Business informatiemanagement: hoe doe je dat? Wat zou u willen weten?
Wat willen we vertellen? Het wereldbeeld van business en IT De rol van Business informatiemanagement De boekenreeks BiMM
De wereld van IT 001100010010 011101100110 001000010011 010110010000 1000000100110000 010010010100 Add r1, r2 Jo :2050 Cmp r1, r3 Js :3000 Move r1, :1010 Jmp :3030
De wereld van de business
Business: leven in chaos Vervelende of lastige medewerkers Morgen kamervragen of ijverige accountants Zien is geloven en dan nog niet Je moet vriendjes hebben en houden Lastige klanten of creatieve bazen Morgen zijn we weer een ander label Beperkt budget en/of een uit de klauwen gelopen IT-traject Bijna altijd gaat het wel fout of gaat er iets fout
Business IT
Business IT Alignment Business Island IT Island
informatie- management proces- eigenaren gebruikers RvB Infrastructuur management Applicatie- Business informatie- management BiSL ITIL ASL Opdrachtnemer Opdrachtgever
Business IT Regisseur? Tolk? Handige ritselaar? Stootblok? Kop van jut? Business IT
het gaat om raakvlak B-I Business informatiemanagement Portefeuillehouder ‘I’ voor de business: Dus: I: informatie, informatievoorziening niet alleen (pure) business (gedelegeerd) managen van de productiefactor ‘I’ geen IT. Behoort tot business, behoort tot het businessdomein, maar is geen business alleen: het gaat om raakvlak B-I
Wat en hoe Business informatie- Applicatie- management management Wat (proces) Agile/scrum, UML, TMap, … Hoe (methode)
Remko van der Pols Remko die zijn aantekeningen achterliet als basis voor de boekenreeks.
Wat en hoe Business informatie- Applicatie- management management Wat (proces) Agile/scrum, UML, TMap, … BIM methoden Hoe (methode)
BiSL en BiMM BiSL procesmodel X procesmodel Y procesmodel Z Methoden methode X methode Y Best practice methode Z
Leveranciers- en contract Gebruiks- beheer BIM Specificeren Leveranciers- en contract management Governance Informatie- beleid Behoeften sturing
Relatie BiSL <> Methoden 6. Informatiebeleid 3. Specificeren 1. Governance 2. Gebruiksbeheer 4. Leverancierssturing 5. Behoeftensturing 0: introductie
De auteurs 6. Informatiebeleid 3. Specificeren 1. Governance 2. Gebruiksbeheer 4. Leverancierssturing 5. Behoeftensturing 0: introductie
Stellingen
Stelling 1 Het is jammer dat niet het gehele BiSL framework wordt afgedekt. Waarom bijvoorbeeld Toetsen en testen niet? Is meer een vraag.
Stelling 2 Dit is erg onduidelijk voor de markt. Waarom schrijven jullie niet gewoon BiSL 2.0? Idem
Stelling 3 Er is geen behoefte aan deze reeks. Er is al genoeg literatuur over bijvoorbeeld business requirements en contractmanagement.
BiSL dekt nieuwe ontwikkelingen zoals Big data en Cloud niet af. Stelling 4 BiSL dekt nieuwe ontwikkelingen zoals Big data en Cloud niet af. Gaat meer over BiSL dan over BiMM
Stelling 5 Vraagsturing is achterhaald. IT-services zijn al als standaardcomponent op de markt (in de cloud) beschikbaar. Kan nog extra prikkelend gemaakt worden door vraagsturing te vervangen door business informatiemanagement (de gebruiker heeft BIM niet meer nodig, haalt het zelf wel).
Stelling 6 Vraaggestuurd, is dat wel helder? Wie vindt dat hij/zij de rol van vrager heeft?
Stelling 7 Business informatiemanagement is achterhaald. Gebruikers halen zelf hun IT uit de cloud. Variant op stelling 5
De CIO hoort in de Raad van Bestuur. Stelling 8 De CIO hoort in de Raad van Bestuur.
Stelling 9 In Nederland hebben we de governance op de informatievoorziening goed op orde
Specificeren is hetzelfde als requirementsmanagement Stelling 10 Specificeren is hetzelfde als requirementsmanagement