CMTONT01-1- Ontwerpen als dit goed doordacht is... CMTONT01-1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fantasiedier AV1A / AV1B Opdracht 1, Blok 2.
Advertisements

MEDMEC Les 1 Toelichting module
Probleemformulering De kaas is op divergeren analyse convergeren boek
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Medmec 1 Herfst Les 5.
Medmec 1 Herfst Les 4.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 4 Identiteit
Marketing Werkgroep 6.
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Engagement MEDMEC 04 Les 8 Welkomstwoord Voor CMI-MEDIA 1.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
Docent medmec = Wil Adolfs
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media & Creativiteit Jaar 1 les 8 Het creatieve proces.
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Herkansing MedMec Q3 co creatie 15 en 16 juli 2009 De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Welkom! Media & Creativiteit Les 7. Wat is er in het nieuws?
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 5.
Medmec04 – Engagement Les 5
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Medmec 1 herfst.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Identiteit CMDMEC01-2 les 3 (4)
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
oktober MedMec01 les 7 Mail: Wiki: vakgroep: Media en.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
Februari 2010 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
Presentatie productvoorstellen
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: divergeren en convergeren.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MedMec01-2 Les schema per week
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Deltion College Engels A1 Lezen [Edu/002] thema: Headlines can-do : kan het onderwerp vaststellen van korte berichten in een krant © Anne Beeker Alle rechten.
SCRUM Agile ontwikkelen
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Week 1: kennismaken Mindset en feedback.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 SLC jaar 2 INFSLC02-2 Lesweek 1, kwartaal 1.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Opvoedrelaties B Bijeenkomst 1 : Gezin.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Workshop Sociaal netwerk in beeld Door Conny Hekker, RIBW Nijmegen en Rivierenland (GGz) Saskia van Grinsven en Gery Lammersen, Movisie.
WORKSHEETS - DESIGN THINKING - WORKSHOP. Kies een van de 2 probleemstellingen Hoe zouden we … de studenten (of nieuwe collega’s) na de vakantie op een.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Docentvaardigheden ICT
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
© UNIEK IN DE KLAS.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Design Thinking Immo Dijkma
Product van TU Delft, SEC
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Product van TU Delft, SEC
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

CMTONT01-1- Ontwerpen als dit goed doordacht is... CMTONT01-1

CMTONT01-1- Ontwerpen …zal dit niet snel gebeuren. CMTONT01-1

CMTONT01-1- Ontwerpen CMTONT01-1 Welkom! Sandra Hekkelman

Ontwerpen bij CMGT – CMTONT01-1 Lesweek 1: bootcamp Lesweek 2 t/m 7: klassikale bijeenkomst Lesweek 8: schriftelijke toets Lesweek 9 of 10: inzagemoment CMTONT01-1- Ontwerpen Literatuur: The Field Guide To Human Centred Design The Encyclopdia of Human-Computer Interaction denken/

Ontwerpen bij CMGT – les 1 – lw2 Introductie module; theorie: interactie, divergeren/convergeren, brainstormen, interviewen, feedback geven/ontvangen Leerdoelen: wekelijks: wat geleerd / wat leren Toepassen bij CLE Literauur: voorafgaande de les Opdrachten: elke week (anders ND tentamen!) CMTONT01-1- Ontwerpen

Ontwerpen bij CMGT – les 1 – lw2 HELP! Iedereen kan programmeren???!!! CMTONT01-1- Ontwerpen

Ontwerpen bij CMGT – les 1 – lw2 Waar komen goede ideeën vandaan ? CMTONT01-1- Ontwerpen

Ontwerpen bij CMGT – les 1 – lw2 CMTONT01-1- Ontwerpen Opdracht (individueel): -Inventarisatie van kunst in Rotterdam

CMTONT01-1- Ontwerpen CMTONT Succes!

