Hallo! En jullie? Graag je naam, waar je werkt Of je al een twitteraccount hebt? wat je leervraag is ivm twitter?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TWITTEREN = KWETTEREN DOOR EDITH HELWEGEN & HEIDY AMORY.
Advertisements

2.0-tools summerschool. 2.0-tools summerschool.
Wat is het  Korte berichtjes publiceren (140 tekens).  Combinatie webloggen + instant messaging =microblogging  Opgericht (oktober 2006) door Obvious.
Mijn gegevens op het web!?
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. •Strategie en advies. •Uitvoeren middelen, persberichten.
Sociale wijkmedia 19 en 28 maart 2013 wijkteams Nieuw Lokaal Akkoord Gilbert Sewnandan.
Social media gebruiken om een baan te vinden
Internet fun & veilig! titeldia.
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
Social Media voor journalisten
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Twitter als sociaal medium. Welkom! Ik ben… Twitteren maar!
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Internet fun & veilig!. Wie zijn we? Naam Wij werken voor Microsoft Insert your picture here.
-140 tekens berichten sturen -Je deelt deze berichten met je volgers -Deze berichten heten een ‘Tweet’ -Volgers zijn twitteraars die zich hebben aangemeld.
SPAM SPAM. Heeft u veel SPAM? Kan uw provider het niet tegenhouden?
Een stageplaats met Social media
Start met twitteren een handleiding voor beginners Huib Koeleman, augustus 2010.
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. Strategie en advies. Uitvoeren middelen, persberichten schrijven,
Het kruisbestuivingsspel Ervaar de kracht van netwerken
Twitter wat is het? wat kun je er mee doen? clubmiddag 18 november © R.P.Vloeimans, Amstelveen, Netherlands.
September Linkbuilding anno 2011  Interessante websites vinden voor linkbuilding.linkbuilding  Bloggen altijd goed voor je linkbuilding strategie.
Social Media Fleur van Scharenburg 1. Opzet voor vanavond Snelcursus Social Media Social Media gebruiken 2.
Het nieuwe solliciteren:
Een kwetterende pionier in Limburg
Een expeditie waarin Social Media worden ingezet om U beter te presenteren EN gevonden te worden.
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
1 1 Phone Challenge Workshop Mbo niveau 3-4. l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
TWITTER door Jasper Van Biesen. Twitter? Sociaal netwerk, to twitter = kwetteren 140 tekens, ‘microblog’ Iedereen kan je tweets lezen, tenzij je een.
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
#kennisdelen | #samenwerken | #durftevragen
Social Media 1 maart 2011 Vissen in je netwerkvijver.
UVW LinkedIn Presentatie
Social media. Agenda Facebook pagina – Likes – Check-ins – Resultaten – Tips Linkedin pagina – Volgers – Tips.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
1 Phone Challenge Workshop 2015 Niveau 1+2 mbo. Introductie.
Ben jij je eigen databaas? Aangeboden door
Delicious Social Bookmarking Katarina Bencova September 2008.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Sessie 2: Acquisitie Programma Opdrachten krijgen met LinkedIn Opdrachten krijgen met Twitter Contentmarketing.
Sessie 4: Opdrachten krijgen met 1. Wat gaan we doen? #lift Aan de slag met Twitter Oefening Geavanceeerd gebruik Twitter succesvol toepassen Toelichting.
Introductie Ik ben….. – Marguerite Klinkers – Social Media enthousiasteling – Vind het interessant en belangrijk om ouders voor te lichten op het gebied.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Aan de slag met haarlemmermeervoorelkaar.nl een praktische handleiding Stap 1. Aanmelden Ga naar
TWITTER TIJDENS INFECTIEUITBRAKEN: DO’S & DONT’S KATA OTTOVAY(RIVM) LEX VAN VELSEN (UNIVERSITEIT TWENTE/RIVM)
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
Sterk door je netwerk zet jezelf op de kaart!. Even voorstellen 21 mei 2016 in TilburgTRIVALENT LOOPBAANEVENT 2 mens & werk.
1.Account aanmaken 2.Eerste stappen van je profiel 3.Profielgegevens beheren 4.Vrienden zoeken en toevoegen 5.Pagina's en groepen toevoegen 6.Je startpagina.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Workshop Baukelien van Minnen. LinkedIn  LinkedIn – 5,9 mio profielen in Nederland op een beroepsbevolking van 6,1 mio (mbo+)  78% van de mensen op.
6/3/ Waarom Facebook? Wie zit er op? Grootste sociale netwerk in België Bijna 4,5 miljoen accounts in België Sneeuwbaleffect Opleiding: Facebook.
Training voor beginners. Agenda Waarvoor Twitter gebruiken? Het Twitter account Waarover Twitteren? Wie te volgen? Twitter termen De Twitter conversatie.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Training: Inloggen en Zoeken
Introductie social media
Training: Mijn netwerk
Training: Inloggen en Zoeken
Training: Inloggen en Zoeken
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
© UNIEK IN DE KLAS.
Social Media Online Continuïteit 18/09/2018
E-learning E-health & Domotica
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Solliciteren met Social Media
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Social media voor statenleden/politici
Sneak Preview voor CV&V Yvonne de Boer
Transcript van de presentatie:

