MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015
WEEKOVERZICHT Inhoud week 1inleiding; leven ín media week 2de almacht van de media week 3de beperkte macht van de media week 4 aandacht voor de ontvanger week 5 - week 6 de sturende macht van de media week 7 naar een nieuwe denken over massacommunicatie Karlijn Goossen, 2015
AANWEZIGHEID Karlijn Goossen, 2015
AANWEZIGHEID Presentieplicht #1maak een ieder Mediatheorie hoorcollege NB specifieke collegeweken moeten herkenbaar zijn #2uiterlijk 20 oktober post je jouw de MJO-Facebookpagina #3max 1 hoorcollege missen, míts een goede reden én notificatie hoorcollege Karlijn Goossen, 2015
COLLEGE #1 Wat gaan we doen? #1inleiding #2leven ín media #3mediatisering Karlijn Goossen, 2015
#1 Karlijn Goossen, 2015
INLEIDING Verkennen & analyseren wereld van media #1hoe media gemaakt worden #productieproces #2wat er in die media staat #inhoud #3hoe die inhoud gebruikt wordt door mensen #mediagebruik Karlijn Goossen, 2015
A WORLD… Karlijn Goossen, 2015
MH17 Karlijn Goossen, 2015
ALS #ICEBUCKETCHALLENGE Karlijn Goossen, 2015
ISLAMIC STATE Karlijn Goossen, 2015
REALITY TV Karlijn Goossen, 2015
MEDIAGEBRUIK Karlijn Goossen, 2015
#2 Karlijn Goossen, 2015
MEDIALIFE Karlijn Goossen, 2015
MEDIALIFE Mark Deuze o manier waarop samenleving met media omgaat & in het bijzonder met social media o gevolgen hiervan voor omgang met maatschappelijke processen & wijze waarop burgers en samenleving met elkaar omgaan om elkaar te maken o doel medialife perspectief = aandacht van media af te leiden ;) o hypothese: wat als we niet mét, maar ín media leven…? Karlijn Goossen, 2015
MEDIALIFE Karlijn Goossen, 2015
MEDIALIFE Leven ín media betekent 1ons leven is zo nauw verbonden met media, dat we [de] media zelf bijna niet meer kunnen zien media vervagen uit ons bewustzijn; onzichtbaarheid van media; waardoor media veel dominantere rol krijgen in aansturen van alledaagse interactie Karlijn Goossen, 2015
MEDIALIFE Karlijn Goossen, 2015
OCCUPY WALL STREET Karlijn Goossen, 2015
MEDIALIFE Leven ín media betekent 2we gaan wereld steeds meer zien in termen van [de] media we oriënteren ons op media & beoordelen onszelf/elkaar adhv selectiecriteria media als we kijken naar & participeren in samenleving Karlijn Goossen, 2015
THE TRUMAN SHOW Karlijn Goossen, 2015
REALITY TV Karlijn Goossen, 2015
MEDIALIFE Leven ín media betekent 3oriëntatie op [de] wereld & media geeft verwachting dat we iets aan die wereld kunnen doen onze omgang met media & ICT creëert werkelijkheid uniek tot onze interventie daarin & ervaring daarvan; geeft enorm gevoel van [goddelijke] macht. groeiend idee/besef dat we iets aan werkelijkheid [kunnen] veranderen als we die werkelijkheid ervaren, consumeren, produceren in media. Karlijn Goossen, 2015
ALS #ICEBUCKETCHALLENGE Karlijn Goossen, 2015
HASHTAG ACTIVISME Karlijn Goossen, 2015
#3 Karlijn Goossen, 2015
MEDIATISERING Stig Hjarvard o concept bedacht in RE: op groeiende invloed op sociale en culturele instituten sociale theorie mbt media & mediaveranderingen o mediatisering = proces waarbij cultuur & samenleving afhankelijk worden van [de] media & medialogica o karakteristieken van oude én nieuwe media beïnvloeden menselijke interactie, sociale instituten & culturele verbeeldingen Karlijn Goossen, 2015
MEDIATISERING …process through which core element of a social or cultural activity assume media form. As a consequence: o the activity is to a > of < degree, performed through interaction with a medium o the symbolic content & the structure of the social & cultural activity are influenced by media environments & a media logic upon which they gradually become more dependent. “ Karlijn Goossen, 2015
HOUSE OF CARDS Karlijn Goossen, 2015
MEDIATISERING maakt inzichtelijk hoe media zich hebben verspreid naar, vervlochten zijn geraakt met en van invloed zijn geworden op sociale instituten & culturele fenomenen zoals politiek, religie, spel, lifestyle etc. “ Karlijn Goossen, 2015
THE HUNGER GAMES Karlijn Goossen, 2015
Wat zijn/doen ‘media’? 1technologie #drager 2sociaal instituut #omgeving 3mechanisme dat content organiseert & contextualiseert #taal 4plaats/ruimte voor ervaringen door ontvanger #omgeving MEDIATISERING Karlijn Goossen, 2015
MEDIATISERING Karlijn Goossen, 2015
THE INTERNET’S OWN BOY Karlijn Goossen, 2015
MEDIATISERING Karlijn Goossen, 2015
MEDIATISERING Karlijn Goossen, 2015
CONTACT Karlijn Goossen … is docent journalistiek en media, religie en cultuur, onderzoek en J&C Karlijn Goossen, 2015