Godsdienstpedagogiek ICBO. Het doel Doel van onderwijs: ontwikkeling  Tussen aanpassing en zelfontplooiing  In de goede richting: groei Doel van levensbeschouwelijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Vraaggericht werken.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Studiedag Carmel 8 maart 2012
Levensbeschouwelijke identiteit en levensbeschouwelijk onderwijs
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 19 Het bondgenootschap Hoofdstuk 6.
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Secularisering en de toekomst van christelijke organisaties
Godsdienstonderricht tussen theorie en praktijk
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Onderwijs en democatisch burgerschap
Voorstelling 6de leerjaar
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
School-als-organisatie en schoolcultuur
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
Kinderen en hun sociale talenten
Levensbeschouwing en zingeving
Competentiegericht leren vmbo
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
De Ideale leraar topje van de ijsberg?
Help Selina’s eerste les
De Ideale leraar topje van de ijsberg?
Dialoog School Hoe kunnen we aankomende leerkrachten opleiden tot deze nieuwe didactiek?
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Agenda: Situering Planning en locatie bepalen Kennismaking en leervragen.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Bijbel en Koran.

Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Bijbel en Koran. Vragen Tot welke religie reken je jezelf? Ben je goed thuis in die religie? Ben je enigszins thuis in de (een) andere religie? Waarom.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Interculturele communicatie )
Levensbeschouwelijk leren
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 7 kwartaal 3: Visiestukken, beroepscode en competentieprofiel SPH Corstin Dieterich L
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
MODULE 2 : naar een bruikbaar model Het (christelijk) personalisme= uitdieping van het afwegingsmodel.
Naar een zelfredzame samenleving Congres van het LOO SPH SPH Nieuwe Stijl Lezing: Jan Hoogland GH Zwolle, 4 november 2011.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
10 november 2015 Marianne Rongen Waar je het leven leert inspiratielied Mathilde Santing.
Drie mogelijke houdingen ten opzichte van eucharistie in de katholieke dialoogschool Uitgangspunten Referentie afbeelding:
Evolutie van het godsdienstonderwijs Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren1990.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe pedagogisch handelen?
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Morele opvoeding en fatsoen. Fatsoen en moraliteit Onderscheid tussen morele normen (grote waarden bv. rechtvaardigheid) en conventionele gedragsregels.
Bepalen de kracht van een masker Houtsoort Houtsoort decoratie decoratie.
Wat is DRAMA??.
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
Toekomstgericht personeelsbeleid
1. Uitgangspunten van de behandeling
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
Prestatiegedrag.
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Transcript van de presentatie:

Godsdienstpedagogiek ICBO

Het doel Doel van onderwijs: ontwikkeling  Tussen aanpassing en zelfontplooiing  In de goede richting: groei Doel van levensbeschouwelijk onderwijs: levensbeschouwelijke ontwikkeling  In drie dimensies: Sociaal-emotioneel Moreel Spiritueel

Overdracht Traditionele opvatting van godsdienstonderwijs: overdracht  Wat wordt overgedragen?  Wat betekent in dit model “geloven”? Kenmerken:  Objectief  Passief  Exclusief

Andere paradigma’s Ervaringscatechese  Het gaat om doorleefde waarheid Open catechese  Voorwaarden scheppen voor een eigen, authentiek antwoord Oecumenisch leren  Achtergrond: ontzuiling en multiculturele (multireligieuze situatie)

Wat moeten kinderen “leren”? Kennis  Vooral: van verhalen Begrip “narrativiteit”  Verder rituelen, leerstellingen, enz. Attituden:  Positief t.o.v. religie in het algemeen  Positief t.o.v. de eigen religie  Positief t.o.v. andere religies Vaardigheden:

7 basale vermogens Waarnemen Vragen Voorstellen Vertellen Dialogiseren Waarderen Handelen

7 levensbeschouwelijke competenties Ontvankelijkheid Inlevingsvermogen Participatie Voorstellingsvermogen Uitdrukkingsvaardigheid Zelfvertrouwen Beoordelingsvermogen Verwondering Verbondenheid Vertrouwen Verbeelding Ordenen Communicatie Omgaan met traditie

Dialoog Dialoog met:  Jezelf  De ander  De traditie  Andere tradities Voorwaarden:  Veiligheid  Vrijheid  Respect

Competenties van de docent Buiten de bekende slo-competenties: Hermeneutische competentie  Het vermogen te “verstaan”: Missionaire competentie  Het vermogen te “verkondigen”