Bètapartners sept. 2015
Inhoud Rol van de HvA binnen bètapartners Leskist constructiemateriaal PASCO Lesidee: hologram piramide Leskist referentiematen
Rol van HvA binnen bètapartners 16:00 uur koffie 17:30 uur Indisch Buffet Projectgroep: Bart van Dalen Stuurgroep: Douwe van der Kooi Docentenopleiding tweedegraads Geen bètaopleiding
Leskist Constructiemateriaal PASCO Pasco heeft constructiemateriaal ontwikkeld UvA heeft aangeschaft Bruggen, hijskranen, modellen van gewrichtsysteem, . . . Geen lesmateriaal voorhanden: HvA gemaakt
Leskist Constructiemateriaal PASCO
Leskist Constructiemateriaal PASCO
Leskist Constructiemateriaal PASCO
Leskist Constructiemateriaal PASCO
Leskist Constructiemateriaal PASCO
Leskist Constructiemateriaal PASCO Probleem: geen lesmateriaal Oplossing: studenten docent natuurkunde Uitkomst: 5 lesbrieven / uitgewerkte ideeën
Leskist Constructiemateriaal PASCO Voorbeeld 1: katapult
Leskist Constructiemateriaal PASCO Voorbeeld 1: katapult
Leskist Constructiemateriaal PASCO Voorbeeld 1: katapult
Leskist Constructiemateriaal PASCO Voorbeeld 2: looping
Leskist Constructiemateriaal PASCO Voorbeeld 2: looping
Leskist Constructiemateriaal PASCO Voorbeeld 2: looping
Lesidee voor wiskunde / natuurkunde / techniek
Lesidee voor wis- / natuurkunde / techniek / informatica Afmetingen piramide: De zijvlakken staan onder 45 graden Zijde grondvlak gelijk aan breedte scherm Dusdanig afgeknot dat hij stabiel is
Leskist referentiematen
Leskist referentiematen PROBLEEMSTELLING: Leerlingen hebben moeite met omrekenen Leerlingen beschikken niet voldoende over referentiematen
Leskist referentiematen AANPAK: Levensecht materiaal Verschillende verwerkingsvormen
Leskist referentiematen Levensecht materiaal
Leskist referentiematen Verwerkingsvormen Kwartetten met maten: Met en zonder getallen cm3 en mL apart of door elkaar Lengte, oppervlak en inhoud/volume
Leskist referentiematen Verwerkingsvormen MAB-materiaal Maakt overgang van PO gemakkelijker Mogelijkheid tot differentiëren / remediëren
Leskist referentiematen Verwerkingsvormen LESDOELEN: Leerlingen kunnen maten schatten Leerlingen kunnen vanuit begrip omrekenen (in plaats van black box)
Leskist referentiematen Verwerkingsvormen TIJDSPAD: 2015 ontwikkelen en kiezen van materiaal 2016 samenstellen van leskist en testen augustus 2016 klaar
Bedankt voor de aandacht