CMTONT01-1- Ontwerpen als dit goed doordacht is... CMTONT01-1
CMTONT01-1- Ontwerpen …zal dit niet snel gebeuren. CMTONT01-1
CMTONT01-1- Ontwerpen CMTONT01-1 Welkom! Sandra Hekkelman
Ontwerpen bij CMGT – CMTONT01-1 Lesweek 1: bootcamp Lesweek 2 t/m 7: klassikale bijeenkomst Lesweek 8: schriftelijke toets Lesweek 9 of 10: inzagemoment CMTONT01-1- Ontwerpen Literatuur: The Field Guide To Human Centred Design The Encyclopdia of Human-Computer Interaction denken/
Ontwerpen bij CMGT – les 1 – lw2 Introductie module; theorie: interactie, divergeren/convergeren, brainstormen, interviewen, feedback geven/ontvangen Leerdoelen: wekelijks: wat geleerd / wat leren Toepassen bij CLE Literauur: voorafgaande de les Opdrachten: elke week (anders ND tentamen!) CMTONT01-1- Ontwerpen
Ontwerpen bij CMGT – les 1 – lw2 HELP! Iedereen kan programmeren???!!! CMTONT01-1- Ontwerpen
Ontwerpen bij CMGT – les 1 – lw2 Waar komen goede ideeën vandaan ? CMTONT01-1- Ontwerpen
Ontwerpen bij CMGT – les 1 – lw2 CMTONT01-1- Ontwerpen Opdracht (individueel): -Inventarisatie van kunst in Rotterdam
CMTONT01-1- Ontwerpen CMTONT Succes!
CMTONT01-1- Ontwerpen Welkom! Ontwerpen bij CMGT – les 2/3 – lw4
CMTONT01-1- Ontwerpen Programma: Terugblik; leerdoelen Check opdracht kunstwerken -> overzicht Teams van 3 studenten -> opdracht Divergeren / convergeren Brainstormen, mind map Waterval vs iteratief Ontwerpen bij CMGT – les 2/3 – lw4
CMTONT01-1- Ontwerpen Terugblik: Human centered -> periode 2 Ontwerpproces: niet uniform Waarde (rapid !) prototyping Iedereen kan programmeren Kunstwerken Ontwerpen bij CMGT – les 2/3 – lw4
CMTONT01-1- Ontwerpen Verzamelen kunstwerken Rotterdam (individueel) Teams van 3 studenten -> opdracht Bekendheid van 10 kunstwerken inventariseren Context & het verhaal van het minst bekende kunstwerk uitwerken (a4) M.b.v. nieuwe media vertel je het verhaal achter een kunstwerk. Ontwerpen bij CMGT – les 2/3 – lw4
CMTONT01-1- Ontwerpen Brainstormen over concepten Mind map Convergeren, divergeren, interviewen Inspiration, Ideation, Implementation Concept als story board (individueel) Prototype (rapid!) Expert Ontwerpen bij CMGT – les 2/3 – lw4
CMTONT01-1- Ontwerpen Ontwerpen bij CMGT – les 2/3 – lw4 Mind maps voorbeelden: Creatief denken – technieken die je kunt inzetten: Associëren Niet oordelen
CMTONT01-1- Ontwerpen CMTONT01-1 Wees kritisch! Blijf doorvragen Falen mag (moet!) Leerproces Opdrachten op Literatuur: Field Guide To Human Centered Design Succes!
CMTONT01-1- Ontwerpen Welkom! Ontwerpen bij CMGT – les 4 – lw5
CMTONT01-1- Ontwerpen Verzamelen kunstwerken (opdracht 1; individueel) Context & het verhaal minst bekende kunstwerk (opdracht 2; team) Bekendheid kunstwerken (opdracht 3; team) Literatuur Ontwerpen bij CMGT – tot nu toe
Ontwerpen bij CMGT – vandaag Inventarisatie leerdoelen. Klassikaal: uitkomst onderzoek naar de bekendheid van de onderzochte kunstwerken. CMTONT01-1- Ontwerpen
Ontwerpen bij CMGT – doel ?! M.b.v. nieuwe media vertel je het verhaal achter het kunstwerk.
Ontwerpen bij CMGT – vandaag Brainstormen; methoden Expert interview: met team op zoek naar expert (Field Guide) Wie is/zijn experts? CMTONT01-1- Ontwerpen
Brainstormen (team) -> 1 concept p.p. Concept als storyboard (opdracht 4a; individueel) = meerdere concepten per team! Brainstormen (team) Prototype (opdracht 4b; individueel) Uitkomst expert interview (opdracht 5; team) 1 concept uitwerken tot volgend prototype (team) Ontwerpen bij CMGT – to do:
CMTONT01-1- Ontwerpen CMTONT01-1 Wees kritisch! Blijf doorvragen Falen mag (moet!) Leerproces Literatuur Maak gebruik van expert Inzicht in ontwerpPROCES Opdrachten op Literatuur: Field Guide To Human Centered Design Creatieve technieken: Succes!
