Typen fietsen met elektrische trapondersteuning

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vanderbusse Nele oktober 2007
Advertisements

Praktisch verkeersexamen
De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
verkeerskrant gemaakt door:
Gemaakt door:Tijn Schreuder
Bas Rutgers Inleverdatum:
Elektrisch rijden: wat meldt de wetenschap ? & milieuprestaties
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Presentatie Compact diesel:
Spacebox.
Colofon Het boek dat hierbij hoort heet - zo leer je nog eens wat over de invoering van de vmbo ict-route. Geschreven door Jos de Kleijn en Carla van.
Frames en voorvorken 2.9 Hoeken en lengte verschillen.
Snelheid.
Kist (massa 20 kg) staat op de grond.
LED’s.
Hoe snel op de fiets 5 fietsen vergeleken op route Utrecht –Breukelen Kees Bakker Consumentenvoorlichter Fietsersbond.
Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen
2e Wet van Newton: kracht verandert beweging
4T Nask1 Hoofdstuk 5 Kracht en beweging
The Alternatives Magnetogo Anne Jon Schoonhoven Eric Kramer
Hydraulische remmen De les start over 5 seconden. Succes.
- Naafdynamo als elektriciteitsgenerator, rendementvol en geruisloos
Ruimte Afstemming in de ruimt eist dat de spieren samenwerken: Intermusculaire coördinatie.
Klik op ‘start’ om te beginnen.
en zitinstructie neemt u plaats op uw stoel en
Les 3: Verkeer TOETS.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Zaalhockey
Les 1: Verkeer.
Samenvatting Conceptversie.
De fiets.
De overstap naar digitale fotografie 4 fases van digitale fotografie De opname De opname De bewerking De bewerking De afdruk De afdruk De archivering.
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
Zwaartekrachtenergie contra Bewegingsenergie
TRACTORS.
GROEP 2 IAN SABEE THOMAS FOKKER RON VAN DER MAREL TIMO KONING Second Life Vehicle.
Verkeerssituatie rond onze school
Verkeerssituatie rond onze school Knelpunten volgens ouders en kinderen.
welke keus past het beste bij u?
Ouderen in het verkeer, hoe bereik je die? Arjan in ‘t Veld (Bureauvijftig)
Conceptversie.
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
Soorten verzekeringen  Aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP)  WA-verzekering  WA- + cascoverzekering ‘allrisk’  Reisverzekering 
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Mondriaan Symposium 17 maart WORKSHOP MONDRIAAN SYMPOSIUM 17 MAART 2016 FRANS HEUS Ga toch fietsen! Mondriaan Symposium.
Wa of all risk. Verzekeren is risico… Verschillende soorten verzekeringen. WA: wettelijk aansprakelijk. Je bent verantwoordelijk voor de schade die.
PRESENTATIE ENERGIE OPSLAG René van Hartingsveldt Directeur Eurotronic B.V. Alphen aan den Rijn 27 september 2016.
Mr. Vanessa VLIEGEN Bestuurslid LVK Advocaat-vennoot bij Argus Advocaten DE NIEUWE MOBILITEIT.
Datum: Teamfunctie: Aanvallen Doelstelling technisch: Kappen,draaien en meenemen van de bal in combinatie met richtingsveranderingen Doelstelling.
Hoofdstuk 4 Verzekeren.
Hoe verzeker ik mijn elektrische fiets?
Banden.
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
Training : 9 Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
# Training : 11 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
A B # Training : 7 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Training : 6 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Banden en bandenmaten Benamingen: A = bandbreedte B = sectiehoogte
Datum : Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
VINK ELECTRIC CAR CENTER fiat500electric.com
Een brommobiel is een: Motorvoertuig.
Wetgeving / diefstalpreventie
Vaarwel benzinemotor! Sven Pletincx
HV2 Pulsar hoofdstuk 4 Deel §4.1 en §4.z
Wiskunde en verkeer Johan Deprez
Hoofdstuk 11 – les 2 Optrekken en Afremmen
Kijk en vergelijk Resultaat juni 2019 – Oude situatie
Transcript van de presentatie:

