Transparantie in taal Kees Hengeveld. Introductie Theoretische taalwetenschappers streven naar een universeel model van taal, d.w.z. een model waarmee.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doelloze dingen!!  Je bent vast wel ooit iets doelloos tegen gekomen? Daarover hebben wij dus een mooie presetatie over gemaakt!!
Advertisements

KINDERUITSPRAKEN enter.
Het goede nieuws is: we gaan terug naar af
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Oude wijsdom uit China Niet klikken Geluid aan.
Gesprekjes….
Plaatje vrienden op een bank
PLAATSNAMENPUZZEL.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
De Vrouw Toen God De Vrouw schiep was hij op de zesde dag nog laat aan het werk. Een engel kwam langs en zei: “Waarom duurt het maken van deze zo lang?”
JÉSUS UN PEU NONO JEZUS – EEN BEETJE SIMPEL Maria-Magdalena, ik zou je een dienst willen vragen … ik maak me zorgen over mijn zoon Jezus, hij is bijna.
Mijn antwoord op Gods zegeningen. Sabbat 3 mei 2014 “Gezegend zij de God en Vader van onze Heer Jezus Christus, die ons in de hemelsferen, in Christus,
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
Woorden en tijd.....
Wie is rijk ? & wie is arm ?.
HOLLANDSE MAATJES.
Evangelie der genade Vragen :
… en wat wil Jezus van jou?
I. De setting en aanleiding. Lucas 15: 1 Alle tollenaars en zondaars kwamen hem opzoeken om naar hem te luisteren. 2 Maar zowel de farizeeën als de.
Een verhaal om te onthouden
Hoe kun je Geloven? 1.
Maar wat zeg jij?.
Ruth wat goed zou zijn voor Ruth, gaf ze op voor het welzijn van Noemi. Een vrouw van sterk geloof. Ruth is een vrouw van sterk geloof omdat ze gelooft.
Ik voel me zo alleen !.
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
'Om mijn oud woonhuis peppels staan'
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 3.
Maandag PASSIE met PETRUS Marcus 14 vers
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Een zoon vraagt aan zijn vader : “Pap, wat is eigenlijk POLITIEK ?”
EEN VERRASSING KRIJGEN
De Grote Opdracht Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de.
Godsdienst. Herdenken Jij weet het wel maar twijfelt of het waar is? Doe de twijfeltest!
Godsdienst.
‘voor de kinderen’.
Pasen zondag 23 Maart 2008 Opgestaan Johannes 20: 1-18 Zij hadden uit de schrift nog niet begrepen dat Jezus uit de dood moest opstaan.
En inderdaad haar handen werden weer warm.
Dagboek van een vrouw.
Wie is God voor jou?.
Vader abt Joseph « In het klooster… ». Het was tijd voor de oude abt Joseph om zijn zaterdags bad te nemen.
Er was eens een leesvirus,die was zijn stippen kwijt.
Vier broers verlieten het ouderlijk huis om te gaan studeren.. Alle vier werden succesvolle, welgestelde dokters en advocaten..
Hoe kan ik mijn leven veranderen? Gen. 32: Geldermalsen
Jezus roept de leerlingen
Pasen - zondag 31 maart 2013 Het graf is open, het nieuwe Leven is opgestaan. Hij die opgestaan is wijst ons de weg door de dood en het open graf heen.
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
Lucas 18: Bijbel in Gewone Taal
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
Nederlands Wiki-opdracht 3 Gemaakt door: Kaj Moorman Gedicht is van:
Welkom Voorganger: Dhr. J. Smit Ouderling van dienst: J. Korthoef
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een juk over zijn schouders hingen. Eén van de twee kruiken vertoonde een barst. En.
Marloes Waterschoot Klas 3D
Gods aanwezigheid ontdekken
EEN VOOR ALLEN allen voor één n.a.v. Joh. 16:32-33, Mt. 26:31, Joh. 16:4-7, Hd. 1: mei 2015 R.Rausch © HEMELVAART Evangelische Baptistengemeente.
Verkeerde verwijswoorden
Durf te dromen.
Welkom Zondag 30 augustus 2015
Als/dan.
Trans World Radio Laat het Evangelie overal horen!
& God verheugd Zich in ons en heeft ons zeer lief
3Toen Hij op de Olijfberg gezeten was, kwamen zijn discipelen alleen tot Hem en zeiden: Zeg ons wanneer zal dat geschieden, en wat is het teken van uw.
HET RIJK IS MIDDEN ONDER ONS MIJN KIND, AL WAT VAN MIJ IS, IS VAN JOU HET RIJK IS MIDDEN ONDER ONS Cyclus C Muziek: Cantate 61 vd Advent (J.S. Bach)
Gods aanwezigheid maakt het verschil. Mozes was gewoon de schapen en geiten van zijn schoonvader Jetro, de Midjanitische priester, te weiden. Eens dreef.
Een zeker mens had twee zonen …. De jongste zoon wilde zijn deel van de erfenis …
God komt heel dichtbij En ze wikkelde hem in een doek en legde hem in een voederbak, omdat er voor hen geen plaats in de herberg was (Luc. 2:7)
De discipelen hadden de hele nacht gevist en niets gevangen …
Strijdmakkers « En Hij stelde er twaalf aan, opdat zij met Hem zouden zijn en opdat Hij hen zou uitzenden om te prediken. » (Marcus 3: 14)
Jan Engelen & Nicole Goossens 13 oktober 2010 Woordenschat en Tekstbegrip Onderzoek op de basisschool.
Ieue - Jireh Genesis 22: En het gebeurde na deze dingen dat de God (Elohim) Abraham op de proef stelde. Hij zei tegen hem: Abraham! Hij zei: Zie,
Taalverwantschap.
Transcript van de presentatie:

