Business informatiemanagement:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De hoeden van Edward de Bono
Advertisements

NGI 30 maart 2011 Kadaster als informatiefabriek !
Interactieve sessie over de trends in de ICT
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Informatiemanagement en informatiebeleid
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Governance van de informatievoorziening
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
LIPS versie 2.1 Een logische evolutie Carl Possemiers & Tim Vander Borght Gebruikersdag VERA Leuven, 24 Oktober 2005.
Agenda De aanleidingen Wat is functioneel beheer BiSL
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Een methode om nieuwe ideeën te genereren
Interpreteren van data
Project Management Fails
Governance van de informatievoorziening
VAN DIGITALE GRIFFIE NAAR OPEN RAADSPORTAL De Digitale Griffie ii
Succesvolle regie: meer dan een mooi contract Mark van der Velden 14 april 2008.
1 Rol van de UB Pitch 2: Wageningen. Dienstverlening onderzoeksdata Gezamenlijke aanpak Juridisch, Bibliotheek en IT De Wageningen UR case: Data Management.
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Theo Thomas “Waarom gezamenlijk met de markt communiceren?”
Dialyse…… en wat betekent dit voor u als partner Carla Deen Dirry Keurhorst.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Niets is wat het lijkt.
Beheermodel van M. Looijen
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Business Service Management: de zwakste schakel in de keten?!
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
ASL 2 Een dynamisch framework
Bepalen huidige bedrijfsprocessen Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning.
Informatiemanagement
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Presentatie resultaten enquête competenties functioneel beheerder Hilda Brandsteder en Jan Willem Druppers.
1 Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Koenraad Bruins Rabo Bouwfonds.
Welkom bij de 3de conferentie van de Werkgroep BIM-competenties.
Governance van de Informatievoorziening bij Saxion
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
NGI Themasessie 8 juni 2007 Inrichtingsfactoren voor Business Informatiemanagement Lex Scholten – informatie-procesverbeteraar ASLBiSL Foundation Motivaty.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Schoonmaakdienstverlening
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
The Hybrid Workspace Commercial Value Proposition
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Functioneel beheer middag
Business Informatie management / Functioneel beheer middag
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Is testen een project op zich?
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

Business informatiemanagement: hoe doe je dat? Wat zou u willen weten?

Wat willen we vertellen? Het wereldbeeld van business en IT De rol van Business informatiemanagement De boekenreeks BiMM

De wereld van IT 001100010010 011101100110 001000010011 010110010000 1000000100110000 010010010100 Add r1, r2 Jo :2050 Cmp r1, r3 Js :3000 Move r1, :1010 Jmp :3030

De wereld van de business

Business: leven in chaos Vervelende of lastige medewerkers Morgen kamervragen of ijverige accountants Zien is geloven en dan nog niet Je moet vriendjes hebben en houden Lastige klanten of creatieve bazen Morgen zijn we weer een ander label Beperkt budget en/of een uit de klauwen gelopen IT-traject Bijna altijd gaat het wel fout of gaat er iets fout

Business IT

Business IT Alignment Business Island IT Island

informatie- management proces- eigenaren gebruikers RvB Infrastructuur management Applicatie- Business informatie- management BiSL ITIL ASL Opdrachtnemer Opdrachtgever

Business IT Regisseur? Tolk? Handige ritselaar? Stootblok? Kop van jut? Business IT

het gaat om raakvlak B-I Business informatiemanagement Portefeuillehouder ‘I’ voor de business: Dus: I: informatie, informatievoorziening niet alleen (pure) business (gedelegeerd) managen van de productiefactor ‘I’ geen IT. Behoort tot business, behoort tot het businessdomein, maar is geen business alleen: het gaat om raakvlak B-I

Wat en hoe Business informatie- Applicatie- management management Wat (proces) Agile/scrum, UML, TMap, … Hoe (methode)

Remko van der Pols Remko die zijn aantekeningen achterliet als basis voor de boekenreeks.

Wat en hoe Business informatie- Applicatie- management management Wat (proces) Agile/scrum, UML, TMap, … BIM methoden Hoe (methode)

BiSL en BiMM BiSL procesmodel X procesmodel Y procesmodel Z Methoden methode X methode Y Best practice methode Z

Leveranciers- en contract Gebruiks- beheer BIM Specificeren Leveranciers- en contract management Governance Informatie- beleid Behoeften sturing

Relatie BiSL <> Methoden 6. Informatiebeleid 3. Specificeren 1. Governance 2. Gebruiksbeheer 4. Leverancierssturing 5. Behoeftensturing 0: introductie

De auteurs 6. Informatiebeleid 3. Specificeren 1. Governance 2. Gebruiksbeheer 4. Leverancierssturing 5. Behoeftensturing 0: introductie

Stellingen

Stelling 1 Het is jammer dat niet het gehele BiSL framework wordt afgedekt. Waarom bijvoorbeeld Toetsen en testen niet? Is meer een vraag.

Stelling 2 Dit is erg onduidelijk voor de markt. Waarom schrijven jullie niet gewoon BiSL 2.0? Idem

Stelling 3 Er is geen behoefte aan deze reeks. Er is al genoeg literatuur over bijvoorbeeld business requirements en contractmanagement.

BiSL dekt nieuwe ontwikkelingen zoals Big data en Cloud niet af. Stelling 4 BiSL dekt nieuwe ontwikkelingen zoals Big data en Cloud niet af. Gaat meer over BiSL dan over BiMM

Stelling 5 Vraagsturing is achterhaald. IT-services zijn al als standaardcomponent op de markt (in de cloud) beschikbaar. Kan nog extra prikkelend gemaakt worden door vraagsturing te vervangen door business informatiemanagement (de gebruiker heeft BIM niet meer nodig, haalt het zelf wel).

Stelling 6 Vraaggestuurd, is dat wel helder? Wie vindt dat hij/zij de rol van vrager heeft?

Stelling 7 Business informatiemanagement is achterhaald. Gebruikers halen zelf hun IT uit de cloud. Variant op stelling 5

De CIO hoort in de Raad van Bestuur. Stelling 8 De CIO hoort in de Raad van Bestuur.

Stelling 9 In Nederland hebben we de governance op de informatievoorziening goed op orde

Specificeren is hetzelfde als requirementsmanagement Stelling 10 Specificeren is hetzelfde als requirementsmanagement