PLG Partnerschap school en ouders 1. Onderzoeksvragen 1.Op welke manier kan de samenwerking tussen school en ouders de ontwikkeling van het kind stimuleren?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. dr. Chia Longman UGent
Advertisements

Groeien in taal T1 Werken aan een taalbeleid in het kinderdagverblijf Sint-Karel (Sint-Jans-Molenbeek)
NIETS ZO PRAKTISCH ALS EEN GOEDE VISIE (OIS (v)so 31 mei 2006) Cees de Wit.
Concept visie MFA oost Studiemiddag 9 maart 2010 Ilse van Hal.
Leerlingenzorg De Telgenkamp
HGW en gesprekken met leerlingen
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
MBO passend onderwijs
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Educatief partnerschap en VVE
WERELDCAFÉS. WAT ROEPT DIT THEMA BIJ JOU OP? WAT MAAKT HET SPANNEND, LEUK/NIET LEUK, BOEIEND OF UITDAGEND? Wereldcafé 1e ronde.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Tuinstad 3 maart 2009 Informatieavond 3 maart. tuinstad 3 maart 2009 Visie De ideeën van Maria Montessori, vertaald in een eigentijds concept. Veilig.
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Welkom op deze informatie- Over groep 8 en het voortgezet onderwijs
Collectief leren in schoolteams
Ervaringen Implementatie in Nederland
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Handelingsgericht Werken
Een theoretische verkenning
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
EDUCATIEF PARTNERSCHAP
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Zorgen in de basisschool
Van onderwijzen naar leren
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Ouderbetrokkenheid vergroten in de thuissituatie.
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
MOEILIJKE / LASTIGE GESPREKKEN Beter voorkomen dan genezen!
Ouderbetrokkenheid.
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Visie pedagogisch klimaat Door: Wendy, Charlotte, Bram en Thijs.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Informatieavond We moeten het met elkaar doen.
Kerntaak 2.1 competentie-indicatoren E, F & G NATASCHA SHEFIRA KUBRA KIMBERLEY ARMINE.
10 krachtlijnen voor een sterk basisonderwijs
Workshop – VRAAK Dorinda Oortwijn Demi vd Wildenberg Inge Diepenveen Cheniva le Couvreur.
Leer kracht Workshop over competenties van
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
WijWijs Ouderbetrokkenheid Portaal “First Impression”
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Johan van de Watering en Gerard Kusters
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Van zenden en terugzenden naar samenwerken ten behoeve van het kind
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
welkom op onze Koffieochtend Plagen & Pesten
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Onderzoek Basisstof 6.
Contactpersoon Kurzweil
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

PLG Partnerschap school en ouders 1

Onderzoeksvragen 1.Op welke manier kan de samenwerking tussen school en ouders de ontwikkeling van het kind stimuleren? Theoretische verkenning (Jeroen) Onderzoek door student (Coby) 2

Ouderbetrokkenheid, wat is het? 3 O nee, mama komt weer klagen Bemoeizucht van ouders maakt leerkrachten murw. Laat ons het werk doen waarvoor we opgeleid zijn. Dat komt het kind ten goede NRC NEXT, 12 maart 2009

Onderzoeksvragen 2. Op welke manier kun je ouders en school dialogiseren? Enquête diverse scholen en verschillende soorten van partnerschap (Gert-Jan) Analyse good practices en waaier (Inge) Onderzoek over oudergesprekken (Coby) 4

Onderzoeksvragen 3. Hoe kun je een voorlopige gemeenschappelijke visie op partnerschap S&O ontwikkelen? Focusgroep Mozaïek (Inge) Formulering voorlopige visie (Marianne) Beschrijving kernpunten beleid (Wendelien) 5

Voorlopige visie Door partnerschap tussen school en ouders wordt een veilige en optimale leeromgeving gecreëerd voor het kind. Samenwerking tussen school en ouders komt tot stand vanuit een gezamenlijk besef van verantwoordelijkheid. School en ouders zoeken op basis van gelijkwaardigheid de dialoog. 6

En dan nu …. de praktijk! link 7