CMTONT01-1- Ontwerpen Welkom! Ontwerpen bij CMGT – les 2/3 – lw4

CMTONT01-1- Ontwerpen Programma: Terugblik; leerdoelen Check opdracht kunstwerken -> overzicht Teams van 3 studenten -> opdracht Divergeren / convergeren Brainstormen, mind map Waterval vs iteratief Ontwerpen bij CMGT – les 2/3 – lw4

CMTONT01-1- Ontwerpen Terugblik: Human centered -> periode 2 Ontwerpproces: niet uniform Waarde (rapid !) prototyping Iedereen kan programmeren Kunstwerken Ontwerpen bij CMGT – les 2/3 – lw4

CMTONT01-1- Ontwerpen Verzamelen kunstwerken Rotterdam (individueel) Teams van 3 studenten -> opdracht  Bekendheid van 10 kunstwerken inventariseren  Context & het verhaal van het minst bekende kunstwerk uitwerken (a4) M.b.v. nieuwe media vertel je het verhaal achter een kunstwerk. Ontwerpen bij CMGT – les 2/3 – lw4

CMTONT01-1- Ontwerpen  Brainstormen over concepten  Mind map  Convergeren, divergeren, interviewen  Inspiration, Ideation, Implementation  Concept als story board (individueel)  Prototype (rapid!)  Expert Ontwerpen bij CMGT – les 2/3 – lw4

CMTONT01-1- Ontwerpen Ontwerpen bij CMGT – les 2/3 – lw4 Mind maps voorbeelden: Creatief denken – technieken die je kunt inzetten: Associëren Niet oordelen

CMTONT01-1- Ontwerpen CMTONT01-1 Wees kritisch! Blijf doorvragen Falen mag (moet!) Leerproces Opdrachten op Literatuur: Field Guide To Human Centered Design Succes!

CMTONT01-1- Ontwerpen Welkom! Ontwerpen bij CMGT – les 4 – lw5

CMTONT01-1- Ontwerpen Verzamelen kunstwerken (opdracht 1; individueel) Context & het verhaal minst bekende kunstwerk (opdracht 2; team) Bekendheid kunstwerken (opdracht 3; team) Literatuur Ontwerpen bij CMGT – tot nu toe

Ontwerpen bij CMGT – vandaag Inventarisatie leerdoelen. Klassikaal: uitkomst onderzoek naar de bekendheid van de onderzochte kunstwerken. CMTONT01-1- Ontwerpen

Ontwerpen bij CMGT – doel ?! M.b.v. nieuwe media vertel je het verhaal achter het kunstwerk.

Ontwerpen bij CMGT – vandaag Brainstormen; methoden Expert interview: met team op zoek naar expert (Field Guide) Wie is/zijn experts? CMTONT01-1- Ontwerpen

 Brainstormen (team) -> 1 concept p.p.  Concept als storyboard (opdracht 4a; individueel) = meerdere concepten per team!  Brainstormen (team)  Prototype (opdracht 4b; individueel)  Uitkomst expert interview (opdracht 5; team)  1 concept uitwerken tot volgend prototype (team) Ontwerpen bij CMGT – to do:

CMTONT01-1- Ontwerpen CMTONT01-1 Wees kritisch! Blijf doorvragen Falen mag (moet!) Leerproces Literatuur Maak gebruik van expert Inzicht in ontwerpPROCES Opdrachten op Literatuur: Field Guide To Human Centered Design Creatieve technieken: Succes!

CMTONT01-1- Ontwerpen Welkom! Ontwerpen bij CMGT – les 5 – lw6

CMTONT01-1- Ontwerpen Verzamelen kunstwerken (opdracht 1; individueel) Context & het verhaal minst bekende kunstwerk (opdracht 2; team) Bekendheid kunstwerken (opdracht 3; team) Concept als storyboard (opdracht 4a; individueel) Prototype (opdracht 4b; individueel) Uitkomst expert interview (opdracht 5; team) 1 concept uitwerken tot volgend prototype (team) Ontwerpen bij CMGT – les 5 – lw6

Inventarisatie leerdoelen. - Interviewtechnieken -> bij CLE aangeven! - Feedback verzamelen op gemaakt prototype. Teams werken 1 concept uit tot volgend prototype. CMTONT01-1- Ontwerpen Opdracht (team): -Prototype v.2.0 -Uitkomst van expert interview (optinoneel; team)

