Week 1: professioneel pedagogisch handelen Docent: Irina Nojoredjo www.med.hr.nl/nojis Opvoedrelaties onder spanning B.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Advertisements

Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Startles Sociale Hulp 1.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Posttraumatische Stress-stoornis
Vechtscheidingen en partnergeweld
Autismespectrumstoornissen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Angst en angststoornissen
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Drugs- en alcoholverslaving
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Huisartsensymposium ‘Bariatrische chirurgie’ – Bariatrische psychologie Marjolein de Jong & Lale Ozer-Gok, verbonden aan de afdeling Medische Psychologie.
Psychosociale begeleiding bij kanker
Communicatietraining voor dove ouders met horende kinderen
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Opvoedrelaties onder spanning B
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Gezins- en wijkgericht werken
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Als opvoeden niet vanzelf gaat deel b.
De domeinen & Niveau bij ABB.
GEZINS- EN WIJKGERICHT WERKEN 10. Vervolg MPG, analyse en aanpak.
Pedagogische theorieën
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege
Ontwikkeling van het jonge kind
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Opvoedrelaties onder spanning B
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Opvoedrelaties onder spanning A
Opvoedrelaties onder spanning A
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Hanteren van ziektebeeldgerelateerde agressie
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Ondersteuning van ouders met een verstandelijke beperking Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege.
Kind en omgeving Het individu in de context
Minor agoog in de GGZ outreachend werken, tweede bijeenkomst.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Week 3: Jeugdcriminaliteit Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning A.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Aan de bel trekken: wanneer en hoe? Ruben Griffioen & Jos Mast.
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Doel Brede oriëntatie op de doelgroep ouderen
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Werken met verslavingsproblematiek. Les 1
Eenzaamheid…. Wat dóe je eraan???.
Gedragsproblemen en stoornissen
VONK Leernetwerk Veilig Opgroeien
Intensieve begeleiding
Congres ‘Nare jeugdervaringen’
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Week 1: professioneel pedagogisch handelen Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning B

Inleiding module Wanneer opvoedrelaties onder spanning staan, moet de pedagoog in staat zijn de gezinnen te begeleiden en ondersteunen om de opvoedrelaties te verbeteren. We kijken naar: Kindfactoren: ontwikkelingspsychopathologie (deel A) Ouderfactoren: psychopathologie, psychosociale problemen (deel B)

Relatie met andere modulen Een vervolg op ‘Als opvoeden niet vanzelf gaat’ Nu kijken naar het handelen i.p.v. het analyseren Een vervolg op ‘Opvoedrelaties’ Nu kijken naar wanneer opvoedrelaties problematisch kunnen zijn. Communicatie 3 Een gesprek aangaan met ouders wanneer er sprake is van problematische opvoedrelaties

Leerdoelen De student heeft kennis van ouder-, kind- en gezinsaspecten die de gezinsrelaties onder spanning kunnen zetten. (ontwikkelingsstoornissen, psychopathologie bij ouders, psychosociale problemen, ouders met een verstandelijke beperking) De student kan opvoedrelaties analyseren. De student kan onderbouwen hoe te handelen wanneer opvoedrelaties onder spanning staan.

Organisatie Deel A: kindfactoren Deel B: ouder- en gezinsfactoren Iedere week 2 lessen. (donderdag 4 juni valt uit) Iedere week staat een thema centraal, aan de hand van dit thema wordt casuistiek besproken en het pedagogisch handelen onderzocht Studenten dragen zelf casuistiek aan en hebben een actieve rol.

Literatuur Deel B Leven met een psychisch zieke ouder (Van Gameren, 2006) Verplicht: deel II Wetenschap Artikel: kwetsbare kinderen: literatuurstudie over verhoogde risicogroepen onder kinderen van ouders met psychische of versclavingproblemen Artikel: ondersteuning van ouders met een verstandelijke beperking. Verplicht H3 en 5 Professioneel Pedagogisch Handelen (Sipman, 2014)

Toetsing Toets in de 4 e lesweek, hertoets in week 9 van kwartaal 4 Deel B:schriftelijke toets, open vragen bij casuistiek Professioneel pegagogisch handelen wordt weer gebruikt, maar nu op andere opvoedsituaties.

Leerdoelen week 1 Je kent veel voorkomende psychische problemen bij ouders en weet wat dit kan betekenen voor het ouderschap Je kunt risico- en beschermende factoren benoemen voor kinderen die opgroeien met een psychisch zieke ouder Je kunt het professioneel pedagogisch handelen onderbouwen  Hoe? Voorkennis ophalen en koppelen, info verzamelen, video, discussie, casus

Stelling Mensen die psychisch niet gezond zijn en/of een verslaving hebben mogen GEEN kinderen krijgen

Artikel leefbaar Rotterdam

Video gedwongen anticonceptie

Opgroeien met een psychisch zieke ouder /POW_ Kennen jullie in je omgeving gezinnen met een ouder met psychische problemen? Deel je ervaring in kleine groepjes

Welke stoornissen? Het gaat vooral om: Stemmingsstoornissen Angststoornissen (inclusief dwanggedachten en –handelingen) Schizofrenie Maar ook: Persoonlijkheidsstoornissen  Wat is het verschil tussen een klinische stoornis en een persoonlijkheidsstoornis?

Verschil klinische stoornis en persoonlijkheidsstoornis Egodystoon Egosyntoon

De invloed van psychise problemen op het opgroeien van kinderen Krijgen kinderen zelf ook (psychische) problemen? 1/3 geen problemen 1/3 (tijdelijke) aanpassingsproblemen 1/3 zelf ernstige psychische problemen

Wat bepaalt of een kind problemen ondervindt? RisicofactorenBeschermende factoren Ouder Ernstige en chronische stoornis Goede relatie met het kind Bieden van goede (emotionele) ondersteuning door gezonde ouder Gezin Afwezigheid gezonde ouder Beperkte draaglast van gezonde ouder Slechte relatie tussen ouders Disfunctionele ouder- kindinteractie Sociale steun Aanwezigheid van een sociaal netwerk Kind Erfelijke factoren Jonge leeftijd als ouder ziek wordt Heldere kijk op zichzelf Heldere kijk op oudelijke problematiek

Kindfactoren: leeftijd en ontwikkeling P142. Van Gameren De fase van ontwikkeling is van invloed op hoe het kind zijn omgeving kan begrijpen. Van Gameren noemt: Ontwikkeling van het brein Erik Erikson Piaget  Wat weet je van deze ontwikkeling en hoe beïnvloedt dit dan de perceptie van een kind van verschillende leeftijden?

Disfunctioneel ouder-kind contact P151 Van Gameren Hoe is de relatie tussen ouder en kind? Wat kan hierin misgaan? Wat mogen we van ouders verwachten? Wat is goed genoeg opvoeden?

leeftijd Bij geboorte of later in de ontwikkeling betekent wel of niet verliezen van ‘gezonde’ ouder Invloed bij baby: veilige hechting Behandeling: baby-moeder interventie Latere leeftijd: verlieservaring, moet kunnen omgaan met verandering in gezinssituatie Algemeen: hoe jongere het kind is, des te hoger de kwetsbaarheid en de invloed van de ziekte van de ouder

Aanleg Aanleg: erfelijkheid op zich is geen doorslaggevende factor, wel kan er sprake zijn van een aangeboren kwetsbaarheid

Chronische stress Kwetsbaarheid-stressmodel: Kinderen lopen risico op chronische stress door: Noodzaak tot waakzaamheid Herhaling van traumatisering Gemis aan lichamelijk contact en verbale aandacht Psychisch leiden Chronische angst Machteloosheid

Andere bronnen van stress Dreiging van zelfmoord Opname van ouder in psychiatische instelling Geweld en/of misbruik in het gezin Ouder zijn van de ouder Schijn ophouden Geheimhoudingsplicht Niet kunnen spelen Geen hulp van buitenaf

Wat heeft een kind nodig? Sociale steun Emotionele steun binnen het gezin Informatieve steun voor gezin en kind Een goede relatie met de ouders Steun buiten het gezin Goede signalering Ingrijpen als dit noodzakelijk is

Veerkracht van een kind Kunnen aangaan van intieme contacten met meerdere mensen Het hebben van een plezierige bezigheid buitenshuis Zelfinzicht en een realistische kijk op de ouderlijke stoornis (Baerdslee)

Volgende week dinsdag 9-10 artikel kwetsbare kinderen bespreken/ vragen over literatuur van deze week (van Gameren – leven met een psychisch zieke ouder) gastcollege nabespreking