Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen? Hester Herweijer Heleen Stelwagen Revalidatiearts GZ-psycholoog
Inhoud workshop Rondje verwachtingen inventariseren Theoretische inleiding Het verhaal van Fiona Symptomen nader toegelicht ahv signaleringslijst Casuïstiek
Verwachtingen
Theoretische inleiding: De onzichtbare NAH-er Prevalentie Oorzaken Wat je van buitenaf niet ziet… Growing into deficit
Prevalentie 19.000 kinderen en jongeren (1-24 jaar) per jaar met niet- aangeboren hersenletsel 15.000 Traumatisch 4.000 Niet-traumatisch 90 % daarvan heeft licht hersenletsel = 17.100 ! Daarnaast: duizenden kinderen en jongeren die niet in de ziekenhuizen worden gezien! Dus in werkelijkheid aantal nog groter! Hersenz, Judith Zadoks, 2015
Oorzaken Traumatisch (hoog energetisch trauma of trauma capitis) Niet-traumatisch (CVA's, aneurysma's, vasculitis) Post-oncologie
Wat je van buitenaf niet ziet...
MRI-beelden “Normaal brein” Jongen met ‘onzichtbare’ NAH
Growing into deficit Brein ontwikkelt zich tot 24e jaar Nieuwe en snellere paden worden (normaliter) aangelegd Meer eisen worden aan het kind gesteld Vaak zichtbaar bij transitiemomenten De Kloet, 2014
Het verhaal van Fiona
De Signaleringslijst van Vilans nader bekeken (I)
De Signaleringslijst van Vilans nader bekeken (II) Geen diagnostisch instrument, maar screening om te kijken of je doorverwijst Voor: professionals die het kind goed in de kaart hebben en weten wat normale ontwikkeling is
Aandacht/concentratie Verdeelde aandacht Volgehouden aandacht Selectieve aandacht Switching en flexibiliteit Tempo van informatie verwerken
Geheugen Werkgeheugen Korte termijn Langere termijn Verschillende modaliteiten
Planning en organisatie (= Executieve functies) Initiatiefname Plannen of organiseren van taken Volgordes van handelingen Verminderd inzicht in eigen functioneren De eerdere aandachtsfuncties
Taal Begrijpen van taal Expressie van taal
Gedrag, emoties Somberheid Onverschilligheid Angst Emotioneel/huilerig Prikkelbaar
Sociaal gedrag Sociale contacten maken en onderhouden Inschatten van sociale situaties
Overig Moeheid Motoriek (coordinatie-problemen, onhandigheid, problemen met aansturing) Ander onverklaarbaar gedrag
Wanneer alarmbel? Op >3 gebieden moeilijkheden, dan: Bij 1 of 2 gebieden moeilijkheden? Eerst kijken of gerichte adviezen helpen, zo niet dan: Er zijn problemen maar die staan ontwikkeling niet in de weg -> blijf het kind volgen!
Casuïstiek vanuit de zaal
Literatuurlijst Participation of children and youth with acquired brain injury, proefschrift Arend de Kloet, Haagse Hogeschool, 2014. Factsheet – Aantallen, oorzaken en gevolgen niet-aangeboren hersenletsel, Hersenz, Judith Zadoks, 2015. Signaleringslijst Kinderen en Jongeren NAH, Vilans, 2008. Neuropsychologische diagnostiek – De klinische praktijk, Hendriks ea (2006).
Bedankt voor jullie aandacht! Kom gerust nog even langs om te babbelen, of mail naar: k.h.stelwagen@revalidatie-friesland.nl of h.herweijer@revalidatie-friesland.nl