Typen fietsen met elektrische trapondersteuning Hans Koks - Haarsteeg Veilig Verkeer Nederland
Ze is niet bedoeld / ontworpen als algehele aandrijving!! Zoals het woord “ondersteuning” al aangeeft is ze bedoeld de fietser te ondersteunen op die momenten dat een “zetje in de rug” welkom is, zoals bij het nemen van een helling, rijden tegen sterke tegenwind, enzovoorts. Ze is niet bedoeld / ontworpen als algehele aandrijving!! Veilig Verkeer Nederland
Veilig Verkeer Nederland De ondersteuning kan zijn aangebracht: in het voorwiel in het achterwiel in de trapas Veilig Verkeer Nederland
Veilig Verkeer Nederland Aandrijving in trapas Veilig Verkeer Nederland
Veilig Verkeer Nederland Aandrijving in trapas Voordeel: laag zwaartepunt gewicht centraal meeste trapondersteuning Nadeel: Veelal iets langer frame Veilig Verkeer Nederland
Veilig Verkeer Nederland Aandrijving in de achteras Veilig Verkeer Nederland
Veilig Verkeer Nederland Aandrijving in achteras Voordeel: Meer gevoel “zetje in de rug te krijgen” Nadeel: - Veelal geen gesloten kettingkast mogelijk, waardoor meer onderhoud van de ketting is vereist Veilig Verkeer Nederland
Veilig Verkeer Nederland Aandrijving in voorwiel Veilig Verkeer Nederland
Veilig Verkeer Nederland Aandrijving in voorwiel Voordeel: Voorwiel “trekt”je vooruit Nadeel: Motor in voorwiel zorgt voor zwaardere besturing Meer gewicht op voorwiel dan gewend met “normale”fiets Fiets iets minder stabiel Veilig Verkeer Nederland
Veilig Verkeer Nederland Mogelijkheden trapondersteuning: Rotatiesensor Trapkrachtsensor Veilig Verkeer Nederland
Veilig Verkeer Nederland Rotatiesensor Bij toename trapfrequentie is er meer ondersteuning van de elektromotor. Voordeel: ondersteuning bij wegrijden goedkoop Nadeel: bij langzaam rijden geen nauwkeurige ondersteuning bij stoppen: nog even ondersteuning Veilig Verkeer Nederland
Veilig Verkeer Nederland Trapkrachtondersteuning Ondersteuning afhankelijk van trapkracht. Voordeel: bij veel kracht (lage trapfrequentie) veel ondersteuning bij stoppen valt ondersteuning direct weg reageert snel Nadeel: niet direct ondersteuning bij wegrijden; kracht moet eerste worden gemeten voordat ondersteuning werkt. duurder Veilig Verkeer Nederland
Veilig Verkeer Nederland Plaats accu: Op / onder lastdrager boven achterwiel In zadelbuis In schuine buis balhoofd – bracket In kettingkast Veilig Verkeer Nederland
Veilig Verkeer Nederland Accu op lastdrager Veilig Verkeer Nederland
Veilig Verkeer Nederland Accu op lastdrager Voordelen: Gemakkelijker bereikbaar Veelal uitwisselbaar Veelal afneembaar (gemakkelijk met opladen) Nadelen: - Verhoogt zwaartepunt Veilig Verkeer Nederland
Veilig Verkeer Nederland Accu in een der schuine buizen Voordeel: Lager zwaartepunt dan op lastdrager Nadeel: Moeilijker bereikbaar met opladen Veelal niet uitwisselbaar Veilig Verkeer Nederland
Veilig Verkeer Nederland Actieradius fiets met ondersteuning Is onder meer afhankelijk van: Laadtoestand accu Accucapaciteit Bandenspanning (lage bandenspanning veel rolweerstand) Mate trapondersteuning Omgevingstemperatuur Veilig Verkeer Nederland
