Ontwikkeling in adolescentie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opgeblazen Ego’s en Opvoeding
Advertisements

alles wat we geleerd hadden, moesten we vergeten. We moesten alles
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De zelfbeoordelingstest
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
ADHD bij kinderen.
Sociale media op school
Voorstelling 6de leerjaar
Een eigen persoonlijkheid
Presentatie Kortdurende psychologische behandeling
Dans van Vos Weg van Wolf
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Muziek: op zoek naar emotie
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Jij bent okay! Een competentietraining voor jongeren met LVB en hun ouders met psychische en/of verslavingsproblemen Ivon Riemersma Junior onderzoeker.
Om soms eens dieper over na te denken
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Omgaan met moeilijk gedrag ROC West-Brabant 17 september 2015 Drs. S.E. Booij in samenwerking met Prof. dr. A.J.W. van der Does.
Expertgroep Adolescentieperiode
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling en de basisschool
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling van het jonge kind
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Ontwikkeling in adolescentie
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
opvoeden en pedagogiek
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Levenslooppsychologie werkcollege 6
Levenslooppsychologie Hoorcollege 8
Bronnen van stress bij jeugdigen Femke Vanschaemelhout.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 2
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Beroepshouding en beroepscode
Ontwikkeling in adolescentie
Verschillende rollen en stijlen
Het belang van voorlezen
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
 Ontspan, doe je ogen dicht en denk aan die ene klas waar je les aan geeft.  Je staat voor de klas, je kijkt rond, je kijkt de leerlingen een voor een.
HET IS HIER GEEN HOTEL!.
Thema De Verandering Sociale Psychologie Welkom Programma en slides.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Psychologie Persoonlijkheid en leefstijl
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Gedragsproblemen en stoornissen
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding

Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

Ontwikkeling in adolescentie College 3: persoonlijkheid en waarden & idealen Ontwikkeling in adolescentie

Vandaag Hoofdstuk 5 en 6 Video

H5 Een eigen persoonlijkheid 3 typeringen van temperament: Houdt van vertrouwde situaties en houdt niet van nieuwe prikkels Snel aanpassen aan nieuwe situaties en nieuwe prikkels zijn prettig. Tijd nemen voor aanpassen en daar open voor staan.

Eysenck P-E-N Persoonlijkheid bestaat uit 3 factoren Psychoticisme (en agressie) of geen psychoticisme; gevoelig voor psychische stoornissen Extraversie of introversie;met anderen vs. alleen Neuroticisme (labiel) of emotioneel stabiel

Big five - persoonlijkheid Vijffactormodel Open (ideeenrijk-ideeenarm) intelligentie Conscientieusheid (zorgvuldig- onzorgvuldig) endurance Extraversie (extraversie-introversie) aanleg Aardigheid (aangenaam-onaangenaam) zwart wit Neuroticisme (labiel- stabiel) aanleg Bij de persoonlijkheidstheorie wordt naar de dimensie labiel-stabiel en introvert-extrovert nog 3 andere dimensies toegevoegd. Zelf in te vullen: zijn vragen over concreet gedrag: Ik mopper over dingen / Ik werk volgens een tijdschema. Het blijkt dat mensen onbewust dit soort beschrijvingen in de 5 genoemde groepen in delen. Staan niet voor concrete eigenschappen, abstracte termen, waar je specifieke eigenschappen onder kunt brengen. De uitersten hebben een negatieve kleuring.

Ontwikkeling van de persoonlijkheid Wel subjectieve veranderingen Weinig objectieve veranderingen Welke veranderingen heb je zelf gehad.. Stabiele persoonlijkheid: Ego regelt afstand van jezelf.. Regulerend Ego;beheersbaar maken emoties Positief zelfbeeld (en Ik-ideaal) Identiteitsgevoel

Super ego id ego http://www.youtube.com/watch?v=NCXynjpF aKU

Copingstijlen Coping De manier waarop mensen met problemen omgaan. Bij adolescenten zijn copingmechanismen contextgevoelig. Verschillende copingstijlen: actief aanpakken sociale steun zoeken vermijden en afwachten afleiding zoeken Vb. Kind kijkt enge tv..

Zelfverdedigingsstrategieën 6 zelfverdedigingsstrategieën/afweermechanismen in de puberteit beschreven door Sigmund & Anna Freud Terugtrekken in emotioneel isolement en passiviteit; cynisme, onverschilligheid Reactieformatie; tegenovergestelde reactie Vluchten uit de werkelijkheid; ziek worden, fantasie Rationaliseren; zonder emotie Projectie; eigen gevoel toeschrijven aan ander Overdracht; verplaatsing

Persoonlijkheidstypen; Ego Overcontroleurs; kwetsbaar/prestatiegericht Krampachtige beheersing ego Ondercontroleurs; impulsief/antisociaal Weinig beheersing ego Veerkrachtigen; sociaal/autonoom Ideaal??

Zelfbeeld ik ideaal Zelfkennis;zelfreflectie;abstract; Spiegelen aan leeftijdsgenoten Ik ideaal wie wat wil je zijn… Zelfwaardering eigenwaarde Begrip dat jouw handelen er toe doet.. Zelfvertrouwen; Zelfwaardering;specifiek,persoon; algemeen Who am i!!!

Identiteitsvorming 4 statussen van identiteitsvorming bij adolescenten volgens Erikson en Marcia, Commitment achievement (crisis en toewijding keuze) Foreclosure (voorafbepaald pad, geen keuze) (verlengde) moratorium (crisis en exploratie voor keuze en toewijding) Diffusie (geen exploratie & geen commitment)

Internet; identiteitsvorming Maakt experimenteren makkelijk Digitale persoonlijkheid Online games; strategie en samenwerking

H6 Waarden en idealen Stadia van ego-ontwikkeling van Jane Loevinger Pre-sociaal, symbiotisch (0-6jr) Impuls gedreven (6-9jr) Opportunistisch - zelfbeschermend (10-13jr) Conformistisch - erbij horen (13-17jr) Zelfbewust - individueel - autonoom - eigen identiteit

Waarden en idealen Zelfontplooiing Luxe Traditie Zelfbepaling Carriere Gelijkheid

Ik-gevoel; Generation ME Eigen identiteit is vanzelfsprekend Technologie speelt hierop in EN versterkt het gevoel; IPod, IPhone, MySpace Concurrentie-maatschappij Klopt dit??

Vrije tijdsbesteding Verschil met vroeger: Vooral bepaald door eigen idealen Minder vrije uren door school Gevarieerder aanbod; versnippering Minder lezen Computer Minder radio, meer eigen muziek

Eigen standpunt Vooral door actief te zijn in: Politiek Vrijwilligerswerk Religie Politiek is niet populair bij jongeren. Ongeveer 50% gaat stemmen. Wie stemt er…wie protesteert er

Video https://videotheek.surfnet.nl/asset-view/18729/ Welke theorieën worden er besproken? Wat wordt er gezegd over de puberteit?

Kunst en puberteit http://www.youtube.com/watch?v=XLWPg3SCY H4 Kunstenaars zijn vaak geïnspireerd door deze roerige periode http://www.youtube.com/watch?v=XLWPg3SCY H4 http://www.youtube.com/watch?v=zYxkezUr8MQ http://www.youtube.com/watch?v=kIuRG31DhWw

Gustav Klimt

Edvard Munch

Volgende keer Hoorcollege 4: Lezen en bespreken Artikel ‘Blik van de yeti’ Werkcollege 3: Maak een gedicht/songtekst/tekening over de puberteit.