Even voorstellen .

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Opdracht 25 IIIIk ga enkele informatie verzamelen over communicatie.
Hoofdstuk 2 Communicatie
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
BEGELEIDING EN COACHING Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Begeleiden en coachen 1. Begeleiden en coachen. –Belang en verschillen. Voorbeeld, normen en.
De eerste presentatie voor Nederlands
Noor Klinkenberg 7 april 2011
1. Levensbeschouwing en communicatie
First ID project Waterlant-Ydoorn
...heet u graag welkom! Graag uw aandacht voor het First ID Project.
Informatica Blok 1 Hoofdstuk 2
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Wie is er hier aan het woord?. Of…. ? Dagelijkse kost.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Syncope hulpverlening.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Communicatie en dementie
Communicatie en relatie
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
HS 4 Aandachtspunten bij een verkoopgesprek
voor familie en vrienden van
Sessie vergadertechnieken
Effectief communiceren
De kunst om een klant of prospect een dienst van SNS Bank te laten kopen SNS Programma voor Ondernemende Helden Sales training Verkoop adviseur Docent:
Duits in 4,5 en 6 VWO Herzlich Willkommen !!. Waarom Duits? Duits is de taal van onze belangrijkste handelspartner, tevens ons buurland. Duits is de taal.
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Zakelijke communicatie
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
Slecht-nieuws en Klachten
BPV. Even voorstellen BPV- coördinator * voorstelformulier goedkeuren * formulieren verwerken * vragen rondom BPV beantwoorden.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Communicatie & Relatie
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Online Personal Branding. Professie: Trainer / Mindset Reprogrammer & Personal Braning Coach Geboren: Nederland (43 jaar) Passie: Commerciele Talenten.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Communicatie 5e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Praktijk Opleiders Cursus
H1 Media en communicatie
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Training Netwerken Een project van: In opdracht van:
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
AGRESSIE Les 3.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Training communicatie
Leidinggeven Communicatie.
Communicatie 4e les.
Communicatie 7e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Zorgen voor een succesvol resultaat
Communicatie 5e les.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Les 6: non-verbale communicatie
Workshop Afspraken maken
1.2 massamedia en internet
Gezondheidsvaardigheden
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Even voorstellen 

Mark Van Couwenberghe Geboren en getogen in Sint-Niklaas Leraar economie aan de Broederschool Voor onderwijs: 20 jaar ervaring in de privé-sector (verkoop / training)

Mark Van Couwenberghe Grote passie voor China Lessen Chinese taal en cultuur China-reizen Vereniging België-China

Mark Van Couwenberghe Mijn doelen voor het vak “Zakelijke Communicatie”: samen met jullie: ervaring(en) doorgeven en delen veel tijd voorzien voor praktijk en oefenen: “tips en tricks” kennis, vaardigheden en zelfvertrouwen opbouwen

Mark Van Couwenberghe gsm 0492 66 53 50 e-mail 1 vcm@broeders.be markvancouwenberghe@skynet.be

Even voorstellen 

Zakelijke communicatie INLEIDING: Het communicatiemodel

Het communicatiemodel Wat is communicatie? Wat is zakelijke communicatie? Wie is zender en ontvanger? Welke zijn de kanalen of media? Welke zijn de soorten communicatie ? Wat is goede en slechte communicatie? Wat gaan we allemaal ontdekken in deze cursus?

Wat is communicatie? ZENDER

Wat is communicatie? ZENDER boodschap

Wat is communicatie? ZENDER boodschap ONTVANGER

Wat is communicatie? kanaal of medium ZENDER boodschap ONTVANGER

Wat is communicatie? kanaal of medium ZENDER ONTVANGER boodschap feedback

Wat is communicatie? voorbeelden

Wat is communicatie? voorbeelden

Wat is communicatie? voorbeelden

Wat is zakelijke communicatie? Zakelijke communicatie is communicatie die betrekking heeft op het werk zakendoen (kopen en verkopen, geldzaken, …) = privé-communicatie

Wat is zakelijke communicatie? voorbeelden ?

