De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Social media binnenlopen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Social media binnenlopen"— Transcript van de presentatie:

1 Social media 20.15 binnenlopen
20.30 start (45 min) daarna nog wat gesprek interactief gesprek Social media

2 introductie Karlijn Goossen
.. is docent journalistiek en media, religie en diversiteit, onderzoek en innovatie  verbonden aan de Academie voor Journalistiek & Communicatie CHE ... werkzaam als journalist, onderzoeker en spreker bij Kadjar Squad (startup voor journalistieke producties en onderzoeksprojecten op het gebied van media, innovatie en diversiteit) kun je bereiken via of

3 Q&A nulmeting Wat voor social mediagebruiker ben je? #kritisch #naïef #optimistisch #sceptisch De onderzoekers vroegen drieduizend Nederlanders om een week lang elke tien minuten hun (media)activiteiten bij te houden. We besteden gemiddeld 8 uur en 33 minuten per dag aan media, blijkt uit de dagboeken. Veel meer dan aan werk of studie (3 uur en 15 minuten) en iets minder dan aan onze favoriete bezigheid: slapen (8 uur en 45 minuten). Alleen ‘s nachts tussen twee en vier blijft het bijna helemaal stil.

4 introductie  “Eén op de zes jongeren zegt verslaafd te zijn aan sociale media.” “Snapchat en Whatsapp verleiden steeds jongeren sexting en cyberpesten.” “Selfies en YouTube werken narcisme in de hand.” “Jongeren herkennen geen nepnieuws op Facebook en dat is gevaarlijk.” Het zijn slecht een paar recente nieuwsheadlines, maar het kan niemand ontgaan zijn dat de opkomst van sociale media tot steeds meer maatschappelijke onrust en kritische vragen leidt. Tegelijkertijd is in de gemediatiseerde samenleving van vandaag een leven zonder social media (of bijbehorende smartphones, laptops en andere mobiele devices) zo goed als ondenkbaar geworden. Opting out is geen optie, maar hoe kun je dan wel op een mediawijze en ontspannen manier leven ín media? Anders gezegd, hoe word je proactief en kritisch mediagebruiker zonder een social media zombie of zonderling te worden?

5 overview 3 gesprekspunten leven ín media voor- en nadelen social media
mediawijs: #hoedan

6 Q&A one-minute-paper Hoeveel tijd besteed jij/de Nederlander per dag gemiddeld aan media? De onderzoekers vroegen drieduizend Nederlanders om een week lang elke tien minuten hun (media)activiteiten bij te houden. We besteden gemiddeld 8 uur en 33 minuten per dag aan media, blijkt uit de dagboeken. Veel meer dan aan werk of studie (3 uur en 15 minuten) en iets minder dan aan onze favoriete bezigheid: slapen (8 uur en 45 minuten). Alleen ‘s nachts tussen twee en vier blijft het bijna helemaal stil. Nederlanders in de categorie jaar besteden gemiddeld 8.15 uur aan media. Blijkt uit het MediaTijd onderzoek. De helft (52%) van de jongeren besteedt minimaal drie uur per dag aan sociale media. Dit blijkt uit onderzoek van EenVandaag. Voor deelnemers ouder dan 25 ligt dit lager. In de leeftijdscategorie 25 tot 35 zit een derde (34%) minimaal drie uur per dag op sociale media en naarmate men ouder wordt neemt dit gestaag af. ‘Jongeren tussen de 18 en 24 jaar internetten 3,3 uur per dag’. Nationale social media onderzoek Whatsapp is grootste social media platform van 2017 (10,9 miljoen mensen), Facebook (10,4 miljoen) en YouTube (7,5 miljoen) stijgen. Snapchat (1,9 miljoen gebruikers) en Instagram (1,5 miljoen gebruikrs). YouTube stijgt dit jaar met name onder jongeren tot 39 jaar. Groei facebook voornamelijk te wijten aan 65- en 80-plussers. Daling Twitter het grootst onder jongeren tot 19 jaar. Instagram voornamelijk populair en groeiend onder jongeren t/m 19 jaar (en daarna t/m 25 a 30 jaar).