Hallo!

En jullie? Graag je naam, waar je werkt Of je al een twitteraccount hebt? wat je leervraag is ivm twitter?

Wat vandaag? Wat is twitter? Waarvoor? … Hoe maak ik een account en zet ik eerste stappen? o Eigen account creëren o Profiel aanvullen o Mensen volgen o Eerste tweet o Account promoten Tips & tricks

Twitter? ‘to twitter’=kwetteren 140 tekens, ‘microblog’ over wat je bezig houdt Volgen en gevolgd worden Iedereen kan je tweets lezen, tenzij je een slotje hebt Vluchtig medium – kennis delen Heel vaak: linken … naar website, fora, foto’s,…

Twitter in cijfers? 316 miljoen maandelijks actieve gebruikers 80% vd gebruikers zit op een mobiel toestel Sinds 2006, 100 à actieve gebruikers in België 10% twitteraars schrijft 90% van de tweets

Succesvol: wie gebruikt het? Wie op Twitter…? - Opiniemakers - Gezaghebbenden - Celebrities - Bedrijven - Officiële instanties

Waarvoor gebruik je Twitter? Virtuele toog (je zeurt, ventileert, lacht, becommentariëert, bekritiseert, ridiculiseert, schuimbekt …) en etalage (kijk wat ik eet, lees, beluister …) Een alternatief persagentschap op maat: je blijft op de hoogte, deelt en verzamelt informatie, netwerkt … geldt zowel voor privé als professioneel (contact met burger,…) Belangrijk: je kunt Twitter gerust ook alleen maar passief gebruiken!

Opportuniteiten Twitter o Vacatures kenbaar maken Tip: vrijdag NM hoogste effect o Toegankelijkheid en snelheid – ook “onbereikbare” mensen o Feedback / hulp vragen (mensen willen helpen!) #dtv o Trigger - Publiceren (link naar blog, artikel, website) o Netwerken – info verspreiden en oppikken

Maar ook: crisiscommunicatie

Persoonlijk versus werkaccount (en daartussen) Persoonlijk

Persoonlijk vs. werkaccount Werk

Verschil met Facebook? Facebook: contact met mensen die je kent of die je kende (vrienden, familie, (ex-)collega’s). Nadruk op entertainment. Twitter: contact met mensen en organisaties die je wilt leren kennen en/of vice versa (politici, journalisten, sportlui, opiniemakers, bedrijven, media …)

Hoe beginnen? Ga naar Twitter.com

Registreer je

Tips voor gebruikersnaam Kort: max. 15 tekens. Hoe korter, hoe meer plaats je overhebt. Simpel: vermijd teveel aan underscore & cijfers : onhandig bij mobiel gebruik en moeilijk te onthouden. Herkenbaar (bv. je eigen naam of de naam waarmee je op andere media bekend bent): makkelijk identificeerbaar/te onthouden. Niet hoofdlettergevoelig, geen spaties. Gebruikersnaam = twitternaam = username = (user) handle. Er is ook een langere naam (20 tekens, met spaties, makkelijk te veranderen).

Maak je account Suggesties: Twitter geeft je suggesties van personen die jij misschien interessant vindt Interesse: je kunt zelf een interesseveld aangeven om mensen te vinden die over dat onderwerp tweeten Vrienden: Twitter gaat na of er vrienden van je op Twitter zitten !! Ga naar je account om je adres te bevestigen !!

Je volgt accounts

Nog meer accounts volgen

@Vlaamseinfolijn

Bio schrijven

Twitterbio Max. 160 tekens. Kan altijd aangepast worden. Zakelijk, persoonlijk, combinatie? Voeg toe: website, LinkedIn, blog, last.fm … Locatie (eventueel). Voeg eventueel toe dat je tweet in eigen naam. Zoek inspiratie bij andere bio’s (of Wees o Beknopt o Onderscheidend o Foutloos o Consistent

Instellingen - ontwerp

Je eerste tweet Laat je maar gaan!

