Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Nut en onnut van contexten in het scheikundeonderwijs KNCV 25 april 2006 Han Vermaat Stebo – Den Haag.
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
1 Facilitating Online Learning Conversations Exploring tool affordances in higher education Jakko van der Pol IVLOS, UU/ Onderwijscentrum VU.
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
Wiki’s in het onderwijs 22 mei 2008 Leo Remijn UvT.
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu.
Integreren van onderzoek in onderwijs
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Interdisciplinair leren denken in de agribusiness – Onderzoeksproject
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Cop Ontwerpprojecten / Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Vergelijking met RBL, 8 april 2010.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Essent Rinus van Tol SEPA Quality Assurance Manager bij Essent
Altus Seminarie Werken met informatie binnen het onderzoek over hoger onderwijs: enkele databanken 2 december 2010Martine Pieters.
E-portfolio UM Blackboard GG groep Nederland Universiteit Maastricht
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
Datum: 11 november 2004 Auteur: Cees van Diest “2 x P D P” Welkom.
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
Mm-dd-yy | 1 Blackboard gebruikersdag over BBCS 1 november 2007 Frits van Kouwenhove Eline Noorbergen.
Effective and efficient use of ICT in my teaching LORAINE SOEKHLAL ( Voeding ) MODULE 4 Prof.Dr. Koen DEPRYCK 15 augustus 2015.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Welkom aan boord van de Ark van Onderzoek Kennismakingsbijeenkomst met het platform 19 oktober 2015 Author´s name and/or Institution.
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Bronnenlijst Hattie, J., & Timperly, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Jaspers, M., & Zijl,
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Welke verdieping geeft assessments? beeld over startsituatie capaciteiten, competenties, motivatie, achtergond aandachtspunten op papier voorafgaand aan.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
+ Gevalideerd beoordelen van een gepersonaliseerd portfolio Marieke van der Schaaf Department of Education, Utrecht University
Conceptuele denker Anne
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
De conceptuele denker Milou van Hest Fontys Paboplus (LA3) "Meaningful learning involves the assimilation of new concepts and propositions into.
EPALE electronic platform for adult learning in Europe
Eigenaarschap voor kwaliteit
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Feedback geven en krijgen
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
Richard West University of Georgia
Innovate-IT Enkele toepassingen
Werksessie minoren pedagogiek VU
OER: delen en hergebruiken Onderwijs- en inspiratiedag, Hasselt,
Het gebruik van Eye Movement Modeling Examples (EMME) bij het Onderwijs in klassenmanagement Hans van ’t Zelfde a, Peter Verkoeijen a,b, Anita Heijltjes.
Wat betekent “OPEN” voor jou?
Sessie: Structurele evaluatie voor adaptief beleid
Educational support & innovation
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
how to create an Optimal Classroom Experience
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur?
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop

Agenda Algemene Achtergrond Student Percepties Studieresultaten

Voordelen e-Portfolio Hyperlinken 'Draagbaarder'/Afsta nd benaderbaar Leuk ICT competenties Compacter Multimedia Delen Meerdere soorten (Abrami & Sclater, 2005; Avraamidou & Zembal-Saul, 2006; Barlett & Sherry, 2004; van Tartwijk et al., 2003; Woodward & Bablohy, 2004)

Maar Ecologisch vergelijkend onderzoek? –Driesen, Muijtjens, van Tartwijk, & van der Vleuten, 2007 Student motivatie Gebruikersvriendelijker voor mentoren Content kwaliteit Tijd Impact op reflectie?

