Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is interactieve marketing?
Advertisements

Marketingcommunicatiemix
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
4 P´s en 3 R-en MK01.
Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing
COMMUNICATIEMIX van een onderneming
Cross Media.
Marketing Werkgroep 6.
Advergames Door: Max van Zeeland, Jeroen Hoebe, Michael Nigbur, Jesse Eikema, Rick Borgeld.
Agenda  Les  wkn  hs 2 2 marketing
Marketing presentatie
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H12 – Meeliften met de buzz PROMOTIESTRATEGIEËN EN GEÏNTEGREERDE MARKETINGCOMMUNICATIE.
MARKETINGCOMMUNICATIE IN DE SPORT Prof. Dr. Wim Lagae
Hoofdstuk 5: Sportsponsoring en actiecommunicatie
MCM LES 9 HFTST 8,10, 13, 14, 23.
MARKETING-COMMUNICATIE
Koopproces Inleiding strategie Koper Communicatie Middelen Aanbieder
ELEMENTEN VAN DE PROMOTIEMIX
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
Basisboek marketingcommunicatie
detaillistenpromotie
detaillistenpromotie
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Communicatiebeleid Onderneming
Communicatiebeleid Onderneming
Energie ....
[Productnaam] Marketingplan
Communicatiemix (promotiemix) Kennisdomeinen:
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux DE WAARDEPROPOSITIE.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
MARKETINGMIX.
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
Commercieel beleid 2 H4 Presentatie- en promotiebeleid Filiaalmanager.
Communicatie en Instumenten
Oriëntatiefase  De longlist: aantal en vaststelling  Buying center: veranderde/veranderende samenstelling Inleiding strategie Duijnstee Consultancy.
Commercieel beleid 2 H4 Presentatie- en promotiebeleid Ondernemer detailhandel.
Marketing 5 havo.
Marketingcommunicatie
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 12 Promotie.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
H 8 Marketingcommunicatiebeleid 1.Inzicht in marketingcommunicatie 2.De rol van reclame in het communicatiebeleid 3.Communicatiedoelgroep en -doelstellingen.
Promotie- en Plaatsmix Alleen op neergeklapte stoelen gaan zitten.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Promotie- en Plaatsmix Alleen op neergeklapte stoelen gaan zitten.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Plaats- en Promotiemix 1e klassen Ron Weijens. Presentie / Resultaten / “Gelukkigen” Lijst.
Dienstenmarketing Week 4.
Ron Weijens.  Lijst Lijst  20 minuten voor doornemen te leren stof  Daarna SO.
College 6 Terugblik: H 14 Prijs (20 min) Video Kotler (20 min) Bespreken video (15 min) Vragen vooraf (15 min) Theorie H 15 communicatie (60 min) Verwerking:
Plaats- en Promotiemix Presentie. Vandaag De tijd tot 10 over 9 om nog te leren Daarna: 20 meerkeuzevragen > SO.
H 8 Marketingcommunicatiebeleid 1.Inzicht in marketingcommunicatie 2.De rol van reclame in het communicatiebeleid 3.Communicatiedoelgroep en -doelstellingen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Een goed product maken is niet genoeg …
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
[Productnaam] Marketingplan
Marktanalyse.
Internetmarketing en oefentoets
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
Marketing Week 5 Het promotieplan Les 1.
Customer service & Relatiemanagement
Marketingcommunicatie
Transcript van de presentatie:

Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix

communicatie https://www.youtube.com/watch?v=B8MccPuoTTQ

5.1 Inleiding communicatiemix Onbekend maakt onbemind Hoe trek ik de aandacht van de klant? bijv. advertentie, social media, ........ Regels bij bekend maken: eenduidige boodschap boodschap moet passen bij het product boodschap moet passen bij de potentiële klant

Doel van communicatie https://www.youtube.com/watch?v=KmE1otka-bY

Doel van communicatie https://www.youtube.com/watch?v=pH6HMLJuHaQ

Doel van communicatie https://www.youtube.com/watch?v=d2Ef3XmgwXk

Doel van communicatie https://www.youtube.com/watch?v=Vz87qoA_rCI

Doel van communicatie https://www.youtube.com/watch?v=yIutgtzwhAc

Doel van communicatie https://www.youtube.com/watch?v=eh1gN0UnGmY

Doel van communicatie https://www.youtube.com/watch?v=Gb7xUZC89LU

Doel van communicatie https://www.youtube.com/watch?v=D6ZyvrZNoX0

5.2 Communicatiebeleid Het onder de aandacht brengen van een product en de eigenschappen ervan bij mogelijke klanten Doelen: Kennisoverdracht Productwaardering Positionering Houding / bepaald gedrag worden niet genoemd als doelen

themacommunicatie https://www.youtube.com/watch?v=3XviR7esUvo

5.2.2 Communicatiemix of promotiemix Beïnvloeden van kennis, houding en gedrag van potentiële klanten 2 vormen: corporate communicatie ---> gehele bedrijf marketingcommunicatie ---> specifiek merk en product

5.2.3 Soorten Communicatie Communicatiemix bestaat uit 2 onderdelen: Themacommunicatie ---> = imagoversterking Actiecommunicatie ---> = verkoopbevordering Maak vraag 1 t/m 3 op bladzijde 155

5.3.1 Sales promotions Een tijdelijke actie waarbij de prijs-waardeverhouding positief wordt beïnvloed Voorbeelden: Prijsverlaging, zegelspaarsysteem, waardebonnen, gratis accessoires, ….

5.3.2 Winkelcommunicatie Aandacht trekken van de klant in het bedrijf Voorbeelden: Displays, artikelpresentatie, verpakkingen, ….. Verschillende soorten actie-displays  RAD (Regionaal actiedisplay), PAD (Periodiek actiedisplay), Verschillende manieren van artikel presentatie  Rug-aan-rag, Contraplaatsing, nabuurplaatsing, gescheiden plaatsing

5.3.3 Persoonlijke verkoop Is het onderhouden van persoonlijke contacten tussen onderneming en klanten Wanneer toepassen: bij weinig directe afnemers bij specialistische producten bij maatwerk bij hoge productiekosten Voordelen: Persoonlijk contact, precieze info, directe feedback Nadeel: Hoge verkoopkosten

5.3.4 Direct marketing Is gericht op het verkrijgen en behouden van directe c.q. persoonlijke relaties tussen een aanbieder en de afnemers Enkele vormen: Direct mail, e-mail, sms, tele-, catalogus-, online-, face to face-marketing, …. Bel-me-niet register & De wet persoonsregistratie Maak vraag 1 t/m 3 op bladzijde 162

reclamebeleid https://www.youtube.com/watch?v=Iowm2PzGPes

5.4 Reclamebeleid Reclame zorgt er voor dat de communicatiedoelen bereikt kunnen worden Taken van reclame zijn: Contact leggen met de markt; belangstelling opwekken voor het product of merk; relaties onderhouden tussen klant en adverteerder; meer producten verkopen, ….

5.4.1 Reclameplan Fasen in een reclameplan: Klantonderzoek Bepalen doelgroep Vaststellen reclamedoelstelling Ontwikkelen reclame-boodschap Ontwikkelen reclamecampagne Vaststellen budget Kiezen media Reclame-uitvoering

Piramide van maslow https://www.youtube.com/watch?v=iYzmHpyfbuU

Reclame doel https://www.youtube.com/watch?v=VJ_eie3WtCc

5.4.1 Reclameplan Fasen in een reclameplan: Klantonderzoek Bepalen doelgroep Vaststellen reclamedoelstelling Ontwikkelen reclame-boodschap Ontwikkelen reclamecampagne Vaststellen budget Kiezen media Reclame-uitvoering

5.4.2 Kiezen voor media Reclame maak je met een middel/medium Bijv. advertentie, bushokje, mobieltje,….. Soorten media: owned media earned media paid media Indeling media: papier outdoor-media audiovisuele media interactieve media

5.4.3 Zelf doen of uitbesteden samenwerken met een reclamebureau Collectieve reclame Coöperatieve reclame Combinatiereclame Affiliate marketing Uitbesteden: reclamebureau Welke diensten en specialismen kan het bureau uitvoeren Omvang en naamsbekendheid van het bureau Activiteiten van het bureau in binnen- en buitenland Conflicting accounts Vestigingsplaats van het bureau Maak vraag 1 t/m 6 op bladzijde 186/187

sponsoring https://www.youtube.com/watch?v=-cSW84xAq3Y https://www.youtube.com/watch?v=arawCI6NI5I

5.5 Pr, free publicity en sponsoring (1) Public relations zijn gericht op iedereen die met de organisatie te maken krijgt Bijv. werknemers, gemeente, concurrenten, banken, …. Doel = goede relaties onderhouden met alle betrokkenen Free publicity krijg je als berichten overgenomen worden door de massamedia voordeel = gratis nadeel = geen invloed op de berichtgeving Sponsoring is een wederkerige overeenkomst, waarbij de ene partij een prestatie levert en de ander partij communicatiemogelijkheden verschaft

5.5 Pr, free publicity en sponsoring (2) Sponsoring is een wederkerige overeenkomst, waarbij de ene partij een prestatie levert en de ander partij communicatiemogelijkheden verschaft Doel = profijt voor beide partijen - vergroten naam of merkbekendheid - imago-verbetering - goodwill kweken 3 vormen: sportsponsoring cultuursponsoring televisiesponsoring Maken vragen 1 en 2 op bladzijde 190 Maken toepassingsvragen 1 t/m 12 bladzijde 193 t/m 195