Winkelen in Nieuwegein Retailavond 13 oktober 2015 Retailavond 13 oktober 20151.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Regionale samenwerking detailhandelsbeleid Achterhoek
Advertisements

Veranderende ouderen in veranderende dorpen
Hengelo loopt leeg!.
Marco Oving Projectleider
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Leefbaarheid en Vitaliteit van dorpen: Mythes en Uitdagingen
Hoofdstuk 3 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Planning, branches & beleving dr.ir.ing. Ingrid Janssen Amsterdam, 2 oktober 2013.
Presentatie effectstudie komst Aldi
Par 3.1: Van stad naar stedelijke zone
DETAILHANDELSPLAN GEMEENTE HOEILAART Paraat. Altijd, overal.
Leefbaarheid Casus: Kanaleneiland, Utrecht. Eén van de veertig
De leefbaarheid van het moderne platteland
Over steden en verstedelijking
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Wat houdt een (krimpend) dorp leefbaar en vitaal?
De Sociale Draagkracht van Dorpen in Borsele Dr Frans Thissen Universiteit van Amsterdam.
Bevolkingsverandering: hoe houden we dorpen leefbaar en vitaal?
Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 4
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
Service Apotheek Farmaceutische zorg
Vier Trends rond Regio Zwolle – en effecten op de maatschappelijke opgaven Hans Peter Benschop Trendbureau Overijssel Zwolle, 31 oktober 2014.
Detailhandel in Zaanstad
Succesvol fietsparkeerbeleid
Branche Analyse Drogisterij & Parfumerie
MARKTVERKENNING Gemaakt door Demy, Reda en Matthijs.
Commercieel beleid 1 H4 Vestigingsplaatsonderzoek
Commercieel beleid 1 H4 Vestigingsplaatsonderzoek Filiaalmanager.
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Onderzoek naar de interesse onder 55- plussers van Amerongen voor een woongemeenschap van ouderen 4 December 2015.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Informatieavond Blauwe zone Winkelcentrum Parijsch.
Resultaten “Waar staat je gemeente.nl” Najaar 2011.
Detailhandelsvisie Teylingen. Opbouw avond Introductie - belangrijkste conclusies laten zien - belangrijkste actiepunten laten zien Uitwerken - belangrijkste.
Centrumplan Schaijk informerend en opiniërend voorbereidende raadsvergadering van 7 december 2010.
Herziening mobiliteitsplan Berkel Presentatie raad 31 maart 2015.
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
Openbare ruimte als trekker Pitch werkbijeenkomst “Retail in middelgrote Gemeenten” 26 juni 2015.
1 Verbeterplan Zwembad “De Marke”” in opdracht van gemeente Hattem Maart 2014.
ZONDAGOPENSTELLING WINKELS GEMEENTE DE BILT BEHOUD VAN DIVERSITEIT, LEEFBAARHEID & VEILIGHEID.
-- (Presentatie start om uur) -- Herstructurering Vlietlocatie e.o. en Sluispolder West Informatiebijeenkomst 6 oktober 2014.
Op een virtuele marktplaats verkoop je je auto sneller Auto marktplaats ikwilvanmijnautoaf.nl.
Toelichting Centrumvisie. Presentaties korte toelichting stedenbouwkundig ontwerp samenvatting resultaten dpo toelichting verkeer en parkeren planning.
Hoofdstuk 3: Vestigingsplaatsonderzoek Blz. 80 tm 105
Advies aan gemeenteraad Bergen
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Onderzoek naar leegstand binnenstad Rekenkamercommissie Dordrecht
Omgevingsvisie Emmen Centrum Themabijeenkomst vastgoed en wonen
Inventarisatie effecten FOC Bleizo
De leefbaarheid van het moderne platteland
Omgevingsvisie Emmen Centrum Themabijeenkomst retail
Omgevingsvisie Emmen Centrum Gemeenteraad
Regionale detailhandelsvisie Noord Limburg
Kim Putters Giessenburg 11 oktober 2017.
Structuurschets RONDOM KAMPERLAND.
Over steden en verstedelijking
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 1-3
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Gasten- of Toeristen informatiecentrum enquête
Locatiestudie brede school kern Zeeland
Schouwen van de openbare ruimte
Spoolde Wijkdialoog 5 maart 2015 Welkom!
planning, branches & beleving
Informatiebijeenkomst omwonenden 11 oktober 2017
Bedrijfshuisvesting in Meierijstad
Transcript van de presentatie:

