1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Service Oriented Architectures
Advertisements

Server Management Framework
Systems Engineering 24 april 2007.
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Business Marketing Management
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Facility management en inkoop
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
De kracht van Edan Edan Business Solutions adviseert en ondersteunt klanten bij de automatisering van hun bedrijfsprocessen. We leveren een Microsoft.
Advanced Business Information Solutions
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
IIM Information Infrastructure Management
Service Oriented Architecture
Minicollege Service Oriented Architecture
© de vries business consultancy, 2008
Business Marketing Management
Onsight Managed Security Services
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
Informatieveiligheid bij een dienstverlener Ervaringen uit de markt.
© Copyright Dragon1 - Alle rechten voorbehouden.
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
ArchiValue: de APG-Case
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Business Intelligence
Introductie INFBIT01DT Schooljaar
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Naar een duurzaam HRM beleid
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Beheermodel van M. Looijen
Fontys Centrum ITITIL F1 Doel  controle over IT-infrastructuur  informatie verstrekken over IT-infrastructuur Input  gegevens over Configuratie Items.
Fontys Centrum ITITIL F1 Doel  Afgesproken beschikbaarheid waarborgen  door optimaliseren IT-infrastructuur en beheerorganisatie (weinig storingen, snel.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Werkgroep Cost Management Nationale GSE Conferentie 13 oktober 2011.
Certificering van assetmanagement
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Juni 2013 Theo Klarenbeek Directeur Huisvesting Strategisch vastgoed.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
TOGAF Albert Gjaltema / Tech. Consultant II 11 maart 2008 getronicspinkroccade.nl.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Business Process Management
KNVI Congres Introductie BI.
Loont investeren in DCIM?
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Het E-depot van Rotterdam
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Human Resources Accounting
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

1 IT Service Management Theorie (1)

2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van tooling voor Business service management

3 Toenemend belang van wendbaarheid Concurrentiepositie, maar ook Puur overleven => Noodzakelijk om bedrijfsprocessen snel aan te kunnen passen => Flexibele, wendbare IT nodig IT veelal van vitaal belang voor bedrijfsprocessen Uitdagingen –Gedistribueerde bedrijfsprocessen –Gedistribueerde IT-voorzieningen (incl. uitbesteden!)

4 De handschoen oppakken... Van beheer van ‘dozen’ naar beheer van IT resources vanuit business perspectief IT-professionals: van techneuten die reageren op business behoeften naar value creators voor de organisatie, die meehelpen de strategie uit te voeren. Begrip van bedrijfsprocessen Begrip hoe IT infrastructuur deze ondersteunt => Inzichtelijk maken van relatie tussen bedrijfsprocessen en IT !!

5 Trends in systems management Overzicht: Van fysieke topologie naar logische topologie Inzicht in impact van performance en beschikbaarheid van IT componenten op business services / bedrijfsprocessen => Ondersteunen van overeengekomen SLA’s –Performance –Beschikbaarheid => Juiste prioritering van acties en resources Inzicht in samenhang van bedrijfsprocessen Integratie met andere bedrijfsproces-informatie

6 Bouwblokken CMDB (ITIL!) –Alle(!) assets –1 informatiebron –Basis voor adequaat IT Service management Automatic discovery –Continu en automatisch verzamelen informatie –Vullen en bijwerken CMDB Service impact modellen –Relaties en afhankelijkheden tussen IT resources en business services processen inzichtelijk –Deels “automatisch” impact analyseren: bv. wat gebeurt er met mijn bedrijfsprocessen als deze server down gaat?

7 Relatie bedrijfsprocessen en IT Weergave van: - Activiteiten - Business proces activiteiten - Subactiviteiten - plus: Service impact modellen toegepast op bedrijfsprocessen

8 Service Impact Model Modelleren van de relaties tussen IT resources en business services