatten: parafraseren, gevoelsreflectie geven, ordenen, regie houden; inleven in de ouder: waarderen, respect; ondersteunende attitude; naast de ouder kunnen staan om samen naar oplossingen te zoeken.

Problemen voorkomen door: Goed te luisteren naar ouders in een gesprek; In kaart krijgen hoe ouders hun ‘probleem’ ervaren in de opvoeding; Informatie ordenen en hulpvragen t.a.v. opvoedingsondersteuning opsporen en verwoorden.

Doel opvoedingsondersteuning Bevorderen en versterken: competenties vergroten

Vaardigheidstraining: Nadruk ligt op een open gespreksvoering Probleemverkennend gesprek : “wat is er aan de hand?” Aandacht geven aan ouders, hen stimuleren om verder te praten (door hun verhaal te ordenen en door te vragen, te parafraseren) Ondersteunend aan de Integrale leerlijn (Advies Opvoedingsondersteuning; het afnemen van interviews in koppels)

De vaardigheden: Doorvragen, samenvatten, parafraseren, concretiseren en gevoelens reflecteren; Kennismaken, contact leggen, vertrouwen geven, leiden van het gesprek + structuur aanbrengen en afstemmen van gedrag op de ouder; Met behulp van feedback reflecteren op jezelf en op elkaar is van groot belang bij dit vak.

Competenties Legt en onderhoudt relaties met kind en opvoeders en ondersteunende instanties. Student signaleert aan de opvoeding gerelateerde vraagstellingen. Student analyseert opvoedsituatie in relatie tot het 1e milieu.

Organisatie: Iedere lesweek: 1x 50 minuten les 1x 50 minuten zelf trainen waarbij je hulp/feedback kunt vragen aan docent Overige studietaken (casussen maken, reflectieverslag schrijven, bijlagen invullen en literatuur bestuderen)

Verplichte literatuur Elementaire sociale vaardigheden (hfd 3,4,5,6,8 en 9). Cultuurbepaalde communicatie: waarden en belangen van passieve en actieve culturen (hfd 3,4 en 5). Azghan, Y. (2005). ISBN 9024417163 Literatuur studiehandleiding + websites

Per week Geef je feedback op het luistergedrag van anderen; Reflecteer je op je gespreksvaardigheden en krijg je daar feedback op; Hou je hier wekelijks een verslag van bij en zoek je literatuur bij je eigen vaardigheden en leerdoelen die voortkomen uit de gesprekken (eindverslag).

Toetsing Toetsgesprek (week 8 en week 9) zie bijlage 6 De kritische analyse van het toetsgesprek Het eindverslag

Balansmodel (bijlage 5) Blz. 27 Er is samenspel op micro-, meso- en macroniveau Risico’s en stress horen bij het leven Problemen ontstaan als risicofacotren beginnen te cumuleren Gaat om het evenwicht tussen draagkracht en draaglast Zie NJI.nl

Balansmodel Microsysteem: Gezin Mesosysteem: De wijk en sociale omgeving Macrosysteem: Maatschappelijke positie

Risicofactoren en Protectoren (Beschermende factoren)

Draagkracht: Protectoren die aanwezig zijn binnen het gezin waardoor de draagkracht toeneemt. Draaglast: Er ontstaan problemen als de risicofactoren zich opstapelen.

Kennismaken met nieuwe ouders Start van het gesprek (social talk) Sfeer scheppen die ouder op gemak stelt en hun vertrouwen wint Afstemmen op ouder (stem, mimiek en houding) Geef elkaar feedback volgens de feedbackregels

Opdracht voor volgende week Literatuur bestuderen: hoofdstuk 9 uit boek Elementaire sociale vaardigheden en hoofdstuk 3 en 4 uit Cultuurbepaalde communicatie Oefenen vaardigheden “kennismaken met ouders”* * Feedback geven op vaardigheden medestudenten * breng je eigen opvoedsituatie in beeld in de vorm van een casus. Gebruik hiervoor het balansmodel, zie bijlage 5. * 2 casussen maken (balansmodel kan als uitgangspunt gebruikt worden) Zie de bijlage voor criteria casuïstiek, bijlage 4 * reflectieverslag 1 maken, formuleer je leerdoelen en verdiepende leerwens