Winkelen in Nieuwegein Retailavond 13 oktober 2015 Retailavond 13 oktober 20151

Winkelen in Nieuwegein  Inhoudsopgave  Maatschappelijk kader toen en nu  Nieuwegein kengetallen  Winkelcentra  Gemeentelijk onderzoek koopgedrag  Conclusies analyse en onderzoek  Voorwaarden voor succes 2 KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Nieuwegein toen ca 1970:  Nieuwegein is een groeikern  Gestructureerd en planmatig opgezette stad  Uit de jaren vorige eeuw  Winkelcentra als spiegel van de samenleving  en als huiskamer van de buurt 3 Veel centra stammen uit 1970-’80 10 KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Kenmerkend voor deze tijd (ca 1970):  Na-oorlogs sociaal optimisme  De samenleving is maakbaar  Wij bepalen wat goed is (patriarchale overheid)  De wereld c.q. menselijk gedrag verandert niet 4 10 KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Nieuwegein nu Nieuwegein nu (niet uitputtend)  De samenleving is wél veranderd:  Tot voor kort groeiende welvaart  Arbeidsparticipatie vrouwen  Toegenomen mobiliteit  Vergrijzing  Multicultureel  Opkomst internet als aankooplocatie 5 10 KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Detailhandelsbeleid 2010:  City Plaza uitbreiden conform bestemmingsplan  Wijkcentra ruimte bieden  Buurtcentra consolideren 6 3 KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Nieuwegein nu Meeste centra lijken goed te functioneren Buurt- en wijkcentra nauwelijks leegstand Cityplaza wel leegstand 6 3 KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Nieuwegein in cijfers  Ca inwoners  Totaal 13 winkelconcentraties  Totaal m² winkelvloeroppervlak (Bron: Locatus 2015) Gemiddeld 1.8 m² wvo per inwoner Nieuwegein Gemiddeld 1.67 m² wvo per inwoner Nederland 7 KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein 13 winkellocaties 1 Centrum: Cityplaza 2Wijkwinkelcentra 8 Buurtcentra 1Solitaire vestiging: Nettorama 1 Perifere locatie: Liesbosch/Laagraven 8 KIR, Kordaat in Ruimte

Overzicht winkelcentra Nieuwegein 9 KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Cityplaza 10

