CENTER-TBI has received funding from the European Union Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013) under grant agreement n°602150 PERSCONFERENTIE 20 LANDEN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Finace & Outsourcing. Finace: Think Build Operate  Wat doet Finace  Advies  Implementatie  Outsourcing  800 medewerkers  Branches  Handel, Industrie,
Advertisements

Notebooks in het onderwijs 15 februari 2008 Duco Bannink & Chris Breuer Gebruik notebooks bij Governance of European Social Policies.
Europa en aanvullend pensioen Richard Pauw Beleidsadviseur Public Affairs & Europese Zaken.
Aspecten van diagnostiek en behandeling van neuro-IC patiënten Aandachtspunten en nieuwe inzichten in de neuro-IC zorg Mathieu van der Jagt Neuroloog-intensivist.
Bert van Werkhoven ICT in Horizon 2020, 8 januari 2014
Digitalisering Digitale duurzaamheid Hans Jansen 11 december 2008.
Thijmen Schildmeijer 11 april 2014
Emotional well-being - Schalock Defoort Lieselot – 1BaO A1.1
Het nieuwe beren commitment: Boars november 2013 Annechien ten Have Mellema Voorzitter van de Nederlandse stuurgroep ‘Stoppen met castreren’ en.
Een vergelijkende studie in Europa staatshoofdstructuurinwoners Belgiëkoningfederaal 10,5 miljoen Oostenrijk president (rechtstreeks verkozen) federaal.
NaH bij kinderen en jongeren Feiten, fabeltjes en interventies E
Workshop 19 november 2014 Minderheden in/en de media.
Budgetten en aantallen mobiliteiten. Budget (EU) 121 miljoen EUR mobiliteiten in academiejaar 2015/2016.
De Hiërachie van Internet
WELKOM EN INTRODUCTIE Aart C. Liefbroer NIDI / VU University Amsterdam / University Medical Centre Groningen NPSO Studiemiddag over Internationaal Vergelijkend.
Waar Niet waar Waar Niet waar, al na 3 minuten is het beter om de lichten uit te doen.
Titel wereld moet weg. 1 havo/vwo 1 Bevolking § 2-4.
Causaliteit bij PTSS in de context van medisch forensische rapportage R.Aarts psychiater i.o. Centrum´45 instituut voor Mensenrechten en Medisch Onderzoek.
Communicatie. Herstel na hersenletsel Lichamelijk Voor iedereen anders Altijd veranderingen en beperkingen Gevolgen.
De vluchtelingencrisis
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
+ Gevalideerd beoordelen van een gepersonaliseerd portfolio Marieke van der Schaaf Department of Education, Utrecht University
Adaptatie in de wereld Johan Bogaert. Adaptatie in de wereldJohan Bogaert 28 juni 2010 Wat is klimaatverandering?
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Best Practices Operate for Excellence Willem de Vries, RVO.NL 2 april 2014.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
EPALE electronic platform for adult learning in Europe
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Het raadsel pijn Passchier, J. (2006). Pijn. In: A.A. Kaptein, R.A.M. Erdman, J.B. Prins, H.B.M. van de Wiel (redactie) Medische Psychologie. Bohn Stafleu.
International Economics
Communicatie na rampen en terreur. Internationale good practices.
Presteren onder druk.
Enterprise Europe Network - Groen Gas BBQ
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Beleid interpreteren – kansen tot creativiteit mogelijk maken
Vraag 1 Hoeveel mensen overlijden er op dit moment jaarlijks ten gevolge van antibioticaresistentie in Europa? :
HR in tijden van GDPR/AVG – 6 februari 2018 – VAC Gent
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
Het belang en de voordelen van het tijdig starten met het gesprek over de komende jaren en het levenseinde Netwerkcoördinatoren palliatieve zorg Noord.
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Brexit….en wat betekent dat nu?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Hier vind je de antwoorden LW 1 & LW 2.
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Transcript van de presentatie:

CENTER-TBI has received funding from the European Union Seventh Framework Programme (FP7/ ) under grant agreement n° PERSCONFERENTIE 20 LANDEN 60 CENTRA 44 INSTITUTEN

TRAUMATISCH HERSENLETSEL: EEN STILLE EPIDEMIE 1 Een dodelijke aandoening Kan ons allemaal overkomen Verandert levens

2 Opnames in Europa: 235/ Incidentie in populatie: 750/ Amerika: ○ meer dan doden ○ Jaarlijkse kosten: 76 biljoen dollar India: elke 5 minuten 1 dode België: elk jaar krijgt 1 op de 200 inwoners een traumatisch hersenletsel TRAUMATISCH HERSENLETSEL: EEN STILLE EPIDEMIE

VERANDERT LEVENS 3 Levenlange invaliditeit en klachten komen veel voor: Gestoord geheugen Moeilijk omgaan met stress en emoties Opvliegend, agressief Relatiestoornissen Overlijdensrisico tot 3x verhoogd Aantal mensen met gevolgen van hersenletsel: ○ EU: 7.7 miljoen ○ US: 5.3 miljoen

4 TRAUMATISCH HERSENLETSEL Hypoxia/ Ischemia Systemic Insults Swelling Con- tusion Diffuse Axonal Injury Hema toma ICP CPP Ziekteproces

CENTER-TBI study sites

Unadjusted for case mix Adjusted for case mix IMPACT database (n=9578) IMPACT – US (n=3325) IMPACT – EU (n=5706) Multilevel: structure – process – individual To include the “why” question

The International Initiative for Traumatic Brain Injury Research (InTBIR)