Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Middelengebruik bij personen met een beperking
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Opvoeden in de puberteit
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Workshop Relationele en seksuele vorming
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Jeugdsubculturen en jongerencultuur
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
ADHD bij kinderen.
Gemiste Kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Leeftijdgenoten en Vrienden
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Opvoeden van drukke kinderen
Een eigen persoonlijkheid
Workshop Ontwikkelingsfasen van het kind
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
Schoonheid is een keuze Over sociale druk Dr. Liesbeth Woertman 4 februari 2008.
Dossier Empowerment.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Alcohol, roken en opvoeding
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
Ontwikkeling van het jonge kind
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Opgroeien in de stad les 3
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Een onderzoek naar criminele jeugdgroepen op Curaçua.
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
Ontwikkeling in adolescentie College 1; seksualiteit en verlangen en cognitieve veranderingen.
Hoofdstuk 3 Specifieke groepen Jongens meisjes. Girl power Meisje gelijkwaardig aan jongen Feministische revolutie: man de baas, vrouw indirecte invloed.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
De werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren (=WMKJ) Made by: Charlène Vandorpe 1 Ba SW b Informatievaardigheden: SADAN- opdracht.
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Sociale steun voor drugsverslaafden in behandeling ARTIKEL VAN VEERLE SOYEZ.
De Deltamethode.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
‘Anorexia nervosa en vrouwenhulpverlening’ Tijdschrift voor psychotherapie Auteur: Greta Noordenbos Bron illustratie:
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Seksualiteit en kanker
H2 Een leven lang leren.
3. Oorzaken van criminaliteit
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
MAW §1.3.
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Van kind naar jongvolwassene.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Vormingsvraagstuk HAVO ~ Deel 2 ~ H12.
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Transcript van de presentatie:

Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat Jeugdcultuur

Maatschappelijke veranderingen en de leefwereld van jongeren Vorige week hebben we een aantal maatschappelijke ontwikkelingen genoemd die van invloed zijn op de leefwereld van jongeren b.v. op Hun relaties met leeftijd genoten Henzelf als persoon Duur schoolloopbaan De keuzes die ze moeten maken Mate van zelfsturing die van hen wordt verwacht Hun mobiliteit De financiële bestedingsruimte De wijze waarop de commercie hen benaderd.

Vriendschappen Vriendschap aangaan is een keuze Vriendschappen zijn nodig om ervaringen uit te wisselen en om dingen samen te doen En wat als je geen vrienden hebt? Virtuele vriendschappen ( week 4) Interetnische vriendschappen Verkeerde vrienden

Zwakke en sterke banden Weak ties leiden tot informatie en zijn bronnen die niet in de eigen sociale omgeving voor handen zijn. Het bindt jongeren aan de samenleving in al zijn diversiteit Strong ties Familie/vrienden

Vriendengroepen zijn voor jongeren: Een leeromgeving Beschermend Geeft hen een sociale identiteit Groepsdruk van vrienden

Invloed van Media Commercie, markt op de jeugdcultuur.

Peers Straatcultuur (week 5,6,7,8) Anti-schoolcultuur Op school zijn middenklasse waarden dominant Jeugdcultuur kan positief en negatief effect hebben op schoolprestaties

Seksualiteit en lichaamsbeleving Sociaal seksuele ontwikkeling Lichamelijkheid en lichaams cultuur

Sociaal seksuele ontwikkeling Seksualiteit bekeken vanuit een interactief en relationeel proces ( i.p.v. biologisch proces)

Verschillen in seksuele ontwikkeling Tussen sociale milieu’s Tussen jongens en meisjes

Seksueelgdrag van jongeren is veranderd o.i.v. Anticonceptie pil ( daardoor loskoppeling van seksualiteit en voorplanting) Verlenging jeugd periode Vrouwen emancipatie Opvattingen over seksualiteit http://www.youtube.com/watch?v=s__rX_WL10 0&ob=av2n http://www.youtube.com/watch?v=KQHbK- z1cnc http://www.youtube.com/watch?v=20tWDFxQq 5A

Seksuele socialisatie In gezin ( 1e opvoed milieu) Op school ( 2de opvoed milieu) Peergroup (3de opvoedmilieu) Massa media ( 4de opvoedmilieu) In deze module licht accent op 3de en 4de opvoed milieu

homoseksualiteit Sensitatie/vaag gevoel anders zijn Dissociatie/twijfel over behoren bij Identiteitsname/ zichzelf homoseksueel noemen Commitment/ aannemen van stijl

Lichaamsbeeld en lichaamscultuur Lichaamsbeeld bij jongens en bij meisjes Schoonheidsideaal Lichaamsversieringen ( tatoe,piercing) Sport (sportschool, fitness) Lichaam en identiteit

Risicogedrag van de adolescent Experimenteren Zoeken naar thrill Indruk maken op peergroup Optimistisch egocentrisme Adolescenten kunnen ook vaak meer risico nemen omdat ze nog geen duurzame bindingen hebben (partner, werk, huis, kind) Ze hebben niets te verliezen.

Probleem gedrag bij adolescenten Externaliserend probleem gedrag Internaliserend probleem gedrag

Het experimenteer gedrag voorbij Van lijnen naar eetstoornis Van vandalisme naar criminaliteit Van afzetten tegen ouders naar zwerven/weglopen Van spijbelen naar drop-out Van conflict naar agressie Van een beetje down naar depresie/suicide Van een blowtje/pilsje/sigaretje naar verslaafd

Invloed jeugdcultuur op probleemgedrag Jeugdcultuur als context voor risico gedrag Ontbreken van omgang met leeftijdsgenoten Grote afhankelijkheid waardoor de grenzen van de realiteit worden overschreden NB Probleem gedrag wordt niet alleen veroorzaakt door jeugdcultuur Intrapsychologische factoren en de specifieke gezinssituatie spelen hierbij ook een rol

Up date:belang van thuis/ouders voor adolescent Deze module legt het accent op 3de en 4de opvoedmilieu , maar even een kleine update Thuis/ouders (1ste opvoedmilieu) is van belang als Referentiepunt Vertrouwensfiguren Invloed ouderlijk mileu verschilt per domein Hoe het ouderlijk milieu functioneert in de adolescentie hangt ook af van de basis die voor de adolescentiefase is gelegd