Standaard PreFill eFormulieren met SIMgroep en Centric; dienstverlening aan burgers en bedrijven op een hoger niveau 22 sept 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Atlas Leefomgeving Schakeldag 7 juni 2011 Julie Ng-A-Tham & Arne Willigenburg.
Advertisements

Exxellence Group Maarten van der Hoek.
Internet Broker Project
Het Handelsregister Themadag VIAG 21 maart 2014
Dienstverlening en ICT in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
De volgende stap in BIM René van der Sluis, Ben Spreen, Jeroen Leeuw.
Digitaal factureren/Digipoort Enschede
Zaakgericht Werken.
Scoren met eHerkenning. - Waarom wij aansluiten op eHerkenning? - Zoetermeerse aanpak aansluiting eHerkenning? - Hoe geïmplementeerd? - Stand van vandaag.
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
Zaakgericht werken in samenhang
BAG - WOZ, planning en commitment
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Welzijn Eindhoven, PeuterPlaza, Dynamo, Speelpark de Splinter, Adviespunt Discriminatie Zuidoost Brabant, Vrijwilligerspunt en DommelRegio zijn onderdeel.
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Gezamenlijk de crisis door
Zaaktypecatalogus Kwaliteit en Vraaggericht.
Titel presentatie Bill Nolten Dienst Basisinformatie
Distributie van basisgegevens via webservices
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
25 januari 2008Naam van de Spreker Wat is het....en wat levert het u op.
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Platform Afnemers bedrijven en rechtspersonen Eén digitale overheid: betere service, meer gemak.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
Digitaal inschrijven VO
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
Overdracht Patiënt (v 1.0)
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
FWG CONTACTDAGEN 2009 VAN FUNCTIE NAAR MENS.
Medewerkers portal/ KCC4all t. o. v
KCC4ALL.
Winstpakkers en vraagbundeling
Producten & Werkprocessen
Winstpakkers en Vraagbundeling
Risk Based Testing van pakketsoftware
Pagina 1 Organisaties in verschillende vormen. Pagina 2.
Uw eigen App Communiceer via uw website de App aan al relaties. Uw klanten beschikken altijd (ook offline) over uw en andere geregistreerde gegevens.
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
Werk mee aan GEMMA2 Wat kunt u de komende tijd verwachten?
?.
Centrum Jeugdgezondheid – Ursula Letschert Informatiebank Jeugdgezondheidszorg Kenniskring Jeugdgezondheidszorg 26 mei 2008.
Gemeentelijke monitor Sociaal Domein
Oracle licenties…… Hoe kunt u besparen? David Abeln
De Bouwplaats-ID, een goed idee?
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
DS WebShop presentatie. DS WebShop beheer stamgegevens, artikelen en prijzen vanuit Exact beheer stamgegevens, artikelen en prijzen vanuit Exact real-time.
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
ICT plan 4 september i-NUP I-NUP bouwt voort op het NUP, het Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid. Aan dit programma lag.
Limburg 23 maart 2016 Boy Gerrits Arjan Kloosterboer Peter Bakker Theo Weusten André Plat Toepassingsprofiel Metadatering Lokale Overheden (TMLO)
De familie Atlassen 21 juni 2016 Channah Betgen (contentbeheer)
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Katern GEMMA Mobiel.
“Samen het interbestuurlijk gegevensverkeer verbeteren”
De X-road Pleidooi om niet incrementeel te blijven verbeteren aan de geautomatiseerde overheid over te stappen naar een digitaal opgezette overheid.
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Implementatie ECK Jorrit Janszen
INSTRUCTIE SPELER VOLG SYSTEEM SDCP
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
Landelijke Voorziening Bekendmaken en Beschikbaar stellen Wat is het, hoe werkt het en wat moet u doen? Versie: 12 januari 2019 Titel: bereik vergroten?
Digitaal stelsel in de praktijk
Het Digitaal Stelsel Omgevingswet:
Open Data gemeente Nijmegen
Transcript van de presentatie:

Standaard PreFill eFormulieren met SIMgroep en Centric; dienstverlening aan burgers en bedrijven op een hoger niveau 22 sept 2015

Inhoud Doel webinar Winstpakkers – context Functionaliteiten applicatie en koppeling Praktijkervaring Project en Opdrachtgeverschap Vraag en antwoord

Doel webinar Inzichtelijk maken wat de voordelen van standaarden zijn en hoe u aan de slag kunt. Creëren commitment op het gebruik van standaarden Beschrijven hoe de standaardkoppeling in praktijk functioneert U de handvaten bieden om direct aan de slag te gaan met PreFill eFormulieren Wat kan ik met deze koppeling? Hoe kan ik direct aan de slag?