Winkelen in Nieuwegein Wijkwinkelcentrum Muntplein:  Trekkers: LIDL, AH en Blokker  Veel verswinkels van hoge kwaliteit  Vernieuwende winkels: kaas- en ijswinkel 11 KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Wijkwinkelcentrum Hoog Zandveld: Herontwikkeld, en uitgebreid Compleet Action als bovenlokale trekker Veel gratis parkeren 12 KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Buurtwinkelcentrum Galecop Meest recente winkelcentrum, uit 1996  Supermarkt als trekker  Voldoende parkeerplaatsen voor auto en fiets  Plein fraai opgeknapt 13 KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Buurtwinkelcentrum De Gaarde Supermarkt als trekker Parkeren direct voor de deur 14 KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Buurtwinkelcentrum Nedereind Supermarkt als trekker Verschillende functies met spin off (optiiek, dienstverlening overzijde) Goed gelegen gratis parkeren 15 KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Buurtwinkelcentrum Doorslag LIDL met versbroodafdeling als trekker Parkeren goed gelegen (wel te weinig pp) Apotheek zorgt voor spin off 16 KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Buurtwinkelcentrum Fokkesteeg  Supermarkt als trekker  Veel gratis parkeergelegenheid 17 KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Buurtwinkelcentrum Makdocenter  Supermarkt als trekker  Ruim winkelaanbod  Goed overzicht aanbod door winkelplein 18 KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Buurtwinkelcentrum Vreeswijk  Bijzondere supermarkt als trekker  Verswinkels  Fraaie omgeving  Dorpse sfeer 19 KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Buurtwinkelcentrum Jutphaas  Concentratie afhaalrestaurants  Kruidvat als subtrekker  Bijzondere functies (bijv. Marco’s Model Cars) 20 KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Solitaire vestiging Nettorama  Supermarkt sterke trekker met ruim verzorgingsgebied  Veel gratis parkeren tegen de winkel aan 21 KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Perifeer gelegen winkels Ruime opzet Grote formules Goede bereikbaarheid en gratis parkeren 22 KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Dilemma’s buurtwinkelcentra NU  Gedateerd ontwerp (rond 1970)  Naar binnengekeerd met achterkanten  Functie boven vorm  Sleetse uitstraling  Omvang supermarkt (te) beperkt voor optimale exploitatie  Uitblijven investeringen KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Onderzoek gemeente naar koopgedrag Inwonerspanel van ruim 1800 inwoners Enquête, vragend naar concreet winkel- en boodschappengedrag Respons 53% 24 KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Onderzoek gemeente naar koopgedrag Belangrijkste uitkomsten:  Consument tevreden, gemiddeld oordeel 7,3  Nabijheid centrum belangrijkste reden voor bezoek  Supermarkt bepalend  Fiets meest gebruikt  Interwinkelen  minder fysiek winkelen 25 KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Algemeen gemiddeld oordeel winkelcentra: 7,3 1. Vreeswijk7,8 13. Fokkesteeg5,9 (enig centrum met een onvoldoende) 26 KIR, Kordaat in Ruimte

Meest bezochte winkelcentrum 27

Winkelen in Nieuwegein Meest gebruikte vervoermiddel 28 KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Onderzoek gemeente naar koopgedrag Ontwikkeling meest bezochte winkelcentrum sinds 5 jaar Aan kop: 1. Hoog Zandveld: 92% 2. City Plaza:77% 29 KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Onderzoek gemeente naar koopgedrag Klantvriendelijkheid Gemiddeld alle centra7,7 Uitschieters: Vreeswijk9,2 Makadocenter8,1 Cityplaza7,5 De Gaarde7,5 Doorslag7,5 30 KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Onderzoek gemeente naar koopgedrag Autoparkeren: Gemiddeld alle centra7,6 Uitschieters: Fokkesteeg en Nettorama8,8 Doorslag4,2 31 KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Bent u minder aankopen gaan doen bij fysieke winkels, omdat u artikelen via internet koopt? Bent u minder aankopen gaan doen bij fysieke winkels, omdat u artikelen via internet koopt? Ja42% Waarvan: 59%electronica, zoals computers, telefoons 49%mode/kleding 45%tabak-/boekhandel, dvd,cd 34%reisbureau 32%schoenenwinkel 30%witgoed (koelkast, wasmachine) 32 KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Conclusies:  Fijnmazigheid lijkt lokaal (nog) te werken  Aantal m² winkelvloeroppervlak is hoog per inwoner  Meeste winkelcentra tonen sleets  Internet groeiende aankooplocatie KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Niet de vraag óf, maar wanneer er klappen gaan vallen/ aanpassing noodzakelijk is  Keuzen noodzakelijk KIR, Kordaat in Ruimte

Winkelen in Nieuwegein Succes winkelgebied ? Verleidingen   Offers Wat levert het op?Wat kost het? Samen werken 35 KIR, Kordaat in Ruimte

I can resist anything but temptation Oscar Wilde I can resist anything but temptation Oscar Wilde

Winkelen in Nieuwegein EINDE DANK VOOR DE AANDACHT 37