Transparantie in taal Kees Hengeveld

Introductie Theoretische taalwetenschappers streven naar een universeel model van taal, d.w.z. een model waarmee alle mogelijke talen beschreven kunnen worden Ik neem bij het ontwikkelen van zo’n model functies als uitgangspunt, omdat functies goed te vergelijken zijn over talen heen 2

Introductie Mijn methode daarbij is de systematische vergelijking van zoveel mogelijk en zo verschillend mogelijke talen Een vraag die me nu bezighoudt is of er leerbare en minder leerbare talen zijn Dit gaat in tegen een meer dan honderd jaar oud uitgangspunt in de taalwetenschap dat alle talen ongeveer even moeilijk zijn 3

Introductie Transparantie is een cruciale factor in de leerbaarheid van talen Via typologisch onderzoek kunnen implicationele relaties tussen verschillende gradaties van transparantie worden blootgelegd De resulterende hierarchie helpt ons de meest/minst transparante eigenschappen van talen te ontdekken en de meest/minst transparante talen te identificeren 4

Inhoud 1. Transparantie 2. Typologie 3. Typologie en verwerving 4. Conclusies 5

1. Transparantie

Transparantie Turks el-ler-im-de hand- PL-1.SG.POSS-LOC ‘in mijn handen’ Verworven voor twee jaar

Transparantie Nederlands debal DEF.M/V bal (M/V) hetpaard DEF.NEUT paard (NEUT) Niet volledig verworven met zeven jaar

Transparantie: overgeneralizatie Nederlands ikkoop-te<ik kocht Turks overgeneralizatie onmogelijk

Transparant ≠ Simpel Turks çekoslavakyalı-laştır-ama-dık-lar-ımız-dan mısınız? tsjecholowaak-veranderen- INABIL - PST - PL. OBJ -1 PL - LOC Q -2 PL ‘Behoren jullie tot diegenen die we niet in tsjecho- slowaken hebben weten te veranderen? Nederlands verbaal systeem met tijd, getal, persoon

Functional Discourse Grammar Functioneel Top-down Vier niveaus van organisatie: pragmatiek, semantiek, morfosyntaxis, fonologie Transparantie als relatie tussen en binnen deze niveaus 11

Relaties tussen delen van de grammatica 12 Pragmatiek Semantiek Morfosyntaxis Fonologie

Relaties tussen delen van de grammatica 13 Pragmatiek Semantiek Morfosyntaxis Fonologie

Relaties tussen delen van de grammatica 14 Pragmatiek Semantiek Morfosyntaxis Fonologie

Relaties tussen delen van de grammatica 15 Pragmatiek Semantiek Morfosyntaxis Fonologie

Relaties binnen delen van de grammatica 16 Pragmatiek Semantiek Morfosyntaxis Vorm X → Vorm Y Fonologie

Relaties binnen delen van de grammatica 17 Pragmatiek Semantiek Morfosyntaxis Fonologie Vorm X → Vorm Y

