LKCA-onderzoek buitenschoolse kunstdocenten en artistiek begeleiders Teunis IJdens Henk Vinken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg
ORGANISATIE Tafeltennistrainer 2
Time management in het onderwijs
Ondernemen in de praktijk
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Drama als eindexamenvak Iets voor mij?. Wie herkent zichzelf in de volgende stellingen? Ik ga later toch niet naar een toneelschool of zo, dus waarom.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Presentation Of Learning
VASTEN bezinning maandag 21 maart 2011.
Naam: Tim Klijn Klas: MBI M1 Datum:
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
[passende afbeelding]
loopbaanplanning / stuurmanskunst
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Ondernemen(d) in het onderwijs
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Vandaag Het werken in een community. -Hoe werkt een community? -Wat is Whizzer? -Waarvoor gaan we Whizzer inzetten? -Hoe gaan we Whizzer inrichten? -De.
Netwerkschool Helicon Opleidingen
Pilot Kies Actief Studiekeuzecentrum
Deel anders, mijn organisatie
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Netwerkbijeenkomst cultuurcoaches
Ster van Succes.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Ondernemende professionals gevraagd! Lieve help!
Leerdoelen SMART maken
Theorie van de kunstprofessional Werkdag LOK 18 november 2009 Diederik Schönau.
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
Presenteren en communiceren
Een opkikkertje ! Muziek : Will Tura Hemelsblauw.
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
LKCA-onderzoek buitenschoolse kunstdocenten en artistiek begeleiders amateurkunst Teunis IJdens Henk Vinken Onderzoeksconferentie.
Freelance Journalisten, Schrijvers en Fotografen Een onderzoek naar tarieven, auteursrechten, onderhandelingsposities en toekomstverwachtingen Henk Vinken.
1. Onderzoek jezelf en je werkomgeving 2
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Narinder Doerga Voedingscoach
Deel 1 Oriëntatie op het starten van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 1 Wat voor ondernemer ben ik?
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
PERSONAL BRANDING Stel je bent een shampoo… 10 oktober Amersfoort.
Muziek maken doe je Zelf! Samenwerking Tegelse Basisscholen en Harmonie Sempre Avanti.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Opbrengstwerken met het 4D-model
Wie is pensioenbewust in Nederland? Henriëtte de Lange SER-conferentie Pensioenbewustzijn 13 November 2007.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Jouw bedrijf in 10 seconden 1 Aleid Overbeek | Businesscoach 45+ | jouwbedrijfin10sec6okt2015.
Studie in Zicht VAN SCHOOL NAAR STUDIE NAAR EERSTE BAAN Studeren is een investering in je toekomst. Keuzes van nu hebben gevolgen voor later.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
MIDDELEN OM TE PRESENTEREN.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Isabelle Wenzel.
Persoonsgerichte zorg
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Uitkomsten enquête CultuurSchakel en Holland Dance Festival
De onderneming Hoofdstuk 7 1, 2, 3… GO!.
Gezond financieel ondernemen!
Transcript van de presentatie:

LKCA-onderzoek buitenschoolse kunstdocenten en artistiek begeleiders Teunis IJdens Henk Vinken

Opzet Waarom dit onderzoek? Eerste blok: hoe is de situatie? Wie zijn jullie, welke opleiding heb je, wat voor werk doe je, wat levert het aan inkomsten op en kun je er van rondkomen? Tweede blok: wat ga je eraan doen? Wat moet je doen om veranderingen het hoofd te bieden, ben je ondernemend, waarvoor wil je ondersteuning en van wie (niet)? LKCA, IJdens & Vinken 2014

Waarom dit onderzoek? Zicht op veranderingen in werk, arbeidsmarkt, sociaaleconomische positie van docenten in buitenschoolse cultuureducatie en artistiek begeleiders, wijze waarop zij met deze veranderingen omgaan en op behoefte aan ondersteuning hierbij. LKCA m.m.v. Kunstconnectie, FNV Kiem, Adecco Kunsteducatie Tweejaarlijkse peiling Pilot juni 2014 onder 170 professionals om vragen te testen In 2015 grootschaliger, meer respons, doe mee! LKCA, IJdens & Vinken 2014

Wie zijn jullie? Leeftijdsverdeling in % (gemiddeld 47 jaar) 63% LKCA, IJdens & Vinken 2014

92% HBO- kunstvakopleiding gemiddeld 2,8 opleidingen gemiddeld 8,6 (!) jaar studie/nascholing Welke opleiding heb je? LKCA, IJdens & Vinken 2014

HBO-opleiding tot … docent: 2/3 begeleider: 1/3 kunstenaar: 2/3 vooral muziek LKCA, IJdens & Vinken 2014

Wat voor werk doe je? 4/10 uitsluitend freelance / zzp’er LKCA, IJdens & Vinken 2014

Waar haal je je inkomsten vandaan? Bij elkaar gemiddeld € bruto per maand LKCA, IJdens & Vinken 2014

Kun je er van rondkomen? Rondkomen van het werk als docent/begeleider

Moet je iets doen om met redelijk succes door te gaan? 23% Nee, gaat vanzelf, hoef ik niets bijzonders voor te doen 77% Ja, gaat niet vanzelf, moet ik wel iets voor doen Wat dan? Open vraag Veel genoemd - Zelf actief leerlingen werven - Zakelijker worden - Me als ondernemer opstellen - Mezelf profileren en promoten Weinig genoemd - Inhoudelijk verdiepen - Vakkennis breder inzetten - Goed werk afleveren - Klanten tevreden houden - Samenwerken met collega’s LKCA, IJdens & Vinken 2014

Ben je ondernemend? bijna zes op de tien wil zich bijscholen in ondernemersvaardigheden

Waarvoor wil je ondersteuning?

Van wie wil je ondersteuning en van wie niet? LKCA, IJdens & Vinken 2014

Tot slot De modale buitenschoolse kunstdocent en artistiek begeleider is een vrouw van middelbare leeftijd met een brede werkkring, een hoge opleiding en een laag inkomen. Om veranderingen in de omgeving het hoofd te kunnen bieden wordt ondersteuning gevraagd bij klantenwerving, promotie en jezelf presenteren. Twijfel over wat men doet of hoe men dat doet is bijna afwezig. Er moeten gewoon meer klanten komen. Vooral het kunstvakonderwijs*, Centra voor de Kunsten en collega’s kunnen hierbij behulpzaam zijn. Meer uitkomsten in de LKCA-publicatie Zicht op actieve cultuurparticipatie, januari *? LKCA, IJdens & Vinken 2014