scripting 4 designers aftrap theo arthur bennis
missie doel: beter designer door programmeren dus niet een mini-informaticus doelgroep: studenten uit C-propedeuse, met of zonder voorkennis studenten uit andere opleidingen: gaat goed, is leuk! focus: nieuwe dingen leren, ontwerpen met wat je kan succes = hard werken, leuke dingen doen
opzet BP: Basistraining Programmeren (6wk) individueel MP: Multimedia Platforms (5wk) in teams van 2 of 3 loopt door in week 9 en 10! EE: Exploreren en Experimenteren (8wk) in teams van 5 of 6
basistraining programmeren onderwerpen: datatypes, controlestructuren, variabelen, rekenen, functies, parameters, returnwaarden, gebruik van OO principes begrijpen: in je hoofd de executie van eenvoudige code na kunnen spelen, in je hoofd een beeld hebben van de datastructuur die eenvoudige code mogelijk maakt, waarom werkt m’n programma anders dan bedoeld?
wat gaan we doen twee programmeertalen: Arduino en Javascript eigenlijk 3: aan het eind nog een stuk PHP Arduino: microcontroller voor interactieve voorwerpen/kunst/ installaties simpel computertje, simpele taal, geen “runtime environment” Javascript: populaire web-taal heel anders dan Arduino verschillen en overeenkomsten: we zullen de talen veel met elkaar vergelijken om een basis te leggen voor het aanleren van andere talen.
flipped thuis: lessen bekijken en opdrachten doen via site s4d.tezzt.nl huiswerk stuur je in voordat de les begint in de lessen: vooral huiswerkbesprekingen discussies over de stof, naar aanleiding van jullie werk ‘kleine’ opdrachten: in tegenstelling tot MP en EE docentgestuurd, legt basis voor MP en EE deal: je mag je eigen projecten kiezen, als je… …eerst een paar weken doet-wat-de-meester-zegt
toetsing geen vaste ‘lat’ waar je overheen moet springen verschillen in voorkennis (en talent) zijn te groot groei: iedereen moet zichzelf (veel) beter maken dus ook degenen met voorkennis indicatoren: gaan over leerproces en reflectie vakinhoudelijke criteria worden per persoon of groep besloten reflectie: dat moeten we slimmer doen dan TVR of reflectieverslagen op het einde lichtgewicht, fijnmazig, toekomstgericht
reflectie, wat willen we zien? dat je hard werkt: 50% van beter worden programmeren in net piano spelen: talent helpt, oefening is noodzakelijk dat je zinvol leert: sta regelmatig stil bij je leer-aanpak, en stel ‘m bij de andere 50% van beter worden dat je inzicht geeft: in inhoud en proces van het leren betekenisvolle teksten, geen vage onzin of slap gelul
hoe doen we dat? antwoorden: op opgaven van huiswerk en, anders heeft de les geen zin tweets: tijdens maken van huiswerk om het half uur willen we een korte indicatie van wat je bezighoudt op dat moment reflectieopdrachten: de beroemde ‘sandwich of happiness’ daar beginnen we over een paar weken mee voldoende: bij BP wordt je beoordeeld op huiswerk en tweets bij projecten op tweets, SOH, werk en presentatie
waarom tweets daarom: om inzicht te krijgen in leerproces we hopen een ‘stream of consciousness’ te zien, dus maak er veel ingredienten: voor reflectie om er voor te zorgen dat reflectie ergens over gaat compact: 140 karakters voorkomt dat je het ‘mooi’ moet opschrijven ook leuk: huiswerk wordt wat minder eenzaam niet leuk? over twee weken ben is iedereen dit gewend
sandwich of happiness later: aan het einde van de basistraining en gedurende de projecten iedere week: drie vragen beantwoorden over wat jezelf gedaan hebt: waarover ben ik tevreden? wat moet echt nooit meer zo? hoe laat ik de komende week nog beter gaan? omvang: half of heel a4-tje
MP demo