Relations tussen en binnen delen van de grammatica 18 Pragmatiek Semantiek Morfosyntaxis: Vorm X → Vorm Y Fonologisch Niveau: Vorm X → Vorm Y

Pragmatiek - Semantiek 19 Pragmatiek Semantiek Morfosyntaxis Fonologie

Geen appositie 1 pragmatische eenheid moet corresponderen met 1 semantische eenheid Mijn broer Jan is langsgeweest. 20

Pragmatiek/Semantiek - Morfosyntaxis 21 Pragmatiek Semantiek Morfosyntaxis Fonologie

Geen grammaticale relaties Geen syntactisch Subject en Object Kharia (Peterson 2011: 284, 285)) ho=kaɽ koŋ-koŋ=ga biʔ thuŋ=oʔ. DEM=SG.HUMweten-RDP=FOC spugen=A.PST ‘Zij/hij spoog expres.’ ho=kaɽ (*koŋ-koŋ=ga) urumɖaʔ=ki. DEM=SG.HUM(*weten-RDP=FOC) zweten=M.PST ‘Zij/hij zweette (*expres).’ 22

Pragmatiek/Semantiek/Morfosyntaxis - Fonologie 23 Pragmatiek Semantiek Morfosyntaxis Fonologie

Parallelle fonologische en syntactische frasering Atjehnees [Ureueng='nyan][ka=geu=jak='woe][ba'roe] persoon=DEMINCH=3=gaan=terugkomengisteren ‘Die persoon kwam gisteren terug.’ Nederlands [Ik][[wou][dat [hij][kwam]]]. [ 'kʋɑu]['dɑti]['kʋɑm ] 24

Geen invloed van fonologisch gewicht Spaans Lo=ví. 3.SG.ACC=zien.PRF.PST.IND.3.SG ‘Ik zag hem.’ Víatuvecino. zien.PRF.PST.IND.3.SGOBJ2.SG.POSSbuurman ‘Ik zag je buurman.’ 25

Binnen de morfosyntaxis 26 Pragmatiek Semantiek Morfosyntaxis Vorm X → Vorm Y Fonologie

Geen expletieve elementen Tagalog Marami-ngpera. veel-LNKgeld ‘Er is veel geld.’ “Veel geld” 27

Geen consecutio temporum Russisch Boris zegt op 18 mei: Koljaskazal,cto[on pridetcetyrnadcatgomaja]. Kolja zeidathij zal.komenveertienmei 'Kolja zei dat hij op 14 mei aan zou (let. ‘zal’) komen.' 28

Geen grammaticaal geslacht Spaans foto ‘foto’ is willekeurig toegekend aan de klasse van vrouwelijke nomina árbol ‘boom’ is willekeurig toegekend aan de klasse van mannelijke nomina 29

Geen stamalternantie Wambon en-ande-na- eten(basisstam)eten(PST/FUT/IMP.PL stam)eten(IMP.SG stam) 30

Binnen de fonologie 31 Pragmatiek Semantiek Morfosyntaxis Fonologie Vorm X → Vorm Y

Geen fonologische assimilatie Quechua nasale assimilatie: tayta-n=paq ‘vader-3.POSS=PURP’ ‘voor zijn vader’ -> taytampaq Spaanse diftongizatie: dormir ‘slapen’ duerme ‘(hij/zij/het) slaapt’ Nederlandse degeminatie: pakkans -> pakans Turkse vocaalharmonie: gel-miș‘komen-PERF’ gör-müș ‘zien-PERF’ 32

2. Typologie

Steekproef Diu Indo-Portugees (Leufkens 2010) Nederlands Kharia (Leufkens 2011) Pichi (Leufkens 2010) Quechua (Grández Ávila 2011) Sri Lankaans Maleis (Nordhoff 2011) 34

Transparante eigenschapDIPNeder- lands KhariaPichiQuechuaSLM Geen appositie Geen grammaticale relaties parallelle fonologische en syntactische frasering Geen invloed van fonologisch gewicht Geen expletieve elementen Geen consecutio temporum Geen grammaticaal geslacht Geen stamalternantie Geen fonologische assimilatie

Transparante eigenschapNeder- lands QuechuaPichiDIPSLMKharia Geen appositie Geen grammaticale relaties parallelle fonologische en syntactische frasering Geen invloed van fonologisch gewicht Geen expletieve elementen Geen consecutio temporum Geen grammaticaal geslacht Geen stamalternantie Geen fonologische assimilatie