Typen fietsen met elektrische trapondersteuning Hans Koks - Haarsteeg Veilig Verkeer Nederland

Ze is niet bedoeld / ontworpen als algehele aandrijving!! Zoals het woord “ondersteuning” al aangeeft is ze bedoeld de fietser te ondersteunen op die momenten dat een “zetje in de rug” welkom is, zoals bij het nemen van een helling, rijden tegen sterke tegenwind, enzovoorts. Ze is niet bedoeld / ontworpen als algehele aandrijving!! Veilig Verkeer Nederland

Veilig Verkeer Nederland De ondersteuning kan zijn aangebracht: in het voorwiel in het achterwiel in de trapas Veilig Verkeer Nederland

Veilig Verkeer Nederland Aandrijving in trapas Veilig Verkeer Nederland

Veilig Verkeer Nederland Aandrijving in trapas Voordeel: laag zwaartepunt gewicht centraal meeste trapondersteuning Nadeel: Veelal iets langer frame Veilig Verkeer Nederland

Veilig Verkeer Nederland Aandrijving in de achteras Veilig Verkeer Nederland

Veilig Verkeer Nederland Aandrijving in achteras Voordeel: Meer gevoel “zetje in de rug te krijgen” Nadeel: - Veelal geen gesloten kettingkast mogelijk, waardoor meer onderhoud van de ketting is vereist Veilig Verkeer Nederland

Veilig Verkeer Nederland Aandrijving in voorwiel Veilig Verkeer Nederland

Veilig Verkeer Nederland Aandrijving in voorwiel Voordeel: Voorwiel “trekt”je vooruit Nadeel: Motor in voorwiel zorgt voor zwaardere besturing Meer gewicht op voorwiel dan gewend met “normale”fiets Fiets iets minder stabiel Veilig Verkeer Nederland

Veilig Verkeer Nederland Mogelijkheden trapondersteuning: Rotatiesensor Trapkrachtsensor Veilig Verkeer Nederland

Veilig Verkeer Nederland Rotatiesensor Bij toename trapfrequentie is er meer ondersteuning van de elektromotor. Voordeel: ondersteuning bij wegrijden goedkoop Nadeel: bij langzaam rijden geen nauwkeurige ondersteuning bij stoppen: nog even ondersteuning Veilig Verkeer Nederland

Veilig Verkeer Nederland Trapkrachtondersteuning Ondersteuning afhankelijk van trapkracht. Voordeel: bij veel kracht (lage trapfrequentie) veel ondersteuning bij stoppen valt ondersteuning direct weg reageert snel Nadeel: niet direct ondersteuning bij wegrijden; kracht moet eerste worden gemeten voordat ondersteuning werkt. duurder Veilig Verkeer Nederland

Veilig Verkeer Nederland Plaats accu: Op / onder lastdrager boven achterwiel In zadelbuis In schuine buis balhoofd – bracket In kettingkast Veilig Verkeer Nederland

Veilig Verkeer Nederland Accu op lastdrager Veilig Verkeer Nederland

Veilig Verkeer Nederland Accu op lastdrager Voordelen: Gemakkelijker bereikbaar Veelal uitwisselbaar Veelal afneembaar (gemakkelijk met opladen) Nadelen: - Verhoogt zwaartepunt Veilig Verkeer Nederland

Veilig Verkeer Nederland Accu in een der schuine buizen Voordeel: Lager zwaartepunt dan op lastdrager Nadeel: Moeilijker bereikbaar met opladen Veelal niet uitwisselbaar Veilig Verkeer Nederland

Veilig Verkeer Nederland Actieradius fiets met ondersteuning Is onder meer afhankelijk van: Laadtoestand accu Accucapaciteit Bandenspanning (lage bandenspanning veel rolweerstand) Mate trapondersteuning Omgevingstemperatuur Veilig Verkeer Nederland