Veilig Verkeer Nederland Onderhoud fiets - Softwarematig onderhoud - Onderhoud accu afhankelijk van type - Ketting en tandwielen - Banden / winterbanden MENU Veilig Verkeer Nederland
Plaats in het verkeer, al of niet WA-verzekering en helmplicht Veilig Verkeer Nederland
Veilig Verkeer Nederland Spraakverwarring alom!! Er zijn fietsen met elektrische trapondersteuning (ondersteuning in combinatie met spierkracht). Deze heten formeel Pedelec (pedal en electric). Zijn het meest verkocht. Er zijn elektrisch aangedreven fietsen, e-bikes genaamd. Deze heeft een zelfstandige en regelbare aandrijving. Is een elektrische variant van snorfiets, vergelijkbaar met de “Spartamet” (brandstofaandrijving) Veilig Verkeer Nederland
Veilig Verkeer Nederland Pedelec Volgens de wetgeving mogen fietsen tot max. 25 km/h bij trappen worden ondersteund. Bij stoppen trappen: motor stil Bij snelheden > 25 km/h: trapondersteuning dient onderbroken te worden Zijn volgens de wet reguliere fietsen. Geen helmplicht en verzekeringsplicht Veilig Verkeer Nederland
Veilig Verkeer Nederland E-bike / snorfiets (mits < 25 km/h) Is volgens de wet een tussenvorm tussen fiets en brommer. Snelheidsregeling via “gashandel” Berijder: minimaal 16 jaar oud Bromfietsrijbewijs (AM)/ motor- of autorijbewijs verplicht Verzekering en kentekenplaat verplicht als bij brommer (blauw plaatje). Maximum snelheid: 25 km/h Geen helmplicht Veilig Verkeer Nederland
Veilig Verkeer Nederland E-bike tot max. 45 km/h Geldt als brommer (handbediende regelbare snelheid) Bekendste variant: elektrisch scooter Valhelm verplicht WA-verzekering verplicht Gele kentekenplaat Veilig Verkeer Nederland
Meenemen e-bike E-bike maakt het mogelijk om met plezier op geaccidenteerd terrein te rijden. Daarom wordt deze fiets veel met de auto of de caravan meegenomen. Veelal zijn het twee fietsen en wel voor beide partners Probleem is echter het gewicht van 2 e-bikes. Per fiets is dat al gauw 25 tot 30 kilo!
Problemen meenemen e-bike De fietsen worden gemonteerd op de (meestal standaard) fietsendrager. Deze feitelijk te licht voor e-bikes. Het grotere gewicht van e-bikes vereist een zwaarder uitgevoerde fietsendrager. Deze zwaarder in gewicht en aanmerkelijk duurder dan de standaard drager (€ 400 ipv € 150 - €200)
Meenemen met de caravan 2 e-bikes achterop de caravan gewicht inclusief fietsendrager veelal meer dan 70 kilo. Resltaat: Kogeldruk neemt af kan zelfs negatief worden Totaalgewicht caravan neemt aanzienlijk toe zodat maximale trekkracht auto snel wordt bereikt Caravan wordt instabiel tijdens rijden doordat zwaar gewicht achter de caravan hangt Is caravanachterwand wel geschikt voor dit gewicht?
Meenemen met de caravan Oplossing: Fietsen met afneembare accu verlaagt gewicht Een fiets op de dissel en een achter de caravan
Meenemen met de auto Men schaft vanwege de crisis veelal een kleinere auto aan. Hiervan is de maximale kogeldruk veelal 50 kilogram. Ook nu zijn 2 fietsen en drager zwaarder dan deze toeggestane kogeldruk. Bij ongeval en overschrijding kogeldruk: problemen met verzekering!!
Meenemen met de auto Oplossing: fietsaanhanger. Lijkt dure oplossing; kosten aanhanger ca € 800. Europees goedgekeurd. Gewicht ca 130 kg. Aanmerkelijk veiliger!!
Meenemen met de auto