7 Leven ín media media life (Deuze 2012)
Ons leven is zo nauw verbonden met media, dat we [de] media zelf bijna niet meer kunnen zien media vervagen uit ons bewustzijn; onzichtbaarheid van media; waardoor media veel dominantere rol krijgen in het aansturen van alledaagse interactie ons leven is zo nauw verbonden met media, dat we [de] media zelf bijna niet meer kunnen zien # soms letterlijk, we zijn ons onbewust van hoeveelheid en tegelijkertijd media door elkaar heen verschillen media verschillende functies gebruiken # soms omdat de technologie onzichtbaar voor ons is. We zien s niet door de ruimte zweven (icloud, wifi etc.), we zien de kabels niet onder de oceaan vloer doorlopen, we kunnen onze devices niet (zo makkelijk) uit elkaar halen en weer in elkaar zetten, we snappen eigenlijk vrij weinig van alle bits en bites en hoe nullen en eentjes werken en communiceren . Daarnaast is er een tweede grootste verkeersstroom van media wereldwijd is niet media die wij gebruiken en die wij dus vullen met informatie en communicatie, maar media die met elkaar communiceren (machine to machine interaction). Dat zien wij dus ook niet. Er gebeuren zoveel dingen in de samenleving die we ons eigenlijk niet meer voor kunnen stellen zonder media, bijv. Arabische Lente, Occupy Wallstreet, London Riots. GEVOLG: media krijgen veel dominantere rol in aansturen van alledaagse interactie. Immers,dat wat je niet ziet krijgt veel meer macht over je leven.

8 Leven ín media media life (Deuze 2012)
We gaan de wereld steeds meer zien in termen van [de] media we oriënteren ons op media; we beoordelen onszelf en elkaar op basis van de selectiecriteria die media hanteren in de mate dat er we ertoe doen; mediatisering zorgt voor een sterke commercialisering van onze mediaproductie en -consumptie we gaan wereld steeds meer zien in termen van media # betekent voor onszelf, dat wij onszelf en elkaar vooral beoordelen op basis van het feit of we er toe doen aan de hand van selectiecriteria die door media gehanteerd worden. Zoals zijn we nog steeds wel interessant, up to date, hebben we iets nieuws te vertellen, hebben we een status update op Facebook die er toe doet die mensen kunnen liken. Je kijkt naar de wereld zoals een journalist of een cameraman of –vrouw naar z’n onderwerp kijkt (is dit de moeite waard, kan ik dit editen, kan ik dit een beetje sneller laten gaan of moet ik dit nu juist even trager inzoomen en focussen). En dat denken in de wereld in termen van media is een heel dominant aspect.Je ziet ook dat instanties in de samenleving zich op die manier gaan gedragen. Als zij nog maar iets over zichzelf in de media te meldne hebben zijn zij courant, zijn zij valide zijn zijrelevant. Als ze dat niet hebben, waar praten we dan nog over. Deze hele discussie over het gebruik van social media door sociale instanties gaat eigenlijk over over het leven ín media.

9 Leven ín media media life (Deuze 2012)
Onze oriëntatie op [de] wereld en media geeft de verwachting dat we iets aan die wereld kunnen doen onze omgang met media en ICT creëert een werkelijkheid uniek tot onze interventie daarin en ervaring daarvan; geeft een enorm gevoel van [goddelijke] macht. groeiend idee/besef dat we iets aan de werkelijkheid kunnen veranderen als we die werkelijkheid ervaren, consumeren en/of produceren in media. 3. oriëntatie op wereld & media geeft verwachting dat we iets aan die wereld kunnen doen want dat zijn we aangeleerd met onze afstandsbediening, met onze joystick, met onze computermuis. Als we dat soort apparaten in onze handen vast nemen gebeurt er iets, er verandert iets aan de werkelijkheid die we op dat moment tot ons nemen. Ik klik met mijn afstandsbediening naar het televsiescherm en er verandert iets, die werkelijkheid verandert. Als ik met mijn computermuis te keer ga, dan wordt die werkelijkheid uniek tot mijn interventie daarin en ervaring daarvan. Het is een enorm gevoel an macht, het is bijna (dare i say) goddelijke macht. We kunnen iets aan de werkelijkheid veranderen als we die werkelijkheid ervaren, consumeren, produceren in media. En die verwachting, dat we iets kunnen veranderen aan onze werkelijkheid, aan onze sociale werkelijkheid zit deels gebakken in het menszijn, het is een structurele waarde van media als infrastructuur als (IC)technologie (zij laten ons iets veranderen aan de werkelijkheid). EN als we nu met elkaar even aannemen dat de werkelijkheid in media en die daarbuiten met elkaar versmelten (dat de grenzen daarvan onzichtbaar worden) dan zien we ineens een maatschappij die heel anders met zichzelf en met de wereld om zich heen omgaat. Met de verwachting dat er iets zal gebeuren, iets zal veranderen. Dat als je ergens op klikt, dat er dan ook iets gebeurt. En als er dan iets niet gebeurt, dan zijn de rapen gaar. En in die context moeten we sociale media gebruik zien zowel door individuen,, door burgers, consumenten als maatschappelijke instituten.