Wat is zakelijke communicatie? voorbeelden sollicitatiegesprek bestelling per e-mail schriftelijke klacht ontslaggesprek prijsaanvraag telefonische enquête personeelsvergadering schriftelijke aanmaning …..

Wie is zender en ontvanger? boodschap ONTVANGER feedback TWEEZIJDIGE COMMUNICATIE de rollen van zender en ontvanger wisselen voortdurend

Wie is zender en ontvanger? voorbeelden

Wie is zender en ontvanger? voorbeelden

Wie is zender en ontvanger? voorbeelden

Wie is zender en ontvanger? voorbeelden

Wie is zender en ontvanger? boodschap ONTVANGER feedback EENZIJDIGE COMMUNICATIE zender zendt, maar er is geen/foute ontvangst (en dus ook geen/foute feedback)

Wie is zender en ontvanger? voorbeelden

Wie is zender en ontvanger? voorbeelden

Wie is zender en ontvanger? voorbeelden

Wie is zender en ontvanger? voorbeelden uit de zakelijke communicatie ?

Wie is zender en ontvanger? voorbeelden uit de zakelijke communicatie sollicitant leverancier directie bank klant receptionist boekhouder …..

Welke zijn de kanalen of media? Enorme evolutie (communicatie-technologie) Belangrijk: juiste boodschap via het juiste kanaal of medium

Welke zijn de kanalen of media? voorbeelden

Welke zijn de kanalen of media? voorbeelden

Welke zijn de kanalen of media? voorbeelden

Welke zijn de kanalen of media? voorbeelden uit de zakelijke communicatie ?

Welke zijn de kanalen of media? voorbeelden uit de zakelijke communicatie post telefoon e-mail stem internet fax ….. en… lichaam

Welke zijn de soorten communicatie? verbale communicatie: schriftelijk communiceren met woorden mondeling non-verbale communicatie: communiceren met gebaren, lichaam, tekens, signalen, …

Welke zijn de soorten communicatie? verbale communicatie: schriftelijk communiceren met woorden mondeling non-verbale communicatie: communiceren met gebaren, lichaam, tekens, signalen, … ? % ? %

Welke zijn de soorten communicatie?

Welke zijn de soorten communicatie?

Welke zijn de soorten communicatie?

Welke zijn de soorten communicatie? voorbeelden van non-verbale communicatie uit de zakelijke communicatie ?

Welke zijn de soorten communicatie? voorbeelden van non-verbale communicatie uit de zakelijke communicatie boze klant die zijn stem verheft vermoeide gezichten tijdens een vergadering kleurrijke inrichting van de bedrijfskantoren stilte tijdens sollicitatiegesprek veiligheidswaarschuwingen in de fabriek strak pak van de verkoper …..

Wat is goede en slechte communicatie? + - juist taalgebruik niet-aangepast taalgebruik tweezijdig eenzijdig juiste timing te vroeg, te laat juiste kanaal of medium foute kanaal of medium leidt tot gewenste resultaat blijft dode letter open, eerlijk verborgen agenda, bedrieglijk …..

Wat is goede en slechte communicatie? voorbeelden uit de zakelijke communicatie ?

Wat is goede en slechte communicatie? voorbeelden van goede zakelijke communicatie een goed gesprek hebben met een medewerker die zich slecht voelt de telefoon opnemen binnen de drie beltonen luisteren naar een klant met een klacht een bondig en overzichtelijk CV iedereen de kans geven aan het woord te komen tijdens een vergadering elke e-mail beantwoorden …..

Wat is goede en slechte communicatie? voorbeelden van slechte zakelijke communicatie een medewerker ontslaan per sms niet of te laat reageren op een klacht opdrachten geven die fout worden geïnterpreteerd beslissingen nemen op een vergadering zonder overleg een andere taal gebruiken dan de taal van de klant medewerkers vergeten in personeelsmededelingen …..

Wat is goede en slechte communicatie?

Wat gaan we allemaal ontdekken in deze cursus? standaardcorrespondentie zakelijke teksten en e-mails schrijven solliciteren voeren van zakelijke gesprekken afspraken maken telefonische contacten …..

Volgende les… Afspraak om 18:30 uur in de computerklas 