Veilig Verkeer Nederland Onderhoud fiets - Softwarematig onderhoud - Onderhoud accu afhankelijk van type - Ketting en tandwielen - Banden / winterbanden MENU Veilig Verkeer Nederland

Plaats in het verkeer, al of niet WA-verzekering en helmplicht Veilig Verkeer Nederland

Veilig Verkeer Nederland Spraakverwarring alom!! Er zijn fietsen met elektrische trapondersteuning (ondersteuning in combinatie met spierkracht). Deze heten formeel Pedelec (pedal en electric). Zijn het meest verkocht. Er zijn elektrisch aangedreven fietsen, e-bikes genaamd. Deze heeft een zelfstandige en regelbare aandrijving. Is een elektrische variant van snorfiets, vergelijkbaar met de “Spartamet” (brandstofaandrijving) Veilig Verkeer Nederland

Veilig Verkeer Nederland Pedelec Volgens de wetgeving mogen fietsen tot max. 25 km/h bij trappen worden ondersteund. Bij stoppen trappen: motor stil Bij snelheden > 25 km/h: trapondersteuning dient onderbroken te worden Zijn volgens de wet reguliere fietsen. Geen helmplicht en verzekeringsplicht Veilig Verkeer Nederland

Veilig Verkeer Nederland E-bike / snorfiets (mits < 25 km/h) Is volgens de wet een tussenvorm tussen fiets en brommer. Snelheidsregeling via “gashandel” Berijder: minimaal 16 jaar oud Bromfietsrijbewijs (AM)/ motor- of autorijbewijs verplicht Verzekering en kentekenplaat verplicht als bij brommer (blauw plaatje). Maximum snelheid: 25 km/h Geen helmplicht Veilig Verkeer Nederland

Veilig Verkeer Nederland E-bike tot max. 45 km/h Geldt als brommer (handbediende regelbare snelheid) Bekendste variant: elektrisch scooter Valhelm verplicht WA-verzekering verplicht Gele kentekenplaat Veilig Verkeer Nederland

Meenemen e-bike E-bike maakt het mogelijk om met plezier op geaccidenteerd terrein te rijden. Daarom wordt deze fiets veel met de auto of de caravan meegenomen. Veelal zijn het twee fietsen en wel voor beide partners Probleem is echter het gewicht van 2 e-bikes. Per fiets is dat al gauw 25 tot 30 kilo!

Problemen meenemen e-bike De fietsen worden gemonteerd op de (meestal standaard) fietsendrager. Deze feitelijk te licht voor e-bikes. Het grotere gewicht van e-bikes vereist een zwaarder uitgevoerde fietsendrager. Deze zwaarder in gewicht en aanmerkelijk duurder dan de standaard drager (€ 400 ipv € 150 - €200)

Meenemen met de caravan 2 e-bikes achterop de caravan gewicht inclusief fietsendrager veelal meer dan 70 kilo. Resltaat: Kogeldruk neemt af kan zelfs negatief worden Totaalgewicht caravan neemt aanzienlijk toe zodat maximale trekkracht auto snel wordt bereikt Caravan wordt instabiel tijdens rijden doordat zwaar gewicht achter de caravan hangt Is caravanachterwand wel geschikt voor dit gewicht?

Meenemen met de caravan Oplossing: Fietsen met afneembare accu verlaagt gewicht Een fiets op de dissel en een achter de caravan

Meenemen met de auto Men schaft vanwege de crisis veelal een kleinere auto aan. Hiervan is de maximale kogeldruk veelal 50 kilogram. Ook nu zijn 2 fietsen en drager zwaarder dan deze toeggestane kogeldruk. Bij ongeval en overschrijding kogeldruk: problemen met verzekering!!

Meenemen met de auto Oplossing: fietsaanhanger. Lijkt dure oplossing; kosten aanhanger ca € 800. Europees goedgekeurd. Gewicht ca 130 kg. Aanmerkelijk veiliger!!

Meenemen met de auto