Godsdienstpedagogiek ICBO
Het doel Doel van onderwijs: ontwikkeling Tussen aanpassing en zelfontplooiing In de goede richting: groei Doel van levensbeschouwelijk onderwijs: levensbeschouwelijke ontwikkeling In drie dimensies: Sociaal-emotioneel Moreel Spiritueel
Overdracht Traditionele opvatting van godsdienstonderwijs: overdracht Wat wordt overgedragen? Wat betekent in dit model “geloven”? Kenmerken: Objectief Passief Exclusief
Andere paradigma’s Ervaringscatechese Het gaat om doorleefde waarheid Open catechese Voorwaarden scheppen voor een eigen, authentiek antwoord Oecumenisch leren Achtergrond: ontzuiling en multiculturele (multireligieuze situatie)
Wat moeten kinderen “leren”? Kennis Vooral: van verhalen Begrip “narrativiteit” Verder rituelen, leerstellingen, enz. Attituden: Positief t.o.v. religie in het algemeen Positief t.o.v. de eigen religie Positief t.o.v. andere religies Vaardigheden:
7 basale vermogens Waarnemen Vragen Voorstellen Vertellen Dialogiseren Waarderen Handelen
7 levensbeschouwelijke competenties Ontvankelijkheid Inlevingsvermogen Participatie Voorstellingsvermogen Uitdrukkingsvaardigheid Zelfvertrouwen Beoordelingsvermogen Verwondering Verbondenheid Vertrouwen Verbeelding Ordenen Communicatie Omgaan met traditie
Dialoog Dialoog met: Jezelf De ander De traditie Andere tradities Voorwaarden: Veiligheid Vrijheid Respect
Competenties van de docent Buiten de bekende slo-competenties: Hermeneutische competentie Het vermogen te “verstaan”: Missionaire competentie Het vermogen te “verkondigen”