Ontwikkeling in adolescentie College 3: persoonlijkheid en waarden & idealen Ontwikkeling in adolescentie
Vandaag Hoofdstuk 5 en 6 Video
H5 Een eigen persoonlijkheid 3 typeringen van temperament: Houdt van vertrouwde situaties en houdt niet van nieuwe prikkels Snel aanpassen aan nieuwe situaties en nieuwe prikkels zijn prettig. Tijd nemen voor aanpassen en daar open voor staan.
Eysenck P-E-N Persoonlijkheid bestaat uit 3 factoren Psychoticisme (en agressie) of geen psychoticisme; gevoelig voor psychische stoornissen Extraversie of introversie;met anderen vs. alleen Neuroticisme (labiel) of emotioneel stabiel
Big five - persoonlijkheid Vijffactormodel Open (ideeenrijk-ideeenarm) intelligentie Conscientieusheid (zorgvuldig- onzorgvuldig) endurance Extraversie (extraversie-introversie) aanleg Aardigheid (aangenaam-onaangenaam) zwart wit Neuroticisme (labiel- stabiel) aanleg Bij de persoonlijkheidstheorie wordt naar de dimensie labiel-stabiel en introvert-extrovert nog 3 andere dimensies toegevoegd. Zelf in te vullen: zijn vragen over concreet gedrag: Ik mopper over dingen / Ik werk volgens een tijdschema. Het blijkt dat mensen onbewust dit soort beschrijvingen in de 5 genoemde groepen in delen. Staan niet voor concrete eigenschappen, abstracte termen, waar je specifieke eigenschappen onder kunt brengen. De uitersten hebben een negatieve kleuring.
Ontwikkeling van de persoonlijkheid Wel subjectieve veranderingen Weinig objectieve veranderingen Welke veranderingen heb je zelf gehad.. Stabiele persoonlijkheid: Ego regelt afstand van jezelf.. Regulerend Ego;beheersbaar maken emoties Positief zelfbeeld (en Ik-ideaal) Identiteitsgevoel
Super ego id ego http://www.youtube.com/watch?v=NCXynjpF aKU
Copingstijlen Coping De manier waarop mensen met problemen omgaan. Bij adolescenten zijn copingmechanismen contextgevoelig. Verschillende copingstijlen: actief aanpakken sociale steun zoeken vermijden en afwachten afleiding zoeken Vb. Kind kijkt enge tv..
Zelfverdedigingsstrategieën 6 zelfverdedigingsstrategieën/afweermechanismen in de puberteit beschreven door Sigmund & Anna Freud Terugtrekken in emotioneel isolement en passiviteit; cynisme, onverschilligheid Reactieformatie; tegenovergestelde reactie Vluchten uit de werkelijkheid; ziek worden, fantasie Rationaliseren; zonder emotie Projectie; eigen gevoel toeschrijven aan ander Overdracht; verplaatsing
Persoonlijkheidstypen; Ego Overcontroleurs; kwetsbaar/prestatiegericht Krampachtige beheersing ego Ondercontroleurs; impulsief/antisociaal Weinig beheersing ego Veerkrachtigen; sociaal/autonoom Ideaal??
Zelfbeeld ik ideaal Zelfkennis;zelfreflectie;abstract; Spiegelen aan leeftijdsgenoten Ik ideaal wie wat wil je zijn… Zelfwaardering eigenwaarde Begrip dat jouw handelen er toe doet.. Zelfvertrouwen; Zelfwaardering;specifiek,persoon; algemeen Who am i!!!
Identiteitsvorming 4 statussen van identiteitsvorming bij adolescenten volgens Erikson en Marcia, Commitment achievement (crisis en toewijding keuze) Foreclosure (voorafbepaald pad, geen keuze) (verlengde) moratorium (crisis en exploratie voor keuze en toewijding) Diffusie (geen exploratie & geen commitment)
Internet; identiteitsvorming Maakt experimenteren makkelijk Digitale persoonlijkheid Online games; strategie en samenwerking
H6 Waarden en idealen Stadia van ego-ontwikkeling van Jane Loevinger Pre-sociaal, symbiotisch (0-6jr) Impuls gedreven (6-9jr) Opportunistisch - zelfbeschermend (10-13jr) Conformistisch - erbij horen (13-17jr) Zelfbewust - individueel - autonoom - eigen identiteit
Waarden en idealen Zelfontplooiing Luxe Traditie Zelfbepaling Carriere Gelijkheid
Ik-gevoel; Generation ME Eigen identiteit is vanzelfsprekend Technologie speelt hierop in EN versterkt het gevoel; IPod, IPhone, MySpace Concurrentie-maatschappij Klopt dit??
Vrije tijdsbesteding Verschil met vroeger: Vooral bepaald door eigen idealen Minder vrije uren door school Gevarieerder aanbod; versnippering Minder lezen Computer Minder radio, meer eigen muziek
Eigen standpunt Vooral door actief te zijn in: Politiek Vrijwilligerswerk Religie Politiek is niet populair bij jongeren. Ongeveer 50% gaat stemmen. Wie stemt er…wie protesteert er
Video https://videotheek.surfnet.nl/asset-view/18729/ Welke theorieën worden er besproken? Wat wordt er gezegd over de puberteit?
Kunst en puberteit http://www.youtube.com/watch?v=XLWPg3SCY H4 Kunstenaars zijn vaak geïnspireerd door deze roerige periode http://www.youtube.com/watch?v=XLWPg3SCY H4 http://www.youtube.com/watch?v=zYxkezUr8MQ http://www.youtube.com/watch?v=kIuRG31DhWw
Gustav Klimt
Edvard Munch
Volgende keer Hoorcollege 4: Lezen en bespreken Artikel ‘Blik van de yeti’ Werkcollege 3: Maak een gedicht/songtekst/tekening over de puberteit.