Achtergrond Dokter als Life Long Learner Ervaring met e-portfolio sinds 2001 –Public folders –Test versie BBCS –E-merge BBCS –Intern (sinds 2005)

2006/2007 Mentor keuze 157 e-portfolio/190 papier Handleiding Technische vragen sessie

(Technische) problemen Load balancing Toegangsproblemen BBCS (studenten) Toegangsproblemen BBCS Portfolio (mentor) Visual Text Box Editor Service

Percepties

Perceptie vragen Het maken van een portfolio: 31. helpt mij een beter beeld te krijgen van de sterke en zwakke aspecten van mijn functioneren 32. helpt mij inzicht te krijgen in mijn professionele ontwikkeling 33. heeft mij inzicht gegeven in hoe ik mijn studie kan aanpakken 34. De onderwerpen die ik in mijn portfolio beschrijf zijn relevant voor mij 35. De onderwerpen die ik met mijn mentor bespreek zijn relevant voor mij 36. Het onderwijs biedt voldoende mogelijkheden om aan mijn leerdoelen te werken 37. Geef een schatting van het aantal uren dat je het afgelopen jaar aan je portfolio hebt besteed (excl. mentorgesprekken) 38. Ik werkte met een papieren/digitaal portfolio 39. Geef een cijfer voor de zinvolheid van het samenstellen en bespreken van een portfolio voor jou als student.

Cijfer voor de zinvolheid van het samenstellen en bespreken van een portfolio (F = 5.024, T = 0.349, p-value = 0.728)

Perceptie vragen Het maken van een portfolio: 31. helpt mij een beter beeld te krijgen van de sterke en zwakke aspecten van mijn functioneren 32. helpt mij inzicht te krijgen in mijn professionele ontwikkeling 33. heeft mij inzicht gegeven in hoe ik mijn studie kan aanpakken 34. De onderwerpen die ik in mijn portfolio beschrijf zijn relevant voor mij 35. De onderwerpen die ik met mijn mentor bespreek zijn relevant voor mij 36. Het onderwijs biedt voldoende mogelijkheden om aan mijn leerdoelen te werken 37. Geef een schatting van het aantal uren dat je het afgelopen jaar aan je portfolio hebt besteed (excl. mentorgesprekken) 38. Ik werkte met een papieren/digitaal portfolio 39. Geef een cijfer voor de zinvolheid van het samenstellen en bespreken van een portfolio voor jou als student.

Percepties Paper-basedElectronic Q Q Q Q Q Q P-values 0,826; 0,757; 0,573; 0,740; 0,882; 0,240 (Mann-Whitney U-Test)

Bestede tijd (F = 1.409, T = , p-value = 0.034) (Cohen’s d = 0.533).

Studieresultaten

Vergelijken groepen 157 e-portfolio/190 papier

Studieresultaten 0,028 0,012 0,0320,0150,071 0,173 0,494 0,940 0,857 0,824 0,243

Wat betekent dit? Voorlopige conclusie

Referenties Abrami, P. C., & Sclater, J. (2005). An Electronic Portfolio to Support learning. Canadian Journal of Learning and Technology, 31(3). Avraamidou, L., & Zembal-Saul, C. (2006). Exploring the Influence of Web-Based Portfolio Development on Learning to Teach Elementary Science. Association for the Advancement of Computing In Education Journal, 14(2), Barlett, A., & Sherry, A. (2004). Non-Technology-Savvy Preservice Teachers' Perceptions of Electronic Teaching Portfolios. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 4(2), Driesen, E., Muijtjens, A. M. M., van Tartwijk, J., & van der Vleuten, C. (2007). Web-Based or Paper- Based Portfolios: What makes the difference? Medical Education, 41, Driesen, E., van Tartwijk, J., Overeem, K., Vermunt, J., & van der Vleuten, C. (2005). Conditions for successful use of portfolios for reflection. Medical Education, 39, Driesen, E., van Tartwijk, J., Vermunt, J., & van der Vleuten, C. (2003). Use of portfolios in early undergraduate medical education. Medical Teacher, 25(1), Lambert, S., & Corrin, L. (2006). Moving towards a university-wide implementation of an ePortfolio tool. Paper presented at the 23th annual ASCILITE conference: who's learning? Whose technology?2006, van Tartwijk, J., Driesen, E., Hoeberings, B., Kösters, J., Ritzen, M., Stokking, K., et al. (2003). Werken met een elektronisch portfolio. Groningen: Wolters-Noordhoff. Woodward, H., & Bablohy, P. (2004). Digital portfolios: fact or fashion. Assessment & Evaluation in Higher Education, 29(2),