Context standaardisatie Standaardisatie koppelvlakken De Winstpakkers Betalen en Invorderen Documentcreatie WOZ-Berichtenbox PreFill eFormulieren Wabo-BAG Zaak –en Documentservices

Nut en noodzaak Voor burger en bedrijf Voor lokale overheden Betere dienstverlening Persoonlijke dienstverlening Niet naar de bekende weg vragen Voor lokale overheden Beheersing van de kosten Vrijheid om over te stappen Bewezen compliancy Gegevens direct uit de bron Altijd via de Servicebus: single point of contact Voor leveranciers Makkelijker aansluiten Groter bereik

Functionaliteit applicatie en koppeling Definitie van een Gegevensmagazijn: “Systeem voor opslag van gemeentelijke basisgegevens, bij voorkeur conform het RSGB” Definitie referentiecomponent e-Formulieren: “Systeem voor de ondersteuning van het publiceren, ontwerpen, bouwen en beheren van e-Formulieren” Standaard PreFill eFormulieren: GEMMA Architectuurplaat Rollen en referentiecomponenten Services Wat doet het in de praktijk?

GEMMA architectuur – PreFill eFormulieren Frontoffice Midoffice Backoffice (TSA) SIMform DMS Zaaksysteem Domeinapplicaties KCS Persoonlijke Internet Pagina Gegevens- magazijn Centric GBA (Klant) Gemeentelijke Service Bus Digikoppeling en overige aansluittechnieken Landelijke voorzieningen MijnOverheid DigID Landelijke basisregistratiesGBA-V NHR eHerkenning Frontoffice Generieke externe informatie

Rollen en referentiecomponenten eFormulieren: Digitaal loket met formulieren waar na inlog met DigiD of eHerkenning toegang toe wordt verkregen. Consumer één standaard Provider authentieke gegevens Gegevensmagazijn: Systeem voor opslag van gemeentelijke basisgegevens, bij voorkeur conform het RSGB Gemeentelijke servicebus: Systeem voor het routeren van berichten.

Om welke gegevens gaat het? natuurlijkPersoon: bijvoorbeeld voornamen, geslachtsnaam, geboortedatum, postcode en huisnummer gezinssituatieOpAdresAanvrager: bijvoorbeeld geslachtsnaam partner, geboortedatum partner en BSN partner en kinderen KinderenVanAanvrager: bijvoorbeeld voornamen kind, geslachtsaanduiding kind en geboortedatum kind Vestiging: bijvoorbeeld vestigingsnummer, handelsnaam, gegevens bezoekadres

In de praktijk Prefill formulieren Intelligente formulieren Basis: gegevens van de aanvrager Contactformulier Vergunningen Subsidies Intelligente formulieren Is de aanvrager een inwoner? Is de aanvrager oud genoeg? Verhuizen: wie mag er mee? Uittreksels: voor wie? Persoonlijke internetpagina Gegevens tonen

Met een gemeentelijke service bus SIMsettings SIMform SIMsatellite

Praktijktoelichting Centric prefill services Altijd de juiste prefill via de Centric prefill services Burgers GBA GBA-V Bedrijven NHR Het proces Een burger gaat naar de gemeentelijke website en kiest voor een e-Formulier voor het aanvragen van een product of dienst. Nadat de burger zich bekend maakt met DigiD stuurt de frontoffice applicatie een bericht conform de KING standaard prefill services naar de Centric Prefill services. De Centric prefill services zien aan het bericht of het gaat om een binnengemeentelijk persoon, een buiten-gemeentelijk persoon of een bedrijf. De Centric prefill services routeren en transleren het bericht respectievelijk naar Key2Datadistributie, Key2GBA-V of een vertaalcomponent voor het NHR. Indien Key2Datadistributie geen antwoord geeft wordt het verzoek alsnog gerouteerd naar Key2GBA-V. Indien uw gemeente geen gebruikmaakt van Key2Datadistributie en/of Key2GBA-V maar van een gelijksoortige oplossing, dan is dat geen probleem. Met behulp van standaarden zoals StUF-BG 03.10 communiceren de Centric Prefill Services ook met uw oplossingen.

