MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
M EDIA AAN / GEZIN UIT ? E EN ONDERZOEK NAAR DE GEVOLGEN VAN INFORMATIE – EN COMMUNICATIETECHNOLOGIEËN ( ICT ) VOOR HET GEZINSLEVEN.
Advertisements

Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Proeftentamen Media Ecologie. Opbouw tentamen als opbouw cursus • 4 kennisvragen • 4 politieke vragen • 2 verdiepingsvragen.
Theorie hoofdstuk 7 en 8 Anne Steevensz Nathalie van Nispen
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
Omgaan met geschiedenis
Nieuwe media: instrumenten in de kenniseconomie Van vinken naar vonken Hans Mestrum Trendwatcher
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Vraagstelling Op welke manieren kunnen fans hun eigen invulling geven aan een spel door af te wijken van de norm die de makers aan de game meegeven?
Faculteit Sociale Wetenschappen
Stijn Suijs:.  Spanning tussen culturen Nu: maatschappelijke achterstelling  Nooit erkend “Vreemde schapen in de kudde kregen eigen aparte stal”  Jeugdhuizen.
V1 Kern Technologie & Innovatie Hoorcollege 6: Trends in technologie.
Trendanalyse introductiecollege, V2, blok 1 peter buis en theo ploeg.
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Network society Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 4: 4 maart 2011.
Mark Poster Digitally Local Communications: technologies and space.
Kennis is Macht Bacon versus Foucault. Kennis is Macht Meditationes Sacrae l’Archéologie du Savoir Francis Bacon ( )Michel Foucault ( )
The Commons Game. Prinses op de ERT Bespreek de volgende punten in 4-tallen: 1. Het spel Was het gedrag van de spelers succesvol? Is er een winnende.
De betekenis van ICT in het dagelijkse leven van Belgische tieners.
25/09/2014 | pag. 1 PULSE Nieuwe media en het vergroten van het draagvlak voor ontwikkelingsamenwerking Leo Van Audenhove & Chris Vleugels.
Interactieve (Marketing) communicatie COLLEGE 07 SHEET 1 Interactieve (Marketing) Communicatie.
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Dossier Empowerment.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Docent: Anco R.O. Ringeling
Aanvaarding en tolerantie
Universiteit Utrecht Nieuwe Media & Digitale Cultuur Syntens workshop, 30 november 2004 Imar de Vries, JDO NMDC Instituut Media.
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Ontwikkeling en de basisschool
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
College 5; kinderen en media.  Hoorcollege kinderen en media: H
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Coping.
Media is er altijd en overal
Media is er altijd en overal
Social media binnenlopen
Media is er altijd en overal
Het bestuur van de Vrienden van de GSR:
Social media Door: Eloise Post Docent: E. Louisse
Voorlichting, advies en instructie
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Sociologische paradigma’s
In contact komen Persoonlijk contact
Ontwikkelingen in de recreatie
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Media ICT en Design College – ROC Midden Nederland
Transcript van de presentatie:

MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015

WEEKOVERZICHT Inhoud week 1inleiding; leven ín media week 2de almacht van de media week 3de beperkte macht van de media week 4 aandacht voor de ontvanger week 5 - week 6 de sturende macht van de media week 7 naar een nieuwe denken over massacommunicatie Karlijn Goossen, 2015

AANWEZIGHEID Karlijn Goossen, 2015

AANWEZIGHEID Presentieplicht #1maak een ieder Mediatheorie hoorcollege NB specifieke collegeweken moeten herkenbaar zijn #2uiterlijk 20 oktober post je jouw de MJO-Facebookpagina #3max 1 hoorcollege missen, míts een goede reden én notificatie hoorcollege Karlijn Goossen, 2015

COLLEGE #1 Wat gaan we doen? #1inleiding #2leven ín media #3mediatisering Karlijn Goossen, 2015

#1 Karlijn Goossen, 2015

INLEIDING Verkennen & analyseren wereld van media #1hoe media gemaakt worden #productieproces #2wat er in die media staat #inhoud #3hoe die inhoud gebruikt wordt door mensen #mediagebruik Karlijn Goossen, 2015

A WORLD… Karlijn Goossen, 2015

MH17 Karlijn Goossen, 2015

ALS #ICEBUCKETCHALLENGE Karlijn Goossen, 2015

ISLAMIC STATE Karlijn Goossen, 2015

REALITY TV Karlijn Goossen, 2015

MEDIAGEBRUIK Karlijn Goossen, 2015

#2 Karlijn Goossen, 2015

MEDIALIFE Karlijn Goossen, 2015

MEDIALIFE Mark Deuze o manier waarop samenleving met media omgaat & in het bijzonder met social media o gevolgen hiervan voor omgang met maatschappelijke processen & wijze waarop burgers en samenleving met elkaar omgaan om elkaar te maken o doel medialife perspectief = aandacht van media af te leiden ;) o hypothese: wat als we niet mét, maar ín media leven…? Karlijn Goossen, 2015

MEDIALIFE Karlijn Goossen, 2015

MEDIALIFE Leven ín media betekent 1ons leven is zo nauw verbonden met media, dat we [de] media zelf bijna niet meer kunnen zien media vervagen uit ons bewustzijn; onzichtbaarheid van media; waardoor media veel dominantere rol krijgen in aansturen van alledaagse interactie Karlijn Goossen, 2015

MEDIALIFE Karlijn Goossen, 2015

OCCUPY WALL STREET Karlijn Goossen, 2015

MEDIALIFE Leven ín media betekent 2we gaan wereld steeds meer zien in termen van [de] media we oriënteren ons op media & beoordelen onszelf/elkaar adhv selectiecriteria media als we kijken naar & participeren in samenleving Karlijn Goossen, 2015

THE TRUMAN SHOW Karlijn Goossen, 2015

REALITY TV Karlijn Goossen, 2015

MEDIALIFE Leven ín media betekent 3oriëntatie op [de] wereld & media geeft verwachting dat we iets aan die wereld kunnen doen onze omgang met media & ICT creëert werkelijkheid uniek tot onze interventie daarin & ervaring daarvan; geeft enorm gevoel van [goddelijke] macht. groeiend idee/besef dat we iets aan werkelijkheid [kunnen] veranderen als we die werkelijkheid ervaren, consumeren, produceren in media. Karlijn Goossen, 2015

ALS #ICEBUCKETCHALLENGE Karlijn Goossen, 2015

HASHTAG ACTIVISME Karlijn Goossen, 2015

#3 Karlijn Goossen, 2015

MEDIATISERING Stig Hjarvard o concept bedacht in RE: op groeiende invloed op sociale en culturele instituten sociale theorie mbt media & mediaveranderingen o mediatisering = proces waarbij cultuur & samenleving afhankelijk worden van [de] media & medialogica o karakteristieken van oude én nieuwe media beïnvloeden menselijke interactie, sociale instituten & culturele verbeeldingen Karlijn Goossen, 2015

MEDIATISERING …process through which core element of a social or cultural activity assume media form. As a consequence: o the activity is to a > of < degree, performed through interaction with a medium o the symbolic content & the structure of the social & cultural activity are influenced by media environments & a media logic upon which they gradually become more dependent. “ Karlijn Goossen, 2015

HOUSE OF CARDS Karlijn Goossen, 2015

MEDIATISERING maakt inzichtelijk hoe media zich hebben verspreid naar, vervlochten zijn geraakt met en van invloed zijn geworden op sociale instituten & culturele fenomenen zoals politiek, religie, spel, lifestyle etc. “ Karlijn Goossen, 2015

THE HUNGER GAMES Karlijn Goossen, 2015

Wat zijn/doen ‘media’? 1technologie #drager 2sociaal instituut #omgeving 3mechanisme dat content organiseert & contextualiseert #taal 4plaats/ruimte voor ervaringen door ontvanger #omgeving MEDIATISERING Karlijn Goossen, 2015

MEDIATISERING Karlijn Goossen, 2015

THE INTERNET’S OWN BOY Karlijn Goossen, 2015

MEDIATISERING Karlijn Goossen, 2015

MEDIATISERING Karlijn Goossen, 2015

CONTACT Karlijn Goossen … is docent journalistiek en media, religie en cultuur, onderzoek en J&C Karlijn Goossen, 2015