29-09-2015 I BIBLIOTHEEK JETTE EHB Kleuteropleiding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Boekbaby’s en Boekenbende
Advertisements

Bruggen bouwen tussen school en thuis
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
'Prinses Margriet …… Leesschool’
Verschilmetingen Geraldine Clarebout CIP&T / itec K.U.Leuven Studiedag OOF project: Didactische scenario’s voor een goed gebruik van webcolleges09/02/2010.
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Willem de Zwijgerschool
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Evaluatie-onderzoek sociale veiligheid lhbt Freek Bucx
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
- Ouderbetrokkenheid stimuleren - Ouders aanzetten om verhalen- /boekenrijke thuiscontext te creëren - Leesplezier - Taalstimulering - Knuffelwaarde.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
Kick Off I ODISEE Sociaal Werk. - Ouderbetrokkenheid stimuleren - Ouders aanzetten om verhalen- /boekenrijke thuiscontext te creëren - Leesplezier.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
Effectiviteitsonderzoek voorlezen aan huis
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Een project van de Stedelijke Openbare Bibliotheek en Brede School Gent Boek op Bezoek 1.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Meer voorlezen, beter in taal
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Ouderavond Het belang van (voor)lezen en de taak van de leescoördinator.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Ons kinderdagverblijf werkt met BoekStart Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-4) - BoekStart voor baby’s - BoekStart in de kinderopvang Doel:
Initiatief Ministerie van OC&W Stichting Lezen Sector instituut openbare bibliotheken.
Presentatie landelijke resultaten monitor Samengesteld door:
De kracht van voorlezen Inleiding op de DVD Atty Tordoir, APS.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Maurick College Havo 5. Contact mentor H5 Contact thuis belangrijk; studievoortgang en welzijn zoon/dochter Ouderavonden: -Na periode 1  uitnodiging.
GROEP 7. Deze informatie kunt u nog eens nalezen op onze website! GROEP 7.
Deze informatie kunt u nog eens nalezen op onze website!
Leesplezier voor jonge kinderen (0-4 jaar). 2 Waarom is voorlezen zo belangrijk?
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Schoolopbouwwerk Menen
I EHB Sociaal Werk.
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
Groep 2 Begrijpend luisteren
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Voorlezen in de kinderopvang
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Welkom in groep 1.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Over de opbrengsten van lezen
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
naam gemeente | datum start
Boek op Bezoek een project van de Stedelijke Openbare Bibliotheek en Brede School Gent.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Pilot 3: Innovatieve schuldhulpverlening aan jongeren en preventie
Bereslim verbinden aan boeken
Transcript van de presentatie:

I BIBLIOTHEEK JETTE EHB Kleuteropleiding

- Ouderbetrokkenheid stimuleren - Ouders aanzetten om verhalen- /boekenrijke thuiscontext te creëren - Leesplezier - Taalstimulering - Knuffelwaarde van het NL - Ontluikende geletterdheid - Interculturele ontmoeting - Voorlees-/vertelervaring -Werken met kansengroepen - Brussel-ervaring Boeken/verhalen binnen brengen bij gezinnen waar weinig of niet voorgelezen wordt, noch in het NL noch in de thuista(a)l(en.

Planning 2015 Wanneer?Wat?# CM Dinsdag 29 september  12u30-14u  14u30-15u30 Startdag Boekenbende aan Huis  In de bibliotheek  Op School oktoberVoorleesweek 1 – thuis2 Donderdag 15 oktober 13u-17u Opvolging in Succesvol Groeien oktoberVoorleesweek 2 – thuis oktoberVoorleesweek 3 – thuis oktoberVoorleesweek 4 – in de bibliotheek !! Week voordien verwittig je de bibliotheek !! novemberHerfstvakantie 9-14 novemberVoorleesweek 5 – thuis novemberInhaalweek novemberStageweek 30 november-5 decemberInhaalweek 2 Dinsdag 08 december 13u-15u30Afsluiting in de bibliotheek !! Afspraak om 12u30 in de bibliotheek !! 7

Achtergronden gezinnen

Prentenboeken Inspelen op interesses van je voorleeskind Laat je voorleeskind en je gastgezin kennis maken met verschillende soorten boeken Aandacht voor diversiteit – Zoekboeken – Boeken in de thuistaal – Cultureel diverse boeken

Effectiviteitsonderzoek voorlezen aan huis

Heeft voorlezen effect? Voorlezen/voorgelezen worden is leuk, maar is het ook zinvol? Internationaal onderzoek wijst in die richting Vijf bestaande studies in een notendop