Transparante eigenschapNeder- lands QuechuaPichiDIPSLMKharia Geen consecutio temporum Geen grammaticaal geslacht Geen grammaticale relaties parallelle fonologische en syntactische frasering Geen expletieve elementen Geen stamalternantie Geen invloed van fonologisch gewicht Geen appositie Geen fonologische assimilatie

Transparante eigenschapNeder- lands QuechuaPichiDIPSLMKharia Geen consecutio temporum Geen grammaticaal geslacht Geen grammaticale relaties parallelle fonologische en syntactische frasering Geen expletieve elementen Geen stamalternantie Geen invloed van fonologisch gewicht Geen appositie Geen fonologische assimilatie

Twee schalen 1. Leerbare/minder-leerbare talen 39

Transparante eigenschapNeder- lands QuechuaPichiDIPSLMKharia Geen consecutio temporum Geen grammaticaal geslacht Geen grammaticale relaties parallelle fonologische en syntactische frasering Geen expletieve elementen Geen stamalternantie Geen invloed van fonologisch gewicht Geen appositie Geen fonologische assimilatie

Twee schalen 1. Leerbare/minder-leerbare talen 2. Leerbare/minder-leerbare eigenschappen 41

Transparante eigenschapNeder- lands QuechuaPichiDIPSLMKharia Geen consecutio temporum Geen grammaticaal geslacht Geen grammaticale relaties parallelle fonologische en syntactische frasering Geen expletieve elementen Geen stamalternantie Geen invloed van fonologisch gewicht Geen appositie Geen fonologische assimilatie

Minder-leerbare niet-transparante eigenschappen 43 Pragmatiek Semantiek Morfosyntaxis Vorm X → Vorm Y Fonologie

44 Transparante eigenschapNeder- lands QuechuaPichiDIPSLMKharia Geen consecutio temporum Geen grammaticaal geslacht Geen grammaticale relaties Parallelle fonologische en syntactische frasering Geen expletieve elementen Geen stamalternantie Geen invloed van fonologisch gewicht Geen appositie Geen fonologische assimilatie

Leerbare niet-transparante eigenschappen 45 Pragmatiek Semantiek Morfosyntaxis Fonologie Vorm X → Vorm Y

Transparante eigenschapNeder- lands QuechuaPichiDIPSLMKharia Geen consecutio temporum Geen grammaticaal geslacht Geen grammaticale relaties Parallelle fonologische en syntactische frasering Geen expletieve elementen Geen stamalternantie Geen invloed van fonologisch gewicht Geen appositie Geen fonologische assimilatie

3. Typologie en verwerving

Transparante eigenschapNeder- lands QuechuaPichiDIPSLMKharia Geen consecutio temporum Geen grammaticaal geslacht Geen grammaticale relaties parallelle fonologische en syntactische frasering Geen expletieve elementen Geen stamalternantie Geen invloed van fonologisch gewicht Geen appositie Geen fonologische assimilatie

Consecutio temporum Hij vroeg of ik ziek was. Ambiguïteit in verwerving: Hij vroeg: “Ben je ziek”. Hij vroeg: “Was je ziek”. Japans Taroo=waHanako=gabyookidat-ta=toit-ta Taroo=TOPHanako=NOMziek.zijn.PST=COMPzeggen-PST ‘Taroo zei dat Hanako ziek was geweest.’ 49

Consecutio temporum Hollebrandse (1999) De correcte interpretatie van de gekopieerde vorm wordt pas met 7 jaar verworven. 50

Grammaticaal geslacht hetdingdejongen DEFding(NEUT)DEFjongen(M/V) een klein-Ø ding INDEFklein-NEUTding(NEUT) een klein-e jongen INDEFklein-M/Vjongen(M/V) 51

Grammaticaal geslacht Blom, Polišenská & Weerman (2008) Correct gebruik van grammaticaal geslacht wordt pas met 7 jaar volledig verworven. 52

4. Conclusies

Conclusies Een belangrijke factor bij de leerbaarheid van talen is de mate van transparantie De mate van transparantie van een taal of structuur kan worden vastgesteld door middel van typologisch onderzoek Deze mate van transparantie van een taal of structuur bepaalt de moeilijkheidsgraad van eerstetaalverwerving 54

Deze presentatie kan worden teruggekeken op 55