Prefill functionaliteit toevoegen aan een eFormulier

Prefill functionaliteit toevoegen aan een eFormulier

Het belang van StUF BG

Het belang van groepen

Het gemak voor de indiener

Het gemak voor de indiener

Het gemak voor de indiener

Het gemak voor de indiener

Pauze voor behandelen van vragen

GEMMA architectuur – Documentcreatieservices Frontoffice Midoffice Backoffice (TSA) SIMform DMS Zaaksysteem Domeinapplicaties KCS Persoonlijke Internet Pagina Gegevens- magazijn (Klant) GBA (Klant) Gemeentelijke Service Bus Digikoppeling en overige aansluittechnieken Landelijke voorzieningen MijnOverheid DigID Landelijke basisregistratiesGBA-V NHR eHerkenning Frontoffice Generieke externe informatie

Stappenplan inbouwen koppelingen Aanschaf componenten Inwisselen bestaande functionaliteit Extra functionaliteit: prefill bedrijfsgegevens Controle systeem; technisch en functioneel Functionele inrichting Implementatie testen In productie

Prijsindicatie PreFill eFormulieren Centric: Gegevensmagazijn en GBA-V only klanten: Lokale variant: eenmalig 10 ct. p/inw exclusief dienstverlening en onderhoud Cloudvariant: 1,65 ct. p/inw. p/maand Zaaksysteem klanten Besloten in opdracht release 3.2. (prijs=klantafhankelijk) SIMform: Vaste kosten: 600,- p/j Variabele kosten: 2 ct p/inw. p/j extra (t.o.v. Huidige PreFill) Eenmalige kosten: 2350,-

Opdrachtgeverschap Hoe weet je dat je koppelt via de standaard? Welke applicaties worden in welke rol gekoppeld? Welke services moet iedere referentiecomponent/rol ondersteunen? Zijn per applicatie de juiste testscenario’s uitgevoerd? Is het juiste compliancyrapport beschikbaar op de softwarecatalogus?

Stap 1: Welke applicatie vervult welke referentiecomponent of rol? Welke pakketten met welke versienummers worden gebruikt in uw gemeente? eFormulieren Leverancier: Pakket: Versie: Gegevensmagazijn Gemeentelijke servicebus Leverancier: Pakket: Versie:

Stap 2. Services per referentiecomponent De referentiecomponenten (eFormulieren (C), gegevensmagazijn (P) of servicebus (P) dienen de volgende services te ondersteunen: NatuurlijkPersoon Opvragen actuele gegevens van een natuurlijk persoon gezinssituatieOpAdresAanvrager: Opvragen meest actuele gezinssituatie van een persoon ten bate van het voorinvullen op een eFormulier waar deze gezinssituatie van belang is (bv. voor een verhuizing) KinderenVanAanvrager: Het opvragen van de gegevens van de kinderen van een ouder. Vestiging: De vestiging service biedt de mogelijkheid voor StUF service consumers om de gegevens van een organisatie, zoals die in de basisregistratie NHR (Handelsregister) zijn vastgelegd op te vragen door middel van een request / response interactie behorende bij deze vrije berichten.

Stap 3: Zijn per applicatie de juiste testscenario’s uitgevoerd?

Stap 4: Is het juiste compliancyrapport beschikbaar op de softwarecatalogus? Inzicht in compliancy leveranciers Locatie : http://www.softwarecatalogus.nl Selecteer gewenste standaard Selecteer gewenste leverancier Bekijk testrapportage SIMform: https://www.softwarecatalogus.nl/pakket/simform-0 Conductor: https://www.softwarecatalogus.nl/pakket/conductor

Koppelingen voor Prefill eFormulieren Gegevensmagazijn Digitaal loket Centric Conductor versie 3.2, 3.3 Gegevensmagazijn 3.2 en 3.3 Vicrea Neuron gegevensmagazijn 3.0 Kodision TriplEforms versie 3.5 en 4.0 SIM-Groep SIMForm 2015.x Match: laat het ons weten en KING kan ondersteunen Geen match: laat het ons weten en we nemen contact op met leverancier

Samenvatting PreFill e-Formulieren Baten PreFill e-Formulieren Minder fouten Tijdswinst Efficiëntere, snellere dienstverlening door geautomatiseerd invullen van gegevens Voorkomt opnieuw controleren van reeds bekende gegevens Niet meer afhankelijk van maatwerk van leveranciers Bevordert kwaliteit basis- en kernregistraties

Vraag en antwoord. J. gudde@simgroep. nl Etienne Vraag en antwoord! J.gudde@simgroep.nl Etienne.duchateau@kinggemeenten.nl Rene.martinot@centric.eu Sander.bakker@kinggemeenten.nl