Dit is je homepage Klik op ‘compose new tweet’: je kunt meteen foto’s en locatie toevoegen

Elementen van je homepage 1: Startpagina Terug naar beginpagina, met de tijdlijn waar je alle berichten kunt lezen. 2: Meldingen Alle berichten naar jou gestuurd zijn. Hier ziet je ook wie jou is gaan volgen, wie welk bericht heeft geretweet en wie je bericht bewaard heeft als favoriet. 3: Berichten: Als je een privébericht naar iemand wilt sturen of er één gekregen hebt 4: Zoeken Het zoekvenster waarmee je naar twitteraars en onderwerpen kunt zoeken. 5: Foto/avatar/Ik: o.a. je profiel, instellingen en afmelden. 6: Nieuwe tweet Mogelijkheid om nieuwe tweet te schrijven.

Twerminologie #ff Follow Friday #LT hiermee verwijs je naar je vorige tweet Twunch Tweeps, tweeple, twitterati Avatar #dtv #durftevragen RT Retweet MT (modified tweet) LT (Last tweet) Tijdlijn/timeline Hashtag # Reply Direct message Follow / unfollow Mention Trending topics Twitterwall

De tweet – de reply

Tweet openen

Andere mogelijkheden ●Beantwoorden ●Verwijderen ●Toevoegen aan favorieten ●Bookmarking ●Aantrekken van nieuwe volgers ●Bedanken ●Liken ●… ●Meer: delen via of embedden

De retweet Als je andermans tweet wilt delen met je volgers. Twee opties

De meest geretweete tweet ooit. De op een na meest geretweete tweet ooit

De melding (mention) Wie heeft je aangesproken of geretweet, of heeft je tweet als favoriet gekenmerkt, of is je gaan volgen?

De #hashtag ‘Labeltje’ dat je aan een tweet hangt: voor trefwoord, zonder spatie. Ad hoc aangemaakt, niet ‘officieel’. Maakt het makkelijk om conversatie te zoeken & volgen. Gebruik #niet #onnodig #veel #hashtags.

#tvvv#swebel

Hashtag voor context, humor … Let the weekend begin! #TGIF Spannend filmpje kijken en dan ontdekken dat het einde er niet op staat... #fail Het is al juni, maar dat blijft tussen mei en juli #grapje Last night's episode of #GameOfThrones was especially crushing. #loveit Niks zo stijlvol als een paar roze crocs #NOT Zoveel drama. Het lijkt wel een soap. #thuisopeen

Direct Message Alleen mensen die jij zelf volgt, kunnen je DM’en en vice versa. Links DM’en gaat niet.

Pas op! Doe geen ‘Letermeke’ Twitter is googleable: alles wat je tweet, kan gevonden worden. ‘Twitter was not really designed for privacy. If you do not want it public, don't put it on Twitter’ ‘People shouldn't consider social networks a place to communicate private things... These services are designed to share, and privacy is a second consideration.’

Lijsten maken Om je tijdlijn beheersbaar te houden/te filteren.

Lijst maken Not at all. Want to learn to know you. You to?'

Stel je lijst samen Namen toevoegen.

Selecteer gebruiker en rechtsklik. Je kunt ook mensen die je niet volgt, toevoegen aan een lijst!

Geabonneerd op/lid van

meldingen

Tips Links korter maken met tinyurl.com of bit.ly. Twitterclients: Tweetdeck of Hootsuite. Trendsmap / Tweetping onemilliontweet

Enkele do’s en don’ts Blijf positief en hoffelijk, speel niet op de man. Spam is uit den boze, platte promo ook. Geef je tweets een persoonlijke touch. Denk eraan dat je zelfs in je persoonlijk account je werkgever vertegenwoordigt. Vermeld in je bio wie je bent en wat je doet. Geef geen gevoelige info weg. Probeer te antwoorden op mentions. Respecteer je bron: retweet ipv te stelen. Wees en blijf jezelf. Uit ‘Twitter voor journalisten’, Bart Van Belle

Ga eens naar Je vindt er onze tips over het gebruik van sociale mediawww.vlaanderen.be/handreiking hier vind je meer informatie over correct gedrag mbt ICT Nog wat snelle tips

Nog vragen?