Ontwerpen bij CMGT – les 5 – lw6 Creatieve brainstormtechnieken Vooronderstellingen: 2 veronderstellingen -> omkeren Ergernissen: 2 dingen die je ergeren -> omkeren Natuur: dier dat niets te maken heeft met probleem -> inspiratie 10 woorden Superheld: inleven CMTONT01-1- Ontwerpen

Ontwerpen bij CMGT – les 5 – lw6 CMTONT01-1- Ontwerpen Wees kritisch! Blijf doorvragen Falen mag (moet!) Leerproces Literatuur Maak gebruik van expert Inzicht in ontwerpPROCES Opdrachten op Literatuur: Field Guide To Human Centered Design Creatieve technieken: Succes!

CMTONT01-1- Ontwerpen Welkom! Ontwerpen bij CMGT – les 6 – lw7

Inventarisatie leerdoelen Feedback verzamelen op gemaakte prototypes Expert interview Ontwerpproces Voorwaarde voor deelname aan tentamen = opdrachten ingeleverd in ! CMTONT01-1- Ontwerpen

Ontwerpen bij CMGT – opdrachten CMTONT01-1- Ontwerpen Opdracht 1: Kunst inventarisatie (formulier; individueel) Opdracht 2: Onderzoek de toegewezen kunstwerken en monumenten. Maak per kunstwerk een overzicht van alle gegevens die je hebt gevonden op 1 pagina (A4). Bij materiaal dat je niet zelf gemaakt hebt vermeld je de bron. Lever alle pagina's in als 1 PDF. Elk teamlid upload hetzelfde document om aan te tonen dat de opdracht gemaakt is. Opdracht 3: Onderzoek of mensen de toegewezen kunstwerken kennen. Per team lever je 1 exemplaar in van het ingevulde formulier. Vermeld alle studentnummers van je teamleden op het formulier en ieder teamlid levert hetzelfde formulier in om aan de opdrach te voldoen. Opdracht 4a: Brainstorm met je team over een oplossing om het kunstwerk te verrijken met nieuwe media. Ieder teamlid kiest uit de brainstormsessie 1 idee en werkt daarvoor een storyboard uit zoals beschreven in de Field Guid to Human Centered Design. Dit storyboard upload je als PDF bij deze inleverlopdracht voorzien van je naam, studentnummer, klas

Ontwerpen bij CMGT – opdrachten CMTONT01-1- Ontwerpen Opdracht 4b: Brainstorm met je team over een oplossing om het kunstwerk te verrijken met nieuwe media. Ieder teamlid kiest uit de brainstormsessie 1 idee en werkt daarvoor een naast een storyboard ook een prototype uit zoals beschreven in de Field Guid to Human Centered Design. Upload hier een foto van het prototype dat je gemaakt hebt. Als het een digitaal (beeldscherm) prototype is maak je een foto van het beeldscherm waarop je prototype te zien is (geen screen capture). Voor je foto van je naam, studentnummer en klas. Opdracht 5: Tijdens het ontwerpen moet je op zoek naar een expert rondom het kunstwerk dat je met jouw team toegewezen hebt gekregen. Met deze expert neem je een interview af (zie Field Guide voor tips over interviewen!). De uitkomst van het interview vat je samen in 1 document met daarin samengevat wat je van het interview geleerd hebt, wat jullie opviel aan de omgeving / de houding van de expert, een transcript (uitgeschreven gesprek) en foto’s gemaakt tijdens het interview (vraag toestemming!). Elk teamlid upload hetzelfde document om aan de deelname te voldoen.

Ontwerpen bij CMGT – les 6 – lw7 CMTONT01-1- Ontwerpen Succes! Wees kritisch! Blijf doorvragen Falen mag (moet!) Leerproces Literatuur Maak gebruik van expert Inzicht in ontwerpPROCES Plaats opdrachten op Literatuur: Field Guide To Human Centered Design Creatieve technieken:

Ontwerpen bij CMGT – lw 9 Tentamen ( Tentamenreglement CMI op hint.hr.nl inschrijven hoeft niet) Meenemen: gekleurde potloden en/of viltstiften CMTONT01-1- Ontwerpen Ontwerpen bij CMGT – lw 10 Inzage van de toets