Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Advertisements

een didactiek voor opleiden op school
Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
Dertien doelen vertaald
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Taalbeleid in zaakvakken
Taalactiverende opdrachten natuurwetenschappen 12 februari 2009 Arteveldehogeschool Gent 14de Congres van Leraars Wetenschappen - UGent
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 6.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 7.
Taalbeleid in wiskunde
Mijn MaS Mijn naam Mijn klas. Titel van Foto 1 Maak een foto, waar jijzelf opstaat en waarvan jij vindt dat het kenmerkend is voor jouw stageplaats! Net.
Taalbeleid.
Aandacht voor taal raakt de hele school
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Taalcoaching voor beroepsopleidingen met laagtaalvaardige cursisten
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
OFC28 mediawijsheid les 3.
SLO Herman Schalk Maaike Rodenboog
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
VAKGROEPCOÖRDINATOREN MAVO/PAV 25 november 2013.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Lezen: doe het goed voor
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Taalscreening fase 2: opvolging
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Wat is de rol van de GGD bij PSH? In gesprek over ‘wat te doen’ en ‘hoe dat te doen’ Thérèse Claassen, projectleider modelconvenant PSH Michel Dückers,
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Aanleren van taalgerichte bètadidactiek: Mogelijkheden in de lerarenopleiding
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
Thema Roos van Leary in de klas
Welkom X-STREAM. Terugblik vorige les  Wat vonden jullie ervan?
deze workshop maakt gebruik van audio-instructies
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Virtual Reality in de les
Dide Breuer.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Krachtige Leeromgeving
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
taal speelt een rol in alle vakken
Elke les is een taalles Welke taalsteun hebben mbo-studenten nodig?
Het succes van de taalbewuste docent
Activernde didactiek & passende werkvormen
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Bijeenkomsten vakdidactiek
14 december 2017 bijeenkomst 5.
week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Social media Wat deel je wel en niet?.
Cijferloos lesgeven bij talen
Robuust (woordenschat)onderwijs
Transcript van de presentatie:

Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?

Elke leraar een taalbewuste leraar!

Wat betekent dat voor jou? Hoe kun jij daaraan werken in je klas?

Taalontwikkelend lesgeven = Taalgericht vakonderwijs Kenmerken Taalgerichte vaklessen = contextrijk vakonderwijs met taalsteun en vol interactie (Maaike Hajer) Taal is een middel om tot leren te komen in plaats van een struikelblok!

Leren in context alledaagse en specifieke voorkennis variatie van tekstsoorten en media inbrengen van alledaagse kennis

Leren met taalsteun voordoen, laten zien en voorbeelden geven aandacht voor manieren van leren van de leerlingen steun bij teksten en opdrachten monitoren en feedback geven

Leren in interactie in natuurlijk gesprek variatie in verwerkings- en toepassingsopdrachten de helft van de werktijd samenwerken aandacht voor manieren van leren van leerlingen

Les economie Welke elementen m.b.t. context, taalsteun en interactie herken je? Toelichting door de leraar Wat zou jij anders aanpakken in deze les?

Les PAV Welk deel van de les zou je anders aanpakken voor tso-leerlingen?

Tips voor gebruik van de kijkwijzers bij de voorbereiding van je lessen bij hospiteerlessen

Dank voor jullie aandacht! Veel succes!