Digitale Dienstverlening aan Ondernemers Patrick van Domburg Wethouder gemeente Zoetermeer
Gemeenschappelijk Doel Gezamenlijk verbeteren van het ondernemersklimaat: -kwalitatief goede en zo efficiënt mogelijke dienstverlening, zowel digitaal als fysiek Ondernemers willen immers vooral ondernemen!
De Uitdaging Streven is in % digitaal te zijn in de dienstverlening richting ondernemers en burgers Mijn boodschap: vooral digitaal doen wat digitaal kan!
Zoetermeerse Aanpak Verbeteren van de dienstverlening richting burgers én ondernemers Focus op verminderen administratieve lasten en digitaliseren van zoveel mogelijk producten Afschaffen vergunningen 14 producten via eHerkenning (DigiD bedrijven) 2010: 29% lastendrukvermindering voor ondernemers en 52% voor burgers
Zoetermeerse Aanpak Continue afstemming met lokale ondernemers hierover -Bewijs van Goede Dienst Fysieke dienstverlening blijft ook belangrijk! -één-loket-gedachte: sinds 2013 Ter Zake Het Ondernemershuis geopend
Aandachtspunten Duidelijkheid geven rondom (nieuwe) digitale dienstverlening essentieel voor ondernemers, burgers en gemeenten -Communicatie essentieel richting 100% Digitaal 2017 Nuance: verschil in digitalisering tussen grote en wat kleinere gemeenten
Nieuwste kansen..!!! Nieuwe Ondernemerspeiling: -Inclusief verbetervoorstellen Bewijs van Goede Dienst -Aanmelden kan nu via E-factureren: -Facturen volledig digitaal ontvangen én verwerken -Kostenbesparing voor zowel de gemeente als de ondernemer eHerkenning: -Veel gemeenten zijn reeds aangesloten (ruim 50) -Ook versneld aansluiten? Geeft u zich dan op bij KING! Ten slotte: grijp samen met je ondernemers de kansen rondom het Ondernemingsdossier
Op naar Digitaal 2017! Meer informatie: