Taaltaak 3 Welche Märchen kennt ihr noch? (eerst in je groepje bedenken, dan klassikaal)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een gewone timmerman….
Advertisements

Dit is mijn diavoorstelling over
Karel en grote problemen
Groep 5/6 De duiven. Dit is ons dagprogramma We beginnen de dag met lezen.
Sound on Mary lou.
2Koningen 7. wanneer: tijd van: waar: 8-ste eeuw voor Chr. Elisa Samaria, hoofdstad tienstammen-rijk.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
Albert I.
De Bataafse Revolutie Paragraaf 2.5.
Gemaakt door: Esther, Oscar en Jaimie.
Frankrijk voerde oorlog tegen landen die bang waren voor een revolutie
Vandaag: H.4 afronden Powerpoint over staatsvorming met als voorbeeld Bourgondië Tekst lezen en opdracht maken Verhaal vertellen over Jeanne d'Arc.
Introles: Opstarten + intro:
Straatsburg werkweek havo september Opdracht Nederlands Wat ga je doen? -In groepjes van negen tot twaalf leerlingen, -bereid je je voor op school.
1 van 4 6 Delen met rest 1. Voorbeeld. 2. Vergelijken in tweetallen. 3. Bespreken in viertallen.
Het Paard Van Troje.
En inderdaad haar handen werden weer warm.
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
1 1. Dauerverhör = Kruisverhoor 2. Schreibtisch = Bureau
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Machtsstrijd in de Middeleeuwen
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Rond om de huisdieren Quiz.
Tweede wereldoorlog.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Wanneer was de Slavernij?
Toekomst Heden Verleden Jaar wisseling 2014/2015.
Jugend ohne Got CARLIJN CLAASSEN JOHN GESON MERLIJN ZUIDERWIJK.
Tijd van pruiken en revoluties,
Ervaringen van kinderen in woorden vangen
Opdracht workshop.  Maak met je groepje 2 filmpjes over de verblijfsfase  1 filmpje zoals het hoort en 1 filmpje met verborgen fouten erin.
Sound on Mary Lou.
De politie van vroeger.
H. Lukens.  Les 2 van Projekt: ich bin…  Vragende voornaamwoorden (Interrogativpronomen)  “Spiel”  Üben.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 7: Evalueren Doelen: Bespreek hoe de ouderavond is gegaan. Hoe zou je jezelf en je klasgenoten beoordelen? Was.
DE BERGREDE (4) WELKOM. Psalm 119: 1  Welzalig wie de rechte wegen gaan,  wie in de regels van Gods wijsheid treden.  Zalig wie zijn getuigenis verstaan,
Democratie maakt plaats voor fasciscme
Welkom Docent: Siri Kruit Programma les 6 Welkom; Presentaties : -Gokverslaving - nabespreken Bespreken eindopdracht- klassikaal & in.
Onderzoekscompetenties binnen MVT
Bestaan buitenaardse wezens?. Een filmpje! Chileense-bergtop-maakt-ruimte-voor- telescoop
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Stof voor Proefwerk Trabitour C – Kapitel 9 Je moet kennen en kunnen: Woordjes AB Zinnen TB Bezittelijke voornaamwoorden - TB 48 Werkwoorden.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Deze les: Chinese keizers Kleding vandaag
2 Er was eens een prinses Catharina de Grootste. Met welk zinnetje beginnen veel sprookjes?  Juist. Met er was eens… Het verhaal van Catharina is echter.
Grammatik C + I Redemittel D + J
Hoofdzaken/bijzaken/kernzinnen
MIDDELEN OM TE PRESENTEREN.
Nederlands Blok 5.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Kwaliteitszorg
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Workshop Vals spelen mag! ©Simone Ondersteunt!.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lezen samenvatten.
Les 1: Introductie Marketing
Goede regels Opdracht:
Taaltaak 3 Märchenreise
Over onderwerpen uit het thema ‘Vrede en recht’.
Leugenspel/ Lügenspiel.
J. van Os Maurick College Tweede klas
Introductieweek Dinsdag 4 september.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Project gamemarket Les 1.
Transcript van de presentatie:

Taaltaak 3

Welche Märchen kennt ihr noch? (eerst in je groepje bedenken, dan klassikaal)

Merkmale? (eerst in je groepje bedenken, dan klassikaal) Märchen haben immer …………. . Märchenfiguren sind immer …… .

Wer sind …. ?

Deutsche Märchenstraße

Beoordelingsformulier taaltaak 3 (voor in je leesdossier doen) Hoe komt je cijfer tot stand?

3. Der Baron von Münchhausen  1720 – 1797  Duitse edelman  Bodenwerder  diende in het Russiche leger tegen de Turken  volksverhalen  bijnaam: leugenbaron

Wat beweerde de leugenachtige Baron van Münchhausen?  dat hij zich in een oorlog tegen de Turken op een kanonskogel naar het kamp van de vijand had laten schieten.

 Of dat het achtereind van zijn paard weggeschoten was en hij dit ontdekte, toen het paard bij een bron maar niet ophield met drinken. Het standbeeld dat bij dit verhaal hoort, staat in het plaatsje Bodenwerder.

Opdracht  in groepjes van 4 (dit blijft je groepje voor alle verdere sprookjesopdrachten)  tekst lezen (ieder leest een alinea voor)  Bespreek de tekst met elkaar. Waar gaat het over?  Opdrachten maken  Presenteer jullie verzonnen verhaal aan ….

Presenteer jullie leugenachtige verhaal aan …..

Nächstes Mal: Stationenlauf 4. Die Bremer Stadtmusikanten Der Gestiefelte Kater Aschenputtel Rotkäppchen Der Rattenfänger von Hameln 9. Rapunzel 10. Ein neues Märchen

Groepsindeling 2ac2 Taaltaak 3 Groep 1Groep 2 Groep 3 1.TimDaanKoen 2.BoDamiënNiels 3.KellyOphélieVeerle 4.NinaBeaudilleAnouck Groep 4Groep 5 reserve 1.MelissaTijmen Mick 2.JuliaSander 3.CaitlinMonique 4.ShannenMarijke

Groepsindeling 2ac3 Taaltaak 3 Groep 1Groep 2 Groep 3 1. IvarSuzanneIlse 2. MaxAschaJulia 3. FleurSarina Nadieke 4. SterreMaureenIvo Groep 4Groep 5 reserve 1. AaronSven Joep 2. JobDaniël 3. AnnabelAnine 4. AnneliEmma