CMTONT01-1- Ontwerpen Welkom! Ontwerpen bij CMGT – les 5 – lw6
CMTONT01-1- Ontwerpen Verzamelen kunstwerken (opdracht 1; individueel) Context & het verhaal minst bekende kunstwerk (opdracht 2; team) Bekendheid kunstwerken (opdracht 3; team) Concept als storyboard (opdracht 4a; individueel) Prototype (opdracht 4b; individueel) Uitkomst expert interview (opdracht 5; team) 1 concept uitwerken tot volgend prototype (team) Ontwerpen bij CMGT – les 5 – lw6
Inventarisatie leerdoelen. - Interviewtechnieken -> bij CLE aangeven! - Feedback verzamelen op gemaakt prototype. Teams werken 1 concept uit tot volgend prototype. CMTONT01-1- Ontwerpen Opdracht (team): -Prototype v.2.0 -Uitkomst van expert interview (optinoneel; team)
Ontwerpen bij CMGT – les 5 – lw6 Creatieve brainstormtechnieken Vooronderstellingen: 2 veronderstellingen -> omkeren Ergernissen: 2 dingen die je ergeren -> omkeren Natuur: dier dat niets te maken heeft met probleem -> inspiratie 10 woorden Superheld: inleven CMTONT01-1- Ontwerpen
Ontwerpen bij CMGT – les 5 – lw6 CMTONT01-1- Ontwerpen Wees kritisch! Blijf doorvragen Falen mag (moet!) Leerproces Literatuur Maak gebruik van expert Inzicht in ontwerpPROCES Opdrachten op Literatuur: Field Guide To Human Centered Design Creatieve technieken: Succes!
CMTONT01-1- Ontwerpen Welkom! Ontwerpen bij CMGT – les 6 – lw7
Inventarisatie leerdoelen Feedback verzamelen op gemaakte prototypes Expert interview Ontwerpproces Voorwaarde voor deelname aan tentamen = opdrachten ingeleverd in ! CMTONT01-1- Ontwerpen
Ontwerpen bij CMGT – opdrachten CMTONT01-1- Ontwerpen Opdracht 1: Kunst inventarisatie (formulier; individueel) Opdracht 2: Onderzoek de toegewezen kunstwerken en monumenten. Maak per kunstwerk een overzicht van alle gegevens die je hebt gevonden op 1 pagina (A4). Bij materiaal dat je niet zelf gemaakt hebt vermeld je de bron. Lever alle pagina's in als 1 PDF. Elk teamlid upload hetzelfde document om aan te tonen dat de opdracht gemaakt is. Opdracht 3: Onderzoek of mensen de toegewezen kunstwerken kennen. Per team lever je 1 exemplaar in van het ingevulde formulier. Vermeld alle studentnummers van je teamleden op het formulier en ieder teamlid levert hetzelfde formulier in om aan de opdrach te voldoen. Opdracht 4a: Brainstorm met je team over een oplossing om het kunstwerk te verrijken met nieuwe media. Ieder teamlid kiest uit de brainstormsessie 1 idee en werkt daarvoor een storyboard uit zoals beschreven in de Field Guid to Human Centered Design. Dit storyboard upload je als PDF bij deze inleverlopdracht voorzien van je naam, studentnummer, klas
Ontwerpen bij CMGT – opdrachten CMTONT01-1- Ontwerpen Opdracht 4b: Brainstorm met je team over een oplossing om het kunstwerk te verrijken met nieuwe media. Ieder teamlid kiest uit de brainstormsessie 1 idee en werkt daarvoor een naast een storyboard ook een prototype uit zoals beschreven in de Field Guid to Human Centered Design. Upload hier een foto van het prototype dat je gemaakt hebt. Als het een digitaal (beeldscherm) prototype is maak je een foto van het beeldscherm waarop je prototype te zien is (geen screen capture). Voor je foto van je naam, studentnummer en klas. Opdracht 5: Tijdens het ontwerpen moet je op zoek naar een expert rondom het kunstwerk dat je met jouw team toegewezen hebt gekregen. Met deze expert neem je een interview af (zie Field Guide voor tips over interviewen!). De uitkomst van het interview vat je samen in 1 document met daarin samengevat wat je van het interview geleerd hebt, wat jullie opviel aan de omgeving / de houding van de expert, een transcript (uitgeschreven gesprek) en foto’s gemaakt tijdens het interview (vraag toestemming!). Elk teamlid upload hetzelfde document om aan de deelname te voldoen.
Ontwerpen bij CMGT – les 6 – lw7 CMTONT01-1- Ontwerpen Succes! Wees kritisch! Blijf doorvragen Falen mag (moet!) Leerproces Literatuur Maak gebruik van expert Inzicht in ontwerpPROCES Plaats opdrachten op Literatuur: Field Guide To Human Centered Design Creatieve technieken:
Ontwerpen bij CMGT – lw 9 Tentamen ( Tentamenreglement CMI op hint.hr.nl inschrijven hoeft niet) Meenemen: gekleurde potloden en/of viltstiften CMTONT01-1- Ontwerpen Ontwerpen bij CMGT – lw 10 Inzage van de toets