Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

“In balans” met sociale netwerken
KINDEREN EN JONGEREN MET NAH EN ONDERWIJS
De onzichtbare gevolgen van Parkinson
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Leerlingen met NAH: EEN DUBBELE UITDAGING Eric Hermans Rianne Gijzen.
Anja Duijn, ergotherapeut
Coriene Catsman-Berrevoets kinderneuroloog
Onzichtbare gevolgen van NAH Hoe maak je ze zichtbaar?
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Zelfsturing en executieve functies.
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen
Diabetes en de hersenen
Passend onderwijs.
Diagnose Eerst: opluchting + duidelijkheid
Klinische ontwikkelingsneuropsychologie
Behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 6 Rehabilitatie en niet-aangeboren hersenletsel (NAH) Hoofdstuk 14.
De onzichtbare gevolgen van NAH; Werkconferentie Midden -Holland
NAH BIJ EEN KIND ONTREGELT HET HELE GEZIN…. ÉN LANG
ASS in de levensloop: onderzoek
Suzanne Lambregts 4 oktober 2012
Wees alert op uiterlijk niet zichtbare beperkingen Jenny Palm – December 2013 Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013.
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com Leer - en gedragsproblemen.
Autisme in de dagelijkse praktijk
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Je herkent het pas als je het kent
CONGRES “HET VENIJN ZIT IN DE STAART”
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Presentatie Executieve functies
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Reflectie op de eigen praktijk
Hersenletselteam Monique Kuijpers
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
NAH…. en wat daarna? Karin Huizing, Martine Sinnema,
Saskia Purmer & Ying-Ha Tang Psychosomatische fysiotherapeuten
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com. - Luuk, een 5-jarige vroeg: "Wat is jouw lievelingsdinosaurus?“ - Zijn tante antwoordde: "Een tyrannosaurus.“
Dieren, gedrag en leefomgeving
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Methodiek: Plancyclus
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Cognitief trainen: gamen? arend de kloet orthopedagoog, gz-psycholoog Sophia Revalidatie lector Revalidatie De Haagse Hogeschool.
Neuropsychologisch Onderzoek
Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie &
Waarom een psychiater Waarom een psychiater in NAH spreekuur? Dr. M.C. Kasius, psychiater voor Dr. N.H. Bouman, kinder-en jeugdpsychiater.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Monique Berger (lectoraat revalidatie, expertisecentrum Bewegingstechnologie) Hester van der Sloot (lectoraat innovatieve beweegstimulering en sport, opleiding.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Informatieverwerking na Niet Aangeboren Hersenletsel CJ Gardien Algemeen manager/Neuropsycholoog.
De onzichtbare gevolgen van Parkinson
Hersenletsel en dan weer meedoen. Wat bepaalt de toekomst
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
MEE Zuid-Holland Noord
POP poli Traumatische partus
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Hoe stel je de diagnose dementie?
Executieve functies Marije Ruben.
Coping.
drs. Lilian van der Poel XL-leren
Ergotherapie bij de ziekte van Parkinson
Leren het leven meer van de zonnige kant te bekijken
Coördinator Hersenletsel Zeeland
DE ONZICHTBARE GEVOLGEN VAN HERSENLETSEL
ISociaal Programma gericht op stroomlijning van informatievoorziening van het sociaal domein om de inwoner sneller aan een passende oplossing te helpen.
ADHD: zeker geen modegrill
Transcript van de presentatie:

Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen? Hester Herweijer Heleen Stelwagen Revalidatiearts GZ-psycholoog

Inhoud workshop Rondje verwachtingen inventariseren Theoretische inleiding Het verhaal van Fiona Symptomen nader toegelicht ahv signaleringslijst Casuïstiek

Verwachtingen

Theoretische inleiding: De onzichtbare NAH-er Prevalentie Oorzaken Wat je van buitenaf niet ziet… Growing into deficit

Prevalentie 19.000 kinderen en jongeren (1-24 jaar) per jaar met niet- aangeboren hersenletsel 15.000 Traumatisch 4.000 Niet-traumatisch 90 % daarvan heeft licht hersenletsel = 17.100 ! Daarnaast: duizenden kinderen en jongeren die niet in de ziekenhuizen worden gezien! Dus in werkelijkheid aantal nog groter! Hersenz, Judith Zadoks, 2015

Oorzaken Traumatisch (hoog energetisch trauma of trauma capitis) Niet-traumatisch (CVA's, aneurysma's, vasculitis) Post-oncologie

Wat je van buitenaf niet ziet...

MRI-beelden “Normaal brein” Jongen met ‘onzichtbare’ NAH

Growing into deficit Brein ontwikkelt zich tot 24e jaar Nieuwe en snellere paden worden (normaliter) aangelegd Meer eisen worden aan het kind gesteld Vaak zichtbaar bij transitiemomenten De Kloet, 2014

Het verhaal van Fiona

De Signaleringslijst van Vilans nader bekeken (I)

De Signaleringslijst van Vilans nader bekeken (II) Geen diagnostisch instrument, maar screening om te kijken of je doorverwijst Voor: professionals die het kind goed in de kaart hebben en weten wat normale ontwikkeling is

Aandacht/concentratie Verdeelde aandacht Volgehouden aandacht Selectieve aandacht Switching en flexibiliteit Tempo van informatie verwerken

Geheugen Werkgeheugen Korte termijn Langere termijn Verschillende modaliteiten

Planning en organisatie (= Executieve functies) Initiatiefname Plannen of organiseren van taken Volgordes van handelingen Verminderd inzicht in eigen functioneren De eerdere aandachtsfuncties

Taal Begrijpen van taal Expressie van taal

Gedrag, emoties Somberheid Onverschilligheid Angst Emotioneel/huilerig Prikkelbaar

Sociaal gedrag Sociale contacten maken en onderhouden Inschatten van sociale situaties

Overig Moeheid Motoriek (coordinatie-problemen, onhandigheid, problemen met aansturing) Ander onverklaarbaar gedrag

Wanneer alarmbel? Op >3 gebieden moeilijkheden, dan: Bij 1 of 2 gebieden moeilijkheden? Eerst kijken of gerichte adviezen helpen, zo niet dan: Er zijn problemen maar die staan ontwikkeling niet in de weg -> blijf het kind volgen!

Casuïstiek vanuit de zaal

Literatuurlijst Participation of children and youth with acquired brain injury, proefschrift Arend de Kloet, Haagse Hogeschool, 2014. Factsheet – Aantallen, oorzaken en gevolgen niet-aangeboren hersenletsel, Hersenz, Judith Zadoks, 2015. Signaleringslijst Kinderen en Jongeren NAH, Vilans, 2008. Neuropsychologische diagnostiek – De klinische praktijk, Hendriks ea (2006).

Bedankt voor jullie aandacht! Kom gerust nog even langs om te babbelen, of mail naar: k.h.stelwagen@revalidatie-friesland.nl of h.herweijer@revalidatie-friesland.nl