Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat Jeugdcultuur
Maatschappelijke veranderingen en de leefwereld van jongeren Vorige week hebben we een aantal maatschappelijke ontwikkelingen genoemd die van invloed zijn op de leefwereld van jongeren b.v. op Hun relaties met leeftijd genoten Henzelf als persoon Duur schoolloopbaan De keuzes die ze moeten maken Mate van zelfsturing die van hen wordt verwacht Hun mobiliteit De financiële bestedingsruimte De wijze waarop de commercie hen benaderd.
Vriendschappen Vriendschap aangaan is een keuze Vriendschappen zijn nodig om ervaringen uit te wisselen en om dingen samen te doen En wat als je geen vrienden hebt? Virtuele vriendschappen ( week 4) Interetnische vriendschappen Verkeerde vrienden
Zwakke en sterke banden Weak ties leiden tot informatie en zijn bronnen die niet in de eigen sociale omgeving voor handen zijn. Het bindt jongeren aan de samenleving in al zijn diversiteit Strong ties Familie/vrienden
Vriendengroepen zijn voor jongeren: Een leeromgeving Beschermend Geeft hen een sociale identiteit Groepsdruk van vrienden
Invloed van Media Commercie, markt op de jeugdcultuur.
Peers Straatcultuur (week 5,6,7,8) Anti-schoolcultuur Op school zijn middenklasse waarden dominant Jeugdcultuur kan positief en negatief effect hebben op schoolprestaties
Seksualiteit en lichaamsbeleving Sociaal seksuele ontwikkeling Lichamelijkheid en lichaams cultuur
Sociaal seksuele ontwikkeling Seksualiteit bekeken vanuit een interactief en relationeel proces ( i.p.v. biologisch proces)
Verschillen in seksuele ontwikkeling Tussen sociale milieu’s Tussen jongens en meisjes
Seksueelgdrag van jongeren is veranderd o.i.v. Anticonceptie pil ( daardoor loskoppeling van seksualiteit en voorplanting) Verlenging jeugd periode Vrouwen emancipatie Opvattingen over seksualiteit http://www.youtube.com/watch?v=s__rX_WL10 0&ob=av2n http://www.youtube.com/watch?v=KQHbK- z1cnc http://www.youtube.com/watch?v=20tWDFxQq 5A
Seksuele socialisatie In gezin ( 1e opvoed milieu) Op school ( 2de opvoed milieu) Peergroup (3de opvoedmilieu) Massa media ( 4de opvoedmilieu) In deze module licht accent op 3de en 4de opvoed milieu
homoseksualiteit Sensitatie/vaag gevoel anders zijn Dissociatie/twijfel over behoren bij Identiteitsname/ zichzelf homoseksueel noemen Commitment/ aannemen van stijl
Lichaamsbeeld en lichaamscultuur Lichaamsbeeld bij jongens en bij meisjes Schoonheidsideaal Lichaamsversieringen ( tatoe,piercing) Sport (sportschool, fitness) Lichaam en identiteit
Risicogedrag van de adolescent Experimenteren Zoeken naar thrill Indruk maken op peergroup Optimistisch egocentrisme Adolescenten kunnen ook vaak meer risico nemen omdat ze nog geen duurzame bindingen hebben (partner, werk, huis, kind) Ze hebben niets te verliezen.
Probleem gedrag bij adolescenten Externaliserend probleem gedrag Internaliserend probleem gedrag
Het experimenteer gedrag voorbij Van lijnen naar eetstoornis Van vandalisme naar criminaliteit Van afzetten tegen ouders naar zwerven/weglopen Van spijbelen naar drop-out Van conflict naar agressie Van een beetje down naar depresie/suicide Van een blowtje/pilsje/sigaretje naar verslaafd
Invloed jeugdcultuur op probleemgedrag Jeugdcultuur als context voor risico gedrag Ontbreken van omgang met leeftijdsgenoten Grote afhankelijkheid waardoor de grenzen van de realiteit worden overschreden NB Probleem gedrag wordt niet alleen veroorzaakt door jeugdcultuur Intrapsychologische factoren en de specifieke gezinssituatie spelen hierbij ook een rol
Up date:belang van thuis/ouders voor adolescent Deze module legt het accent op 3de en 4de opvoedmilieu , maar even een kleine update Thuis/ouders (1ste opvoedmilieu) is van belang als Referentiepunt Vertrouwensfiguren Invloed ouderlijk mileu verschilt per domein Hoe het ouderlijk milieu functioneert in de adolescentie hangt ook af van de basis die voor de adolescentiefase is gelegd