Luisteren naar ouders Pascal van Schajik

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Advertisements

Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Welkom op onze thema-avond
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
PRESENTEREN KUN JE LEREN
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Communicatie met ouders
Studie Loopbaan Coaching
Coaching week Rotterdam Academy.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Gespreksvaardigheden
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Eline Bouwman http//:med.hro.nl/ginka/
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Pedagogische theorieën
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Wjk.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Methodiek: Plancyclus
Week 5.  Plenair oefenen  Laatste uur zelfstandig werken.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Verbindend communiceren met ouders
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Het loopbaangesprek.
Wat is DRAMA??.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Gesprekstechnieken Les 3.
Gesprekstechnieken Les 6.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Luisteren naar ouders Pascal van Schajik p.van.schajik@hro.nl http://med.hro.nl/schpa Week 1

Vandaag Kennismaking Inleiding module “Luisteren naar ouders” Balansmodel Oefenen met vaardigheden “kennismaken met ouders” Casus eigen opvoedsituatie maken Subgroepen maken Leerdoelen en verdiepende leerwens Bijlage doornemen Voorbereiding week 2

Kennismaking: Wie ben je en wat verwacht je te leren van deze module? Heb je voorafgaand al leerdoelen? Denk hierbij aan bv leerdoelen vanuit SLC en/of kijken naar kinderen.

INLEIDING MODULE “LUISTEREN NAAR OUDERS”

Doelen Het bewust worden van eigen communicatievaardigheden Het aanleren van diverse communicatieve vaardigheden: - actief luisteren - probleemverkennend gesprek - ordenen van verhaal - stimuleren van een gesprek Het verwerven van juiste informatie - inschatten van risico’s in de opvoeding/thuissituatie - stimuleren van empowerment van ouders

Organisatie van module (blz.6) Week 1: kennismakingsgesprek Week 2: actief luisteren Week 3: communicatieve vaardigheden Week 4: het reflecteren van gevoel Week 5: leiden van een gesprek Week 6: proeftoets Week 7: voorbereiding voor toetsgesprek Week 8 & 9: Toetsgesprekken in tweetallen Week 10: inleveren van reflectieverslag van communicatieve vaardigheden en toetsgesprek

http://www.youtube.com/user/IKONnachtzoenen#p/u/28/XTMPR-HaxL0 Annemiek Schrijver is de interviewster

Wat valt je op aan Annemiek? Wat zijn sterke punten van haar vragen/houding? Welke aspecten laat ze zien waardoor de geinterviewde doorpraat?

Opvoedingsondersteuning Ouders antwoord (laten) vinden op hun opvoedingsvragen, vertrouwen hebben in zichzelf als opvoeder en moeilijkheden in de opvoeding (weer) zelf kunnen hanteren. Eventuele lichte problemen en knelpunten met ouders bespreken De pedagogische draagkracht van ouders doen toenemen. Inzicht verwerven in specifieke opvoedingssituaties van ouders Hoe is de verhouding tussen draagkracht en draaglast van ouders t.a.v. de opvoeding van hun kind/kinderen?

Aandachtspunten bij opvoedingsondersteuning gesprekstechnieken; actief luisteren, vragen stellen, samenvatten, ordenen, structuur houden en inleven in de ouder ondersteunende houding; naast de ouder kunnen staan om samen naar oplossingen te zoeken

Problemen voorkomen door: Goed te luisteren naar ouders in een gesprek In kaart krijgen hoe ouders hun ‘probleem’ ervaren tov de opvoeding Informatie ordenen en hulpvragen t.a.v. opvoedingsondersteuning belichten en concreet maken

Doel opvoedingsondersteuning http://www.youtube.com/watch?v=EOiZ9syi79w Bevorderen en versterken: competenties vergroten

Vaardigheidstraining: Nadruk ligt op een open gespreksvoering Probleemverkennend gesprek (“wat is er aan de hand?” Aandacht geven aan ouders en stimuleren om verder te praten (verhaal ordenen en doorvragen) Ondersteunend aan de Integrale leerlijn (Advies Opvoedingsondersteuning; het afnemen van interviews in koppels)

De vaardigheden: Doorvragen, samenvatten, parafraseren, concretiseren en gevoelens reflecteren Kennismaken, contact leggen, vertrouwen geven, leiden van het gesprek + structuur aanbrengen en afstemmen van jouw gedrag op de ouder Reflecteren op jezelf en op elkaar is van groot belang bij dit vak

Competenties Legt en onderhoudt relaties met kind en opvoeders en ondersteunende instanties Student signaleert aan de opvoeding gerelateerde vraagstellingen Student analyseert opvoedsituatie in relatie tot het 1e milieu

Organisatie Twee subgroepen A en B (koppels maken!) Je hanteert dezelfde koppels als bij Advies Opvoedingsondersteuning! Wisselingen kunnen niet plaatsvinden aangezien je elke week de vaardigheden met elkaar gaat trainen in de les en/of in een skillslab.

Organisatie: Iedere lesweek: 2x 50 minuten les 1x 50 minuten zelf trainen waarbij je van tevoren meld wat jullie gaan doen en waar. Daarnaast kan je altijd mijn hulp/feedback kan vragen Overige studietaken (casussen maken, reflectieverslag schrijven, bijlagen invullen en literatuur bestuderen)

Verplichte literatuur: Azghan, Y. (2005). Cultuurbepaalde communicatie (H 3, 4 en 5). 1e druk. ISBN 9024417163. Soest: Uitgeverij Nelissen. Meer, K. van, Neijenhof, J. van, & Bouwens, M. (2001). Elementaire sociale vaardigheden (hfd 3, 4, 5, 6, 8 en 9). 2e druk. ISBN 903133538. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. Literatuur studiehandleiding + websites

Per week Geef je feedback op het luistergedrag van anderen Reflecteer je op je eigen luistergedrag en krijg je daar feedback op van anderen. Hou je hier wekelijks een verslag van bij en zoek je literatuur bij je eigen vaardigheden en leerdoelen die voortkomen uit de gesprekken (eindverslag)

Toetsing Toetsgesprek (week 8 en week 9) zie bijlage 6 De kritische analyse van het toetsgesprek Het eindverslag

Balansmodel (bijlage 5) Blz. 27 studiehandleiding Er is samenspel op micro-, meso- en macroniveau Risico’s en stress horen bij het leven Problemen ontstaan als risicofactoren beginnen te cumuleren (=op te stapelen) Gaat om het evenwicht tussen draagkracht en draaglast Zie NJI.nl

Microsysteem: ouder-, kind- en gezinsfactoren Balansmodel Microsysteem: ouder-, kind- en gezinsfactoren Mesosysteem: sociale factoren, gezins- en buurtfactoren Macrosysteem: maatschappelijke positie (culturele achtergrond en sociaal-economische positie die het gezinsleven bepalen)

Risicofactoren en Protectoren (Beschermende factoren)

Draagkracht vs draaglast Protectoren die aanwezig zijn binnen het gezin waardoor de draagkracht toeneemt. Draaglast: Er ontstaan problemen als de risicofactoren zich opstapelen, de draaglast neemt toe

Kennismaken met nieuwe ouders Start van het gesprek (social talk) Sfeer scheppen die ouder op gemak stelt en hun vertrouwen wint Afstemmen op ouder (stem, mimiek en houding) Probeer de houding, stemgebruik etc. van de ouder te spiegelen. Geef elkaar feedback volgens de feedbackregels

Opdracht voor volgende week Literatuur bestuderen: hoofdstuk 9 uit boek Elementaire sociale vaardigheden en hoofdstuk 3 en 4 uit Cultuurbepaalde communicatie Oefenen vaardigheden “kennismaken met ouders” * Feedback geven op vaardigheden medestudenten * breng je eigen opvoedsituatie in beeld in de vorm van een casus. Gebruik hiervoor het balansmodel, zie bijlage 5. * 2 casussen maken (balansmodel kan als uitgangspunt gebruikt worden) Zie de bijlage voor criteria casuïstiek, bijlage 4 * Reflectieverslag 1 maken, formuleer je leerdoelen en verdiepende leerwens