functies detailhandel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Optimaliseren van het assortiment
Advertisements

Kopen en verkopen les 74.
Winst- & verliesrekening (of resultatenrekening of baten- & lastenrekening) Het Eigen Vermogen verandert als gevolg van de bedrijfsactiviteiten gedurende.
Hoe uw TurboCASH moet gebruiken. :voor verkoop gerichte bedrijven.
In week 2 moesten we zelf besluiten hoeveel we zouden inkopen.
Voorraadwaardering LIFO FIFO GEMIDDELDE INKOOPPRIJS
Bestellen Niveau 2 Kerntaak 2.
Training Omgaan met service
Maandag 14 juli 2014 Training Omgaan met service Les 2.
6.1 Wat wordt de prijs? Winkeliers mogen zelf weten voor welke prijs ze hun producten verkopen. Hoe berekenen ze die prijs? Wat hebben vraag en aanbod.
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
Economische Crisis Hoofdstuk 1, paragraaf 3.
Klachtenbehandeling Niveau 2 Kerntaak 2.
inkoopprijs – verkoopprijs winst – verlies
2.3 Vreemde valuta.
Voorraadwaardering LIFO FIFO GEMIDDELDE INKOOPPRIJS of
ken de detailhandel paragraaf 1.3 de bedrijfskolom
detaillistenpromotie
Kassabon aanmaken In deze presentatie wordt uitgelegd hoe je een kassabon moet aanmaken met WinPOS. Door op de linker muisknop te klikken, ‘blader’ je.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 1 Ken de (detail)handel
Goederen en inkoop H7 Rendement inkoopbeleid Ondernemer detailhandel.
Voorraadbeheer en bestellen
Fase 1 Ken de (detail)handel
Verkopen en kassa H3 Service en klachten Ondernemer detailhandel.
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
Goederen en inkoop H5 Inkoopbeleid Ondernemer detailhandel.
MARKETINGMIX.
ken de detailhandel paragraaf 1.6 verkoopsystemen spring in
Verkopen en kassa H5 Betalen en administratie Ondernemer detailhandel.
Management en leidinggeven
Commercieel beleid 1 H5 Samenwerking Ondernemer detailhandel.
Goederen en inkoop H2 Goederenopslag Ondernemer detailhandel.
prijs- en servicemarkt
Periode 1 Ken de (detail)handel
Detailhandel algemeen
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 4 Handel.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Inventarisatie: Productiefactoren Afschrijving Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
ken de detailhandel paragraaf 1.6 verkoopsystemen systeem in verkoop
Verkoop en service Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Periode 2 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Kerntaak: Verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Vernieuwing in het VMBO
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Controleren van de voorraad en bestellen.
4L week 9: ‘Handel drijven: kopen en verkopen – winst en verlies’ © JL.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Verkoop en marketingplan Hoofdstuk 3 Contracten. Inhoud 1 Relatiebeheer 2 Klanten werven 3 Contracten 4 Klachten 5 Verzekeringen 1.
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Ontvangst en opslag Hoofdstuk 1 De logistieke sector.
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Vmbo 2 economie Goede producten?
QUASI-GOEDEREN.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 2 Inkoopbeleid
Belasting toegevoegde waarde
Presentatie en marketing
Hoofdstuk 1 De logistieke sector
Werken in een arbeidsorganisatie
Goederenstroom en voorraadbeheer
Wat doet de groothandel?
Goederenstroom en voorraadbeheer
Ontvangt en verwerkt goederen
Nederland en de rest van de wereld
Bedrijfsadministratie
Hoofdstuk 1 De logistieke sector
Transcript van de presentatie:

functies detailhandel ken de detailhandel functies detailhandel de functies van de detailhandel paragraaf 1.2 verschillende branches

functies detailhandel betrokken partijen marktpartijen de boer of fabrikant de groothandelaar de winkelier Voordat een artikel in de winkel ligt om verkocht te worden, is er veel werk gedaan. Dat werk is gedaan door verschillende mensen met verschillende beroepen. Dat zijn er altijd minstens drie: de boer of fabrikant, de groothandelaar, de winkelier. Iedere partij heeft een stukje werk gedaan om het artikel verkoopklaar in de winkel te krijgen. Zo’n partij heet marktpartij.

functies detailhandel het overbruggen van verschillen in plaats tijd hoeveelheid service informatie De detailhandelfuncties komen duidelijk naar voren in de volgende opsomming. De detailhandel zorgt ervoor dat artikelen te koop aangeboden worden: in jouw plaatselijke winkel (op de juiste plaats), op een moment dat het jou het beste uitkomt (op het gewenste tijdstip), per exemplaar afzonderlijk (in de juiste hoeveelheid), met keuze uit meerdere typen (service), met een gebruiksaanwijzing (informatie).

functies detailhandel commerciële functies functies detailhandel keuze verschaffen service bieden informatie verstrekken koopgenot verschaffen detailhandel biedt keuze De klant verwacht in een winkel een ruime keuze uit verschillende artikelen. Er moet volop keuze zijn in kwaliteit, in merk, in inhoud, in prijs, enzovoort. De winkelier moet het assortiment zo samenstellen, dat aan deze klantenwens voldaan kan worden. De winkelier moet weten welke artikelen “zijn” klanten hebben willen. detailhandel biedt service De klant verwacht in de winkel natuurlijk de artikelen die hij wil kopen. Maar de klant verwacht meer. Hij verwacht voldoende personeel om niet onnodig lang bij de kassa te hoeven wachten. Ook verwacht hij een duidelijke beprijzing. De klant wil ook dat er goede mogelijkheden zijn om een artikel te ruilen. Ook moet er duidelijkheid zijn over garantie. Al deze dingen zijn voorbeelden van service die in de winkel wordt aangeboden. Service is de dienstverlening die de winkelier de klanten aanbiedt. detailhandel geeft informatie De klant verwacht van de verkopers in een winkel dat ze informatie kunnen geven over de artikelen die verkocht worden. In sommige winkels staat de informatie op de verpakking van de artikelen, of op informatieborden die in de winkel staan. detailhandel laat genieten Als de klant iets nieuws koopt, wil hij dat doen in een prettige omgeving. Hij moet van de aankoop kunnen genieten. De detailhandel moet voor die prettige omgeving zorgen. Bijvoorbeeld door te werken met klantvriendelijk personeel. Maar ook door de juiste plaats voor de winkel (= winkellocatie) uit te kiezen en te zorgen voor een goede sfeer in de winkel.

functies detailhandel winst maken wat wil de consument kopen? welke prijs wil de consument ervoor betalen? hoeveel artikelen moeten er in “voorraad” gehouden worden? Winkeliers willen ook winst maken. Het maken van winst gaat niet zomaar. Om winst te kunnen maken moet de winkelier zich vragen stellen: “Wat wil de consument kopen?” “Welke prijs wil de consument ervoor betalen?” “Hoeveel artikelen moeten er in “voorraad” gehouden worden?” Op deze belangrijke vragen moet een antwoord komen.

antwoorden belangrijk voor: functies detailhandel welke goederen de winkelier moet inkopen of de winkelier de klant keuze uit artikelen gaat bieden welke service de winkelier moet gaan bieden welke informatie de winkelier moet kunnen geven Soms komen de antwoorden van de consument, maar soms moet de winkelier zelf die vragen beantwoorden. De antwoorden zijn belangrijk om te weten: welke goederen de winkelier moet inkopen, of de winkelier de klant keuze uit artikelen gaat bieden, welke service de winkelier moet gaan bieden, welke informatie de winkelier moet kunnen geven.

functies detailhandel distributiefunctie Winkeliers kopen goederen in het groot in en verdelen ze in kleine hoeveelheden. Winkeliers moeten: inkopen voorraden aanhouden verkopen Winkeliers kopen goederen in het groot in en verdelen ze in kleine hoeveelheden. Wil een winkelier dit goed doen, dan moet hij: inkopen, voorraden aanhouden en die verkopen. Samengevat is dat de distributieve functie van de winkelier.