2 e ouderavond 3 e klassen 20 januari
Stand van zaken (1) keuzebegeleidingslessen zijn grotendeels afgerond opdrachten DeDecaan.net zijn gemaakt bezoek TU-Delft is geweest zelfportret is geschreven studie- en beroepen- avond is geweest verslagen studie- en beroepenavond zijn geschreven
Stand van zaken (2) profiel- en vakkenboekjes zijn uitgedeeld voorlichting over vakken in de bovenbouw in de vaklessen is grotendeels afgerond Voorlichting over nieuwe vakken maatschappijwetenschappen, filosofie, nlt en biologie zal plaatsvinden aan het einde van enige toetsdagen bespreking proefwerken o.a. verhouding tussen kennis en inzicht in de 3 e klas en in de bovenbouw bovenbouwleerlingen voor de klas Uitleg over de keuzemogelijkheden
Wat er nog gaat komen Invoeren voorlopige profiel- en vakkenkeuze Adviesvergadering lesgevende docenten over de voorlopige profiel- en vakkenkeuze Uitdraai van de voorlopige profiel- en vakkenkeuze + advies van de vergadering naar huis ter ondertekening Gesprekken met de mentor Definitieve profiel- en vakkenkeuze
Tijdpad Donderdag 12 en vrijdag 13 februari: invoeren voorlopige profiel- en vakkenkeuze 20 februari: adviesvergadering docenten 5 maart: keuzes en advies naar huis Tussen 5 maart en 3 april: gesprek met de mentor over de profiel- en vakkenkeuze uiterlijk 3 april: definitieve profiel- en vakkenkeuze
6 K e u z e - s tr e s s
onderwerpen technische informatie over de profielen hoe wij de rol van de ouders zien tips bij de begeleiding gelegenheid tot vragen stellen
Namen van de profielen C&M = Cultuur en Maatschappij E&M = Economie en Maatschappij N&G = Natuur en Gezondheid N&T = Natuur en Techniek
Opbouw van de profielen gemeenschappelijk deel profieldeel het vrije deel
Overzicht gemeenschappelijke delen + studielast Atheneum Gymnasium Nederlands Engels maatschappijleer lichamelijke opvoeding klassieke culturele vorming Frans of Duits maatschappelijke stage studie-oriëntatie profielwerkstuk Nederlands Engels maatschappijleer lichamelijke opvoeding klassieke culturele vorming Latijn of Grieks maatschappelijke stage studie-oriëntatie profielwerkstuk
studielast van de andere vakken wiskunde A13 wiskunde B15 wiskunde C12 natuurkunde12 scheikunde11 biologie12 aardrijkskunde11 economie12 geschiedenis12 maatschappijwet.11 filosofie12 kunst-beeld.vorming
globale vergelijking profieldelen C&ME&MN&GN&T geschiedenis wiskunde A,B of C aardrijkskunde of economie of maatschappijwet La, Gr, een moderne taal, kunst of filosofie geschiedenis economie wiskunde A of B aardrijkskunde of maatschappijwet of een moderne taal scheikunde biologie wiskunde A of B natuurkunde of aardrijkskunde of natuur,leven & technologie scheikunde natuurkunde wiskunde B biologie of natuur, leven & technologie
M-profielen dubbel voorbeeld C&ME&M geschiedenis wiskunde A of B aardrijkskunde of maw of economie kubv of fi of fa/du geschiedenis wiskunde A of B economie ak of maw of fa/du
N-profielen dubbel voorbeeld N&GN&T scheikunde wiskunde B biologie natuurkunde of nlt of ak scheikunde wiskunde B natuurkunde biologie of nlt
dubbelprofiel EM- èn NG E&MN&G geschiedenis wiskunde A of B economie aardrijkskunde of maw of fa/du scheikunde wiskunde A of B biologie aardrijkskunde of nlt In vrije deel: scheikunde biologie In vrije deel: geschiedenis economie
Evaluatiepunt 1: de vrije ruimte wettelijk en op Gymnasium Novum: 1 2 e, 3 e, 4 e vak noemen we extra vakken voor elk extra vak moet € 100 per jaar worden betaald en het kan parallel staan aan een ander vak Kubv en nlt mogen niet als extra vak worden gekozen, omdat de ervaring heeft geleerd dat deze vakken niet parallel of op afstand zijn te volgen
Evaluatiepunt 2: Wiskunde D op dit moment loopt een experiment waarbij leerlingen wiskunde D op het Sint-Maartens College kunnen volgen zij kunnen dit vak alleen als extra vak volgen er worden maar een beperkt aantal leerlingen toegelaten voor het volgen van wiskunde D wordt een bijdrage van € 150 gevraagd
Wat kan uw rol zijn? vooral vragen stellen, niet direct uw mening geven, zo weinig mogelijk sturen vertellen hoe uw eigen keuze tot stand kwam of veranderde blijven stimuleren tot nadenken en informatie verzamelen
beroepen en functies opleidingen profielen
Maar ………… het is toch verstandig om met een schuin oog naar de instroomeisen te kijken deze staan links onder op de website van het decanaat bijvoorbeeld: als je biologie wil studeren heb je én natuurkunde én biologie nodig regelmatig is ook wisA dan wel wisB verplicht Voor technische studie zijn wisB en natuurkunde essentieel
Gespreksonderwerpen het zekere voor het onzekere ….. of geen keuze durven maken? alles kunnen … en dus alles moeten? kies maar exact dan zit je altijd goed?