From Boekstart tot Boeksmart (2015) Baby’s hebben baat bij voorlezen Prentenboeken als literatuur (2010) Door gericht voorlezen ontwikkelen kleuters een hogere literaire competentie Coosje van der Pol Heleen van den Berg David Komer Kidd – Emanuele Castano Irina Kumschick Raymond Mar Reading Literary Fiction improves Theory of Mind (2013) Fictie heeft duidelijke effecten op het inlevingsvermogen van de lezers Reading and feeling. The effects of a literature based intervention designed to increase emotional competence (2014) Literatuur verhoogt emotionele competentie en taalvaardigheid van lezers Narrative Fiction and Expository Nonfiction Differentiality Predict Verbal Ability (2015) Lezen van fictie draagt aanzienlijk meer bij tot taalontwikkeling dan non-fictie

Maar… Deze onderzoeken zijn uitgevoerd in andere situaties/met andere leeftijdsgroepen Slechts suggesties en inspiratie voor ons onderzoek/doelgroep Daarom eigen onderzoek Risico: je vindt niet altijd wat je verwacht/ hoopt

Wat gaan we doen? En hoe? Effecten meten op twee vlakken: – Leesplezier/attitude tgo boeken en voorlezen – Taalvaardigheid Vragenlijsten voor focuskind, ouder en voorlezer Experimentele groep (= gezinnen najaar 2015) en controlegroep (= gezinnen voorjaar 2016) We testen telkens voor en na de voorlees- periode aan huis

Wie ondervragen we? Kinderen experimentele groep op school, voor en na Kinderen controlegroep op school, voor en na Ouders experimentele groep thuis, door de voorlezers, voor en na Ouders controlegroep op school, voor en na Voorlezers experimentele groep voorlezers vullen zelf één vragenlijst in, alleen na

Vergelijken PRE-test O1 (EXP-groep) en O3 (CTRL-groep) Voorlezen X voor EXP- groep POST-test O2 (voor EXP- groep) en O4 voor CTRL- groep) Vergelijken: verschil O1 / O2 en O3 / O4 en O2 / O4 Indien verschil: alleen verklaarbaar door X

Verwerking van de gegevens Eindwerk studenten Handelsingenieur in kader van traject Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Onder begeleiding van onderzoekscommissie: Prof. Dr. Jan van Coillie (Katholieke Universiteit Leuven) Dr. Frank Hakemulder (Universiteit Utrecht) Prof. Dr. Helma van Lierop (Universiteit Tilburg) Prof. Dr. Willie van Peer (Universiteit München) Paul Wouters (zelfstandig organisatiedeskundige)

Wat krijgen jullie mee? Vragenlijsten voor de ouders – EXP PRE – EXP POST – Nederlands plus Franse of Engelse vertaling Vragenlijst voor de voorlezers Een geschenkje voor het voorleesgezin, als dank voor hun medewerking

Vragenlijst ouder Leesklimaat in het gezin, attituden ouders tgo lezen – PRE-test: vraag 1 – 13 – POST-test: vraag 1 – 21 Drie versies: Nederlands, Frans, Engels !! Noteer op elke vragenlijst het nummer van je voorleesgezin = privacy !! Stel open vragen! Omcirkel het antwoord dat het dichtst in de buurt komt

Vragenlijst voorlezer Zijn sommige effecten op de kinderen afhankelijk van de manier waarop ze zijn voorgelezen? !! Géén test van je “voorleeskunde” !! Zelf invullen na afloop van de voorleesperiode

Tijdsplanning 29-9: Startdag Boekenbende Week 28 sept-2 okt : PRE-test kinderen op school Week 5-10 okt: PRE-test Ouders thuis – Dinsdag 13-10: Vragenlijst PRE-test Ouders inleveren Week 1-4 dec: POST-test kinderen op school Voorleesweek 5: POST-test Ouders thuis + Vragen voorlezer – Dinsdag 8 dec: Vragenlijst POST-test Ouders + Vragenlijst voorlezer inleveren voor afsluitmoment

Veel succes en alvast heel hartelijk bedankt voor jullie medewerking! Heb je vragen, ervaar je moeilijkheden, aarzel dan niet om contact te nemen met ons !

Contact Hilde: – 02 / en 0471 / (niet op vrijdag) – Juf Tiffany: – 02 / (algemeen nummer school) – Stijn: – – 0497 /