Er was eens… een klas vol techniek.  Eeuwenoud  Mondeling overgedragen  Nadien neergeschreven  Traditie  Bij ons maar ook wereldwijd  Elk land heeft.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KINDERUITSPRAKEN enter.
Advertisements

Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Eigen kracht Vrijwillige kracht Professionele kracht
Vrouwen kijken in de spiegel..
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Hub van Doornecollege Deurne Kerngroep Economie & Groen
Het boek vs de film Life of Pi.
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Het Scheppingsverhaal.
De koning is ontvoerd door Arne, Cato en Mirte. De koning is ontvoerd en wij moeten hem helpen.
Pedagogische wetenschappen was niet echt M. zijn ding. Hij moest nog maar aan het vak denken of er liep al een koude rilling over zijn rug. Daarentegen.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Werken naar onderwijsbehoeften
Listige minnaars in de liefde
Profielwerkstuk maken
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
Les 7: het voorbereiden van een les
Odent Laëtitia 1BaTPb ICT
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Portfolio
De schepping In het begin heeft God de hemelen en de aarde gemaakt.
Arteveldehogeschool - Geert Kraeye1 ICT integratie in het onderwijs Interactieve edusoft met PowerPoint Lesgever: Geert Kraeye.
Bezittelijk voornaamwoord
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
Carera Nabarro 6 de leerjaar Mater Dei Centrum Schooljaar
Pass’t Montessorionderwijs ?
Stagecoördinatie op De Rank
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Hoe gaat het verder na Bethel?
Welkom in het vierde leerjaar!
Signaal: significant voor de professionele hulpverlener.
Montessorischool Gemaakt door:.
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
Montessori onderwijs Gemaakt door:.
Stage: Basisschool de Klingerberg
In deze dienst zal Ds. R. Tigelaar voorgaan. Voor de dienst zingen we Gezang 15 : 1, 3, 5 Na de zegen Psalm 84: 1, 2 Schriftlezing : 2 Samuël 7:
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Lancering Traject
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
L Het blijft lastig om met een seculier boek de les een duidelijk christelijke inhoud te geven. O We doen de leerling te kort als we ons vak loskoppelen.
Basisschool Op De Horst
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Aan de slag met de e-rally ‘Techniek’ in Technopolis en in je klas Femke Gebruers Anne-Marie Tytgat.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
 De leerkrachten van groep 6,7,8 en intern begeleider  Het leerlingvolgsysteem van alle jaren hier op school (2x per jaar)  Werkhouding en taakaanpak.
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Evaluatie Cursus.
Freinetschool de Zwierezwaai. Verhuis nieuwe locatie. Bosje op de speelplaats. Kampen bouwen. Klasraad : voorstel : Kunnen we ons eigen kamp bouwen?
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Wetenschap & Technologie Boomgaard, 14 september 2015 Monica Wijers, Liesbeth van de Grint, Vincent Jonker.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Er was eens…. Sprookjes … anders bekeken 2 sprookjesvertellers Focus vandaag ligt  NIET op verhaallijn of opvoedende waarde.  WEL op een bepaald aspect.
Schoollogo’s Uiting van Recontextualisering?!. Schoollogo’s Werkvorm: logo’s aan het woord  TOPICS: welke rol kunnen logo’s spelen in een katholieke.
Zonde = ‘je doel missen’ Je wilt het doel toch niet missen?
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Profielkeuze; voorlichting en begeleiding Havo onderbouw
Missio?. Missio? Wie of wat is Missio? Wie heeft een missie? Welke missie heb jij? Waarom? Hoe doe je dat? Hoe doen andere mensen dat?
Techniek op school Julie Sijmens Elke De Jonge.
Prediking 12 september 2015 Loskomen
Visie en inhoud ‘Maken en meemaken’
<naam bedrijf> & <naam school>
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

Er was eens… een klas vol techniek

 Eeuwenoud  Mondeling overgedragen  Nadien neergeschreven  Traditie  Bij ons maar ook wereldwijd  Elk land heeft zijn traditionele sprookjes. Sprookjes….

 Focus op  Verhaallijn  Opvoedende waarde  Activiteiten  Taal  Tellen  Ruimtebegrippen Sprookjes in de klas Bron : Van Coillie, J., 2007

 Focus ligt NIET op verhaallijn & opvoedende waarde. WEL OP :  Een aspect uit het sprookje waar techniek aan verbonden kan worden. Sprookjes … anders bekeken

 Een goed sprookje waar er een onderzoeksvraag vraag uit voort kan vloeien.  Aangepast materiaal aan de onderzoeksvraag.  Begin met weinig materiaal.  Leg tijdens het onderzoek materiaal bij indien leerlingen daar nood aan hebben. Wat heb je nodig?

Schematisch probleemstellingontwerpenmakenuitproberen evalueren Schema is gemaakt op basis van de gegevens uit volgende bron: De Smet, L. & Van Eetvelde, A. (2010). Ontwikkeling begeleiden via wereldoriëntatie – 3- ’ OKO. Onuitgegeven cursus professionele bachelor kleuteronderwijs, Arteveldehogeschool Gent : Bachelor in het onderwijs : kleuteronderwijs.

 De legende van Sinterklaas  Hoe ontstaat een schaduw? Ontwerp een schaduw? Leg een schaduw vast.  Het lelijke jonge eendje  Zoek verschillende mogelijkheden om jezelf te spiegelen en maak een spiegel.  De prinses op erwt  Bouw een systeem waardoor de erwt onder een boek niet wordt platgedrukt. Aan de slag

 Assepoester  Ontwerp een koets met minstens vier wielen. Ze moet manueel voortgetrokken kunnen worden.  David & Goliath  Ontwerp een systeem waardoor het steentje van David tot tegen het hoofd van Goliath kan geraken.  Raponsje  Hoe bevrijd je Raponsje uit de toren? Haar lange haren werden afgeknipt…. De prins zoekt een oplossing….

Meer info Er was eens… een kleuterklas vol techniek