10 Q&A ranking voor/nadelen
Maak een lijstje met 5 kansen en 5 risico’s van social media. Noteer 3 behoeften die social media voor jou bevredigen. Beschrijf in 1 zin je grootste angst als het gaat om het gebruik van social media. Uit Nationale social media onderzoek 2016: het nut van social media is groter dan de zorgen en het vertrouwen.

11 Voor- en nadelen social media
kansen en risico’s Ultieme bevrediging en beloning mediagebruik (informatief, affectief, sociaal, cognitief, escapisme); participatiecultuur; personalisering; vervagen grenzen. Zorgen omtrent privacy; wantrouwen content; filter bubbles; verslaving en informatie overload. Zorgen mbt social media (Nationaal social media onderzoek 2017): - 66% maakt zich zorgen over de doorverkoop van gegevens / Vertrouwen in social media blijft ondanks lichte stijging onder alle leeftijdsgroepen laag - 54% maakt zich zorgen over hun gegevens / De zorgen omtrent privacy blijven aanwezig - 57% weet niet of social media te vertrouwen is / Vertrouwen in social media blijft een afhaakmotief - 17% heeft (zeer) veel vertrouwen in social media Voorspelling Nationaal social media onderzoek 2017 1. Stijging gebruik social media onder ouderen zet ook het komend jaar gestaag door. Jongeren haken niet af, dus social media als medium blijft groeien. 2. Facebook, WhatsApp en YouTube vormen volgend jaar nog steeds de top 3. Ook onder jongeren zal dit (nog steeds) de top 3 zijn. 3. Instagram is volgend jaar qua dagelijks gebruik groter dan YouTube; 4. Snapchat zal stijgen en Twitter voorbijgaan als het gaat om totaal gebruik.

12 Q&A stelling Social media maken gebruikers narcistisch, dom en kortzichtig. is geen optie, maar hoe kun je dan wel op een mediawijze en ontspannen manier leven ín media? Anders gezegd, hoe word je proactief en kritisch mediagebruiker zonder een social media zombie of zonderling te worden?

13 5 tips voor proactief en kritisch mediagebruik
Mediawijs: #hoedan 5 tips voor proactief en kritisch mediagebruik Besef je dat “technology shapes peope ánd people shape technology”; Verdiep je in de onderliggende belangen en werking van social media; Ga weloverwogen om met de tijd en inhoud die je op social media, devices en applicaties prosumeert; Neem zelfbewust en doordacht positie in met betrekking tot medialogica; ‘Bescherm’ je privacy en maak gebruik van het costumizen van instellingen. Het zijn slecht een paar recente nieuwsheadlines, maar het kan niemand ontgaan zijn dat de opkomst van sociale media tot steeds meer maatschappelijke onrust en kritische vragen leidt. Tegelijkertijd is in de gemediatiseerde samenleving van vandaag een leven zonder social media (of bijbehorende smartphones, laptops en andere mobiele devices) zo goed als ondenkbaar geworden. Opting out is geen optie, maar hoe kun je dan wel op een mediawijze en ontspannen manier leven ín media? Anders gezegd, hoe word je proactief en kritisch mediagebruiker zonder een social media zombie of zonderling te worden?


Download ppt "Social media binnenlopen"

Verwante presentaties


Ads door Google