Via Invoegen | Koptekst en Voettekst invoegen Subafdeling<2spaties>|<2spaties>Titel van de presentatieVia Invoegen | Koptekst en Voettekst invoegen Subafdeling<2spaties>|<2spaties>Titel van de presentatie 1 Leren van Videovoorbeelden Tamara van Gog Faculteit Sociale Wetenschappen Departement Educatie en Pedagogiek Afdeling Educatie
Observationeel leren: Natuurlijk Effectief Efficiënt
Voorbeeldig Leren
Anjelo ‘Lil Demon’ Baligad Vertoonde zijn breakdance kunsten bij “Ellen” in Hij was toen 7…
Vormgeving van videovoorbeelden: Degene die voordoet in beeld?
Kijken naar gezicht van een spreker: Gullberg & Holmqvist, 2006 Live: 95,6% Monitor: 90,8%
Van Gog, Verveer & Verveer, 2014 Van Wermeskerken & Van Gog, subm.
Ouwehand, Van Gog, & Paas, in press
De aard van de taak Hoogerheide, Loyens, & Van Gog, 2014a
Conclusies: (gezicht van het) model wel/niet in beeld? trekt de aandacht van de lerende, maar geen negatief effect op leerresultaat (zie ook Kizilcec, Bailenson, & Gomez, 2015) Bij ‘demonstratie’ mogelijk zelfs positief effect door ‘aandacht sturen’ Bij ‘lessituatie’ zorgt aanwijzen wel voor betere aandachtsverdeling; nog onduidelijk of dit een positief effect op het leerresultaat heeft
Leren door zelf uitleg te geven op video 2 mogelijke ‘routes’ naar positief effect op leren: -Andere studiestrategie? (teaching expectancy) -Of is het daadwerkelijk uitleggen belangrijk?
1 2 3 Uitleg intentie Toets intentie Uitleg intentie + Video Hoogerheide, Loyens, & Van Gog, 2014b Zie ook: Fiorella & Mayer, 2013, min.5 min.
1 2 3 Uitleg intentie Toets intentie Toets intentie + Schrijven Hoogerheide, Deijkers, Loyens, Heijltjes, & Van Gog, subm. 12 min.8 min. Uitleg intentie + Schrijven 4 = = =
1 2 3 Toets intentie Uitleg intentie + Video 12 min.6 min. Hoogerheide, Deijkers, Loyens, Heijltjes, & Van Gog, subm. Uitleg intentie + Schrijven
Dank